چند قدم تا توافق آمریکا و طالبان در 29 فوریه

پیروزی دیپلماتیک برای قطر رقم می‌خورد؟

قطر با ایجاد یک فضای بی‌طرف برای مذاکرات پایان درگیری‌های ۱۸ ساله در افغانستان جایگاه بین‌المللی خود را تقویت کرده و به این کشور کمک کرده است تا با تحریم دردناکی که توسط همسایگان و متحدین سابق اعمال میشود، مقابله کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ پس از آنکه قطر به صورت محرمانه میانجی‌گری مذاکرات بین دو طرف در افغانستان را بر عهده گرفت، حالا اگر توافق صلح در دوحه روز شنبه امضا شود، این کشور عربی در آستانه کسب یک پیروزی بزرگ دیپلماتیک است؛ توافقی که به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان منجر می شود. عربستان در کنار امارات، مصر و بحرین روابط خود را با دوحه در ۲۰۱۷ قطع کرده و حریم هوایی، مرزها و بنادر خود را به روی قطر بستند و تجارت را با این کشور متوقف کردند آن هم به بهانه حمایت از تروریسم. مذاکرات برای حل این مشکل پس از تنش‌های موجود سال گذشته میلادی متوقف شد. اما اگر توافق صلح در دوحه روز شنبه به امضا برسد، امیر قطر می تواند از این موفقیت بزرگ به نفع خود در صحنه بین المللی استفاده کند. این توافق صلح که منابع طالبان و افغانستان گفته‌اند در دوحه امضا می‌شود، یک توافق تاریخی است که به حضور نظامی آمریکایی در افغانستان در ازای یک سری تعهدات امنیتی از جانب طالبان پایان می‌دهد.

در همین راستا وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده که آتش بس نسبی در افغانستان بین طالبان، نیروهای آمریکایی و افغانستانی در جریان است. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، بیانیه مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا با وجود حملات شبه نظامیان و حملات هوایی آمریکا علیه داعش منتشر شد.

وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن به خبرنگاران گفت: با این حال، کاهش خشونت در افغانستان کارایی دارد. اگرچه ناکافی است اما کار می‌کند. به گفته منابع مطلع، کاهش خشونت یک هفته‌ای در افغانستان یک آتش‌بس کامل نیست اما تعداد حملات طالبان به طرز چشمگیری کاهش داشته است. اگر این کاهش خشونت ادامه داشته باشد، انتظار می‌رود که طالبان و آمریکا روز شنبه یک توافق تاریخی را در دوحه امضا کنند که بر اساس آن، پنتاگون نیروهایش را پس از ۱۸ سال جنگ از افغانستان خارج می‌کند. پامپئو همچنین گفت، دو طرف در حال تلاش برای دستیابی به یک فرصت بزرگ سیاسی هستند. کمی پس از سخنان پمپئو، دبیرکل ناتو در سخنانی به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس این ائتلاف نظامی ضمن حمایت از روند صلح افغانستان، تاکید کرد، ناتو به منظور جنگ با تروریسم در افغانستان می‌ماند. به گزارش شبکه طلوع افغانستان،‌ینس استولتنبرگ‌ بامداد  روز گذشته (چهارشنبه) در جمع اعضای کنگره آمریکا گفت، ناتو برای جنگ با تروریسم و آموزش نیروهای افغان در افغانستان حضور دارد، البته هدف ما حضور همیشگی و دائمی نیست و بیش از ضرورت و نیاز در این کشور حضور نخواهیم داشت. ما (ناتو و آمریکا) با هم به این کشور آمدیم، با هم درباره حضور بیشتر تصمیم می‌گیریم و به وقتش با هم آن را ترک می‌کنیم.   وی افزود: ناتو از روند صلح کاملا حمایت می‌کند و باید راه آشتی و وفاق را در افغانستان هموار کند. تنها با رهایی این کشور از شر تروریست‌های بین‌المللی، افغانستان روی صلح را خواهد دید. به موازات اظهارات استولنتبرگ، اسکات میلر، فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان مدعی شد، خشونت‌ها در این کشور کاهش یافته است و این نشان دهنده پایبندی به طرح کاهش خشونت در افغانستان است. رویترز گزارش داد، میلر که سه‌شنبه به همراه اسدالله خالد، نامزد وزیر دفاع افغانستان، از واحد مبارزه با ضدتروریسم ارتش این کشور در کابل بازدید کرد، گفت: ما شاهد چیزی به نام کاهش روند خشونت هستیم که این برای مردم و کشور افغانستان روندی عالی است.