رئیس‌جمهوری آمریکا در رابطه با شیوع سریع ویروس کرونا وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد، امری که امکان استفاده از منابع فدرال برای مبارزه با کرونا را فراهم می‌آورد. دونالد ترامپ بعدازظهر جمعه ۲۳ اسفند در سخنانی با دفاع از تصمیم اخیر خود مبنی بر ممنوعیت سفر از کشورهای اروپایی بجز بریتانیا به ایالات متحده، این تصمیم را در راستای حفاظت از مردم آمریکا دانست و گفت که سازمان جهانی بهداشت نیز بر آن صحه گذاشته است. وی سپس با اعلام وضعیت اضطراری در کشور گفت که این مسئله دست دولت را برای تخصیص ۵۰ میلیارد دلار برای مبارزه با کرونا باز می‌گذارد. بر اساس قانون بلایای‌ طبیعی‌ و کمک‌‌های اضطراری، موسوم به استافورد، دولت آمریکا در چنین شرایطی می‌تواند منابعی از صندوق ویژه اضطراری را بدون گرفتن تاییدیه کنگره برای کمک به دولت‌های ایالتی برداشت کند. در سال ۲۰۰۰ نیز بیل کلینتون رئیس‌جمهوری وقت آمریکا برای مبارزه با ویروس «نیل غربی» وضعیت اضطراری ملی اعلام کرده بود. رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه از اختیارات وزارت بهداشت کشور برای لغو «برخی قوانین دست و پا گیر» خبر داد تا کار امداد به بیماران سریع‌تر پیش رود. براین‌اساس وزارت بهداشت می‌تواند به پرشکان اجازه ‌دهد که از دور با بیماران در تماس باشند. ترامپ سپس وعده داد که هفته آینده نیم میلیون کیت جدید تشخیص کرونا در دسترس خواهد بود و در روزهای پس از آن نیز شمار کیت‌ها باز هم افزایش خواهد یافت. بر اساس آخرین آمارها تاکنون بیش از ۱۸۰۰ نفر در آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شده‌ و ۴۱ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. دولت ترامپ طی روزهای گذشته به شدت برای اعلام وضعیت اضطراری تحت‌فشار بود. ترامپ روز جمعه ۱۶ اسفند بودجه ۸.۳ میلیارد دلاری برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را امضا کرد. تا روز جمعه شمار مبتلایان قطعی ۲۶۵ نفر و شمار قربانیان ۱۴ نفر بود، اما طی یک هفته گذشته این ارقام اوج گرفته است.

دمیدن روحی تازه در بورس

بورس‌های آمریکا که طی دو هفته گذشته به شدت با سقوط شاخص مواجه شده بودند، با اعلام وضعیت اضطراری مقداری جان گرفتند. شاخص بورس داوجونز، «اس ان پی ۵۰۰» و نزدک بعد از اعلام خبر وضعیت اضطراری بیش از ۴ درصد افزایش یافت. ترامپ قبلا اعلام کرده بود برای کاهش تبعات اقتصادی کرونا و همچنین فشارهایی که بر شرکت‌ها وارد می‌شود، اقدام خواهد کرد و تسهیلاتی ارائه خواهد شد. جی‌پی مورگان، غول خدمات مالی و بانکداری آمریکا اخیرا پیش‌بینی کرده که رشد اقتصاد کشور در سه ماهه اول سال جاری میلادی منفی ۲ درصد و در سه ماهه دوم منفی ۳ درصد باشد و بعد از آن مثبت شود، به این شرط که دولت ۵۰۰ میلیارد دلار تسهیلات برای تحرک وضعیت اقتصادی شرکت‌ها و بازارهای داخلی تخصیص دهد. بسیاری از غول‌های آمریکایی مانند اپل، مایکروسافت و غیره نیز طی دو هفته گذشته با افت چشمگیر ارزش سهام مواجه بودند.

اعلام وضعیت اضطراری و  تعطیلی مدارس در پایتخت

شهردار واشنگتن دی‌سی در پایتخت وضعیت اضطراری اعلام کرده است. فرماندار مریلند مدارس را برای دو هفته تعطیل کرده و در شمال ایالت ویرجینیا هم فعلا مدارس برای یک هفته بسته خواهد بود. این سه منطقه میزبان حدود ۹۰ درصد از کسانی هستند که هر روز با کاخ‌سفید، کنگره، ارتش و مهمترین ادارات دولتی در آمریکا مستقیما مرتبط‌اند. به عبارت دیگر، کابوس کرونا در مقابل چشمان رهبران آمریکا در حال تعبیر شدن است و اعلام وضعیت فوق‌العاده از سوی دونالد ترامپ تنها آغاز ماجراست.

توافق دموکرات‌ها با ترامپ برای یاری به مردم

نمایندگان دموکرات موفق شدند بر سر یاری به مردم برای مقابله با بیماری کرونا با دولت ترامپ به توافق برسند. طبق یک بسته حمایتی جدید خانواده‌ها، به ویژه نیازمندان و مستمندان از بیمه درمانی و پشتیبانی مالی برخوردار می‌شوند.  نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، شامگاه جمعه ۲۳ اسفند (۱۳ مارس به وقت محلی) در نامه‌ای اطلاع داد که نمایندگان دموکرات با دولت دونالد ترامپ بر سر یک بسته حمایتی برای شهروندان و خانواده‌های مبتلا به کرونا به توافق رسیده‌اند و قانون مربوط به آن به زودی اجرایی خواهد شد. دونالد ترامپ در پیامی توییتری از این اقدام ستایش کرد و گفت، مایل است هرچه زودتر قانون و مقررات تازه را امضا کند. بنا به نوشته پلوسی، مهم‌ترین نکته این طرح قانونی حق دسترسی به تست ویروس کرونا است. به گفته او: «از تمام افرادی که نیاز داشته باشند، به صورت رایگان تست کرونا گرفته می‌شود.» دولت ترامپ زیر ضربات انتقاد رفته بود، زیرا برای شمار بسیار کمی از شهروندان آمریکا تست کرونا انجام شده و انجام آزمایش در اختیار و امکان همگان نبوده است.

  نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، اطلاع داد که نمایندگان دموکرات با دولت دونالد ترامپ بر سر یک بسته حمایتی برای شهروندان و خانواده‌های مبتلا به کرونا به توافق رسیده‌اند و قانون مربوط به آن به زودی اجرایی خواهد شد

امکانات رفاهی بیشتر برای نیازمندان

طبق طرح قانونی تازه، تمام کسانی که به علت ابتلا به ویروس کرونا قادر به کار کردن نباشند، به مدت دو هفته همچنان حقوق جاری خود را دریافت می‌کنند. قانون تازه حقوق بیکاری را به صورت بهتر و برای عده بیشتری تضمین می‌کند و به افراد فاقد بیمه‌های درمانی، تمام خدمات بهداشتی را در رابطه با ویروس کرونا عرضه می‌کند. طبق قانون، خورد و خوراک ۲۲ میلیون دانش‌آموزی که در مدرسه به غذای رایگان یا ارزان دسترس دارند، همچنان تأمین خواهد شد. در برخی از ایالت‌های آمریکا مدارس به علت شیوع کرونا تعطیل شده‌اند.طرح قانونی شامگاه شنبه (۱۴ مارس) در مجلس نمایندگان به رأی گذاشته می‌شود، سپس به مجلس سنا می‌رود و سرانجام باید به تصویب رئیس جمهور برسد؛ اما گمان می‌رود که تمام این مراحل به راحتی طی شود.

 صف‌های طولانی آمریکایی‌ها برای خرید کالاهای اساسی

مردم آمریکا همزمان با گسترش شیوع ویروس کرونا در این کشور در مقابل سوپرمارکت‌ها صف‌های طولانی برای خرید کالاهای اصلی تشکیل دادند. به دنبال گسترش شیوع ویروس «کرونا» در این کشور و بیم کمبود کالا به سمت سوپرمارکت‌ها شتافتند و در صف‌های طولانی به انتظار خرید کالاهای اساسی ایستادند. ازدحام بیش از حد برای برخی کالاها باعث شده تا خرده‌فروشان محدودیت‌هایی را بر حجم خرید مشتریان برای جلوگیری از خالی شدن قفسه‌ها اعمال کنند. اما با گسترش این اپیدمی، خریداران نگران قفسه‌های فروشگاه‌های مواد غذایی و داروخانه‌ها را از هیوستون گرفته تا لس آنجلس خالی کردند. این در حالی است که شرکت‌های بزرگ از جمله آمازون از کارمندان خواسته‌اند که از خانه کار کنند و مدارس، دانشگاه‌ها و مؤسسات فرهنگی در سراسر آمریکا تعطیل شده‌اند.

ترامپ: نیازی به قرنطینه شدن ندارم

پس از آن که تست کرونای دستیار رئیس‌جمهور برزیل مثبت اعلام شد دونالد ترامپ که با این فرد در مجتمع تفریحی خود در فلوریدا روبرو شده بود زیر فشار قرار گرفته که از توصیه وزارت بهداشت دولت خودش پیروی کند و ضمن موافقت با انجام تست کرونا، خود را برای دست کم ۱۴ روز قرنطینه کن؛ اما رئیس‌جمهوری آمریکا که بالاخره موافقت کرده تست کرونا بدهد گفته نیازی به قرنطینه شدن ندارد. قرنطینه داوطلبانه یکی از اصلی‌ترین پروتکل‌های پیشنهادی مرکز کنترل بیماری‌های آمریکاست که طی آن به تمامی افرادی که در تماس مستقیم با یک مبتلا به ویروس کرونا بوده‌اند، ماندن در قرنطینه داوطلبانه به مدت ۱۴ روز توصیه شده است. فابیو واینگارتن، دستیار رئیس‌جمهوری برزیل پس از ترک مجتمع تفریحی مارالاگو ترامپ در فلوریدا تست کرونا داد و نتیجه آن مثبت بود. با این حال، ترامپ، روز جمعه، ۱۳ مارس، به خبرنگاران که علت تست ندادن او را پرسیده بودند گفت: «ما هیچ علائمی نداریم». او بعد از موجی از سوالات درباره علت مخالفت او با تست دادن بالاخره در این کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت که با انجام تست کرونا موافق است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در رابطه با شیوع سریع ویروس کرونا وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد، امری که امکان استفاده از منابع فدرال برای مبارزه با کرونا را فراهم می‌آورد

فابیو واینگارتن کمی بعد از ترک فلوریدا عکسی را منتشر کرد که در آن شانه به شانه و خیلی صمیمی کنار ترامپ ایستاده است.