فرشاد گلزاری

 هر چه جلوتر می‌رویم و به سوم نوامبر 2020 نزدیکتر می‌شویم، تنور پنجاه و نهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده داغ‌تر می‌شود. طبیعی است که انتخابات این دوره با دوره‌های قبل کاملاً متفاوت است و بدون تردید اظهارات، موضع‌گیری‌ها و همچنین نبرد رسانه‌ای میان دو حزب جمهوریخواهان و دموکرات‌ها نسبت به گذشته تفاوت خواهد داشت.

واقعیت این است که دموکرات‌ها فکر می‌کردند با سناریوی استیضاح می‌توانند ترامپ را به‌راحتی از عرصه انتخابات خارج کنند یا حداقل کاری کنند که آرای وی در انتخابات 2020 ریاست‌جمهوری آمریکا تا حد زیادی ریزش کند؛ اما این سناریو هم افاقه نکرد و شاهد آن بودیم که سناتورهای جمهوریخواه با آرایش بسیار منسجم و منظم نگذاشتند کوچکترین خللی به روند حکمرانی ترامپ در کاخ‌ سفید وارد شود. البته قبل از استیضاح و مفتوح شدن پرونده ترامپ توسط نانسی پلوسی (رئیس مجلس نمایندگان آمریکا) برآوردهای بسیار زیادی مبنی بر شکست خوردن این سناریو به رشته تحلیل و تفسیر درآمده بود، اما دموکرات‌ها به صورتی صحنه‌آرایی کردند که همه دنیا (به غیر از نخبگان و آگاهان سیاسی) تا دقیقه آخر فکر می‌کردند که ترامپ به حاشیه می‌رود و مورد هدف قرار می‌گیرد. به هر ترتیب این روند به پیروزی ترامپ منجر شد و رئیس‌جمهور جمهوریخواه آمریکا شدت عمل خود علیه دموکرات‌ها را بیش از گذشته تند و تیز کرد. البته این شیب صعودیِ اظهارات ترامپ از چند روز پیش جنبه مهندسی به خود گرفته است که تا حدودی به پیروزی «برنی سندرز» نامزد انتخاباتی حزب دموکرات آمریکا مربوط است و نتایج روز اخیر به خوبی نشان می‌دهد که او در رای‌گیری درون حزبی ایالت نوادا نسبت به سایر هم‌حزبی‌های خود جلوتر بوده و پیروز شده است. این روند باعث نگرانی ترامپ شده است؛ تا جایی که رئیس‌جمهوری آمریکا روز شنبه در پیامی توئیتری نوشت، دموکرات‌‌های ایالت نوادا (ایالتی که به خاطر وضعیت اقتصادی،‌ اشتغال‌زایی و نظامی در آنجا پیروز خواهم شد)، مراقب روسیه، روسیه، روسیه باشند! سوال این است که چرا ترامپ، (شخصاً) روسیه را برای انتخابات 2020 تهدید می‌داند؟

ترامپ (بر اساس خاستگاه اقتصادی‌اش) سعی می‌کند جامعه سرمایه‌داران آمریکا را نسبت به سندرز تحریک کند و به آنها بگوید که اگر خودش پیروز نشود، باید با روسیه و اندیشه‌های غیرسرمایه‌داری آن دست و پنجه نرم کنند

جنگ اطلاعاتی میان مسکو و واشنگتن!

برای پاسخ به اینکه چرا ترامپ (در کمال ناباوری) در حال برجسته کردن تهدید روسیه و دخالت این کشور در انتخابات 2020 آمریکا است، باید نیم‌نگاهی به گزارش نهادهای اطلاعاتی این کشور بیندازیم که اخیراً منتشر شده است. نهادهای اطلاعاتی این کشور به دونالد ترامپ و برنی سندرز خبر داده‌اند که روسیه تلاش‌ می‌کند به آنها برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر آینده کمک کند. این گزارش نخستین بار در جلسه محرمانه اعضای کنگره با مقام‌های اطلاعاتی در روز ۱۳ فوریه (یک هفته پیش) عنوان شده است. ترامپ این گزارش‌ها را یک کارزار دیگر دموکرات‌ها برای پخش اطلاعات غلط دانسته و آنطور که رسانه‌های آمریکایی می‌گویند بسیار عصبانی شده است. روزنامه نیویورک تایمز در اینباره نوشته است که ترامپ به ویژه از این بابت خشمگین شده که آدام شف، نماینده دموکرات که مدیریت تحقیقات استیضاح او را در کنگره بر عهده داشت در این جلسه نهادهای اطلاعاتی حضور داشته است! در تحولی دیگر، روزنامه واشنگتن‌پست گزارش کرده که برنی سندرز، نامزد پیشتاز رقابت‌های درون حزبی دموکرات از سوی نهادهای اطلاعاتی مطلع شده که روسیه برای کمک به کمپین انتخاباتی او هم دست به کار شده است. برنی سندرز در واکنش به این خبر ضمن محکوم کردن آن خطاب به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اظهار کرد: «پایت را از انتخابات آمریکا بیرون بکش». سندرز حتی پایش را فراتر از این وضعیت گذاشته و دخالت روسیه را در جهت تضعیف دموکراسی آمریکایی ارزیابی کرده است. واشنگتن‌پست در ادامه گزارش خود نوشته است که در جلسه هفته گذشته نهادهای اطلاعاتی با نمایندگان کنگره، نمایندگان جمهوری‌خواه مدعی شده‌اند که ترامپ موضع سخت‌گیرانه‌ای علیه کرملین دارد و تمهیدات امنیتی میان ایالات متحده و اروپا را هم استحکام بخشیده است. اما آدام شف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان در واکنش به گزارش رسانه‌های آمریکا توییت کرده که اگر ترامپ بخواهد مانع از گزارش‌دهی نهادهای اطلاعاتی به کنگره شود، تلاش‌های کنگره برای جلوگیری از دخالت بیگانگان در انتخابات آمریکا را تضعیف کرده است.

مناقشه بر سر دخالت روسیه

نهادهای امنیتی آمریکا از سال ۲۰۱۶ که هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ برای جایگزین شدن باراک اوباما با هم رقابت می‌کردند گزارش داده بودند که روسیه با انتشار اخبار جعلی با هدف ایجاد تنش و تفرقه میان رای‌دهندگان آمریکایی و به کارگیری شبکه‌های اجتماعی چون فیسبوک و توییتر تلاش کرده بود تا بر نتایج انتخابات آن سال به نفع دونالد ترامپ اثر بگذارد.

این گزارش که از سوی نهادهای مختلف اطلاعاتی و امنیتی آمریکا تهیه شده بود پس از انتخابات نوامبر ۲۰۱۶ و پیروزی ترامپ، به تحقیقات بازرس ویژه رابرت مولر منجر شد که طی آن مولر برای دو سال (۲۰۱۹-۲۰۱۷) به بررسی جوانب و جزئیات آن پرداخت و در گزارش ۴۵۰ صفحه‌ای خود که سال گذشته منتشر شد نتیجه گرفت کرملین به طور سازمان‌یافته برای مداخله در انتخابات آمریکا اقدام کرده بود هر چند او نتوانست ارتباطی عامدانه میان ستاد انتخاباتی ترامپ و تلاش‌های روسیه پیدا کند. با وجود این، ترامپ چنین گزارش‌هایی را خدعه دموکرات‌ها برای کمرنگ جلوه دادن پیروزی او در انتخابات ۲۰۱۶ می‌داند و بارها آن را دسیسه‌چینی سیاسی دشمنانش خوانده است.

سناریوی ترامپ برای سندرز چیست؟

اگر به آمار‌ انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها که پیش از این در ایالت‌های آیووا و نیوهمپشایر برگزار شده نگاه کنیم، می‌بینیم که برنی سندرز علاوه بر ایالت نوادا در این دو ایالت هم پیروز رقابت‌های درون حزبی شده و همین موضوع بسیاری از دموکرات‌ها را نگران کرده است؛ چراکه سندرز اساساً یک یهودی‌تبارِ سوسیالیست است که ایدئولوژی او برای دموکرات‌ها و حتی جمهوریخواهان که طیف عظیمی از سرمایه‌داران داخلی و خارجی در پشت آنها صف کشیده‌اند، خطرناک تلقی می‌شود. سندرز عملاً توانسته اندیشه چپ و سوسیالیستی را در میان لایه‌های جوانان آمریکا و اقشار مختلف این کشور نفوذ بدهد و به همین دلیل هم‌حزبی‌های او مانند هیلاری کلینتون، مایکل بلومبرگ و حتی جو بایدن از پیشروی و پیروزی او در انتخابات‌های درون حزبی ترس دارند. اما ترامپ در این میان پیشروی سندرز را برای خود بسیار مفید می‌داند.

واقعیت این است که ترامپ از سندرز حمایت می‌کند؛ چراکه او می‌خواهد تا رقیب دموکراتش با برچسب «سوسیالیسم» به عنوان گزینه نهایی دموکرات‌ها وارد عرصه رای‌‌گیری شود و در آنجا با همین اهرم او را به حاشیه براند

واقعیت این است که ترامپ از سندرز حمایت می‌کند؛ چراکه او می‌خواهد تا رقیب دموکراتش با برچسب «سوسیالیسم» به عنوان گزینه نهایی دموکرات‌ها وارد عرصه رای‌‌گیری شود و در آنجا با همین اهرم او را به حاشیه براند. ترامپ قصد دارد تا بستر رشد سندرز را برای او فراهم کند و سپس از او یک «غولِ سوسیال» بسازد که اندیشه چپی و کمونیستی دارد و در همان لحظه او را به یک تهدید ملی تبدیل کند. شکی وجود ندارد که ترامپ (بر اساس خاستگاه اقتصادی‌اش) سعی می‌کند جامعه سرمایه‌داران آمریکا را نسبت به سندرز تحریک کند و به آنها بگوید که اگر او پیروز نشود، باید با روسیه و اندیشه‌های غیر سرمایه‌داری آن دست و پنجه نرم کنند. بدین ترتیب سناریوی ترامپ بزرگ کردن سندرز و درنهایت حذف هدفمندِ او خواهد بود تا بتواند پس از پیروزی در انتخابات 2020، دموکرات‌ها را به صورت کلی از صحنه سیاست به حاشیه بکشاند.