فرشاد گلزاری

با وجود مفتوح بودن پرونده استیضاح ترامپ در مجلس سنا، شاهد آن بودیم که در انتخابات درون حزبی ایالت آیووا، ترامپ پیشتاز میدان بود. درست است که هیچ نامزدی در حزب جمهوریخواهان وجود ندارد که بتواند ترامپ را به چالش بکشد، اما باید متوجه باشیم آنچه که موجب برتری ترامپ و مهیا شدن عرصه رسانه‌ای برای او شد، فقط پیروزی‌اش در ایالات آیووا نبود، بلکه شلختگی و به هم ریختگی در اردوگاه دموکرات‌ها هم تا حد زیادی باعث شد تا ترامپ بتواند خود را مجدداً به همه تحمیل کند یا اگر بهتر بگوییم، پیشتاز شود. تعدد نامزدهای دموکرات‌ها در اردوگاه این حزب آن هم برای انتخابات 2020 ریاست جمهوری، موضوعی است که موجب شد اعلام نتایج انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در ایالت آیووا با تاخیر روبرو شود. این انتخابات ساعت ۲۰:۰۰ دوشنبه شب به وقت محلی آغاز شد اما به واسطه بروز مشکلات در سامانه گزارش نتایج، اعلام نتیجه با تأخیر روبرو شده بود. این همان نقطه‌ای است که به ترامپ اجازه مانور علیه رقبای دموکراتش را داد؛ چراکه او روز سه‌شنبه انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در ایالت آیووا را به باد انتقاد گرفت و مدعی شد که خودش، تنها کسی است که می‌تواند ادعای پیروزی بزرگ در این ایالت را داشته باشد! رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی توییتری، انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها را فاجعه‌ای بزرگ توصیف کرد و ناتوانی دموکرات‌ها در اعلام سریع برنده این انتخابات را مورد نکوهش قرار داد. در همین راستا خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که پس از بررسی ۱۵ درصد آرا، مشخص شد که ترامپ ۹۸ درصد آرای هیأت‌های جمهوریخواه را کسب کرده است. بر اساس قوانین موجود، ایالت آیووا در مجموع ۴۱ هیأت یا رأی دارد و نامزدها و هوادارانشان برای کسب بخشی از این هیأت‌ها تلاش کردند. طبق قوانین آیووا، هر نامزدی که از حمایت حداقل ۱۵ درصد از طرفداران حزب برخوردار شود، به تناسب آرایی که به دست آورده است بخشی از آرای هیأت‌ها را کسب می‌کند. اما نامزدی که نتواند به این حد نصاب برسد از کسب آرای هیأت‌ها محروم می‌ماند و هواداران به داوطلب دیگری رأی شفاهی داده و آرایشان نصیب آن نامزد می‌شود. انتخابات درون حزبی در همه ۵۰ ایالت آمریکا برگزار می‌شود و ایستگاه بعدی این انتخابات، ایالت نیوهمپشایر است. در این میان «دیوید اکسلرا» مشاور ارشد پیشین باراک اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا درباره وضعیتی که درباره اعلام نتیاج ایالت آیوا رخ داده بود گفت: یکی از موارد، سایه افکندن استیضاح ترامپ در این انتخابات است؛ بویژه که برخی از نامزدهای دموکرات در تعدادی از حوزه‌های انتخاباتی خود با این مشکل مواجه‌اند، اما تصور نمی‌کنم ترامپ توانسته باشد در ایالت آیووا بر آرای «جو بایدن» تاثیر گذاشته باشد.

بر اساس سوابق و تجربیات گذشته باید گفت که ترامپ پس از تبرئه شدن، مجدداً سناریوهای اقتصادی مختص به خود را کلید خواهد زد و تاحدودی در این مدت برای پیروزی در انتخابات دست به عصا راه می‌رود

ترامپ پیروز است!؟

برخی‌ از طرفداران دموکرات‌ها پس از اینکه چنین اتفاقی در ایالات آیووا رخ داد شروع کردند به ارائه اظهاراتی که درون‌مایه آن چیزی جز تبلیغات برای نامزدهای خود نیست. فارغ از نامزدهای دموکرات، طرفداران آنها معتقدند که ترامپ در نهایت در انتخابات 2020 بازنده است یا اینکه آرای مورد نظرش را به دست نخواهد آورد. این تحلیل اگر ترامپ در استیضاح مورد هدف قرار می‌گرفت یا اینکه دموکرات‌ها می‌توانستند دو سوم آرای سنا را برای به چالش کشیدن وی اخذ کنند، درست بود؛ اما در وضعیت فعلی که تمام شواهد نشان از تبرئه شدن وی دارد این تحلیل تا حد زیادی غلط است. واقعیت این است که پرونده استیضاح ترامپ با تمام فراز و فرودهای موجود به پایان رسید و حتی بحث احضار شهود و افشای برخی اسناد که مورد مناقشه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان قرار گرفته بود به نفع تیم ترامپ تمام شد. اینکه دیده می‌شود کاخ سفید و جمهوری‌خواهان رسماً از «جان بولتون» به عنوان مشاور امنیت ملی پیشین ایالات متحده خواهش می‌کنند تا کتاب و محتویات درون آن را برای بررسی به کاخ سفید تحویل دهد، نشان می‌دهد که نگرانی جمهوری‌خواهان بسیار زیاد است اما نکته اینجاست که بر اساس قانون اساسی ایالات متحده، رئیس‌جمهور یک جایگاه مقدس دارد و حالا هم‌حزبی‌های ترامپ از همین موضوع به نفع وی و منافع خود استفاده می‌کنند تا او را تبرئه کنند. این وضعیت تا جایی پیش رفت که شاهد پرخاشگری و فحاشی جمهوری‌خواهان علیه بولتون و همچنین دموکرات‌ها بودیم اما به هر ترتیب این مولفه‌ها نمی‌تواند ترامپ را از کاخ سفید کنار بزند. حتی اگر جمهوریخواهان مانع انتشار کتاب بولتون نشوند، باز هم اتفاقی برای ترامپ نخواهد افتاد.

شاید عده ای از مخاطبان معتقد باشند که ما داریم به نفع ترامپ حرف می‌زنیم؛ اما برای بررسی این مساله باید به ریشه‌های حزب جمهوری‌خواه و همچنین حامیان و هواداران آن در میان سفید‌پوستان و سرمایه‌داران مستقر در شمال ایالات متحده (نیویورک، کالیفرنیا، ماساچوست و غیره) نگاه کنیم. جمهوری‌خواهان اصالتاً (بر خلاف دموکرات‌ها) سیاست‌شان نگاه به درون ایالات متحده است؛ آنها به جیب‌شان، قیمت بنزین، و سطح درآمد خود و رفاه خانواده‌شان نگاه می‌کنند و اصلاً برایشان مهم نیست که در کره زمین چه اتفاقی می‌افتد. برای آنها مهم نیست که ایران کجای نقشه جغرافیا قرار دارد یا اینکه چه اتفاقی در سوریه و ونزوئلا در حال رخ دادن است. به همین دلیل آنها فقط زندگی خود و رفتار موثر ترامپ و دولتش بر اوضاع و احوال خود را میزانِ رای‌دهی در انتخابات قرار می‌دهند. لذا یک طیف و جامعه آماریِ مشخص به ترامپ رای خواهند داد و باید توجه کنیم که آرا در آمریکا به صورت یک بسته از پیش تعریف شده خواهد بود که لطمه‌ای به سبد انتخاباتی ترامپ نخواهد زد. این در حالیست که آرای دموکرات‌ها، همچنان مواج است. بر اساس سوابق و تجربیات گذشته باید گفت که ترامپ پس از تبرئه شدن، مجدداً سناریوهای اقتصادی مختص به خود را کلید خواهد زد و تا حدودی در این مدت برای پیروزی در انتخابات دست به عصا راه می‌رود. در مقابل، دموکرات‌های مجلس نمایندگان به دنبال آن هستند تا بتوانند وی را در مورد پرونده‌های ایران یا اقدام‌های نظامی حاشیه‌ای در عراق، زیر فشار بگذارند که این مسائل هم هیچ تاثیری بر آرای وی ندارد. توجه داشته باشید که ترامپ در دوره دوم ریاست‌جمهوری‌اش دست به کارهای ریسک‌پذیر و آنی نخواهد زد و باز هم با اهرم اقتصادی و تجاری با دنیا بازی خواهد کرد. او اخیراً در یکی از کمپین‌های انتخاباتی‌اش اعلام کرده که در چهار سال آینده اکثریت کنگره و همچنین کاخ سفید در دست جمهوری‌خواهان خواهد بود؛ این مساله اگر چه یک جنگ روانی انتخاباتی علیه دموکرات‌ها به حساب می‌آید، اما نمی‌توان آن را به صورت کامل رد کرد. این مدل از سخنان نشان می‌دهد که جمهوری‌‌خواهان آرایش خود را نسبت به گذشته سازمان‌یافته‌تر کرده‌اند و اتفاقاً همین موضوع دلیل اصلی بایکوت استیضاح و ابقای ترامپ در کاخ سفید به شمار می‌رود.

بر اساس قانون اساسی ایالات متحده، رئیس‌جمهور یک جایگاه مقدس دارد و حالا هم‌حزبی‌های ترامپ از همین موضوع به نفع وی و منافع خود استفاده می‌کنند تا او را تبرئه کنند

نکته مهمتر این است که جمهوری‌خواهان آمریکا که چند روز پیش به طرح احضار شاهدان بیشتر به فرآیند مربوط به محاکمه برای استیضاح دونالد ترامپ رای منفی دادند و خود را آماده تبرئه وی کرده بودند، می‌خواهند بحران را پشت سر بگذارند اما این یک ماموریت شکست خورده است. چون با ترامپ آنها باید همواره منتظر بحران بعدی باشند. پرونده «اوکراین گیت» به هیچ وجه تنها راز کثیفی نیست که بر آن سرپوش گذاشته شده است، بلکه رازهای دیگری وجود دارند و شاید حتی آسیب آنها بیشتر هم باشد. یکی از این رازها، اسناد اظهاریه‌های مالی مربوط به تجارت‌های ترامپ است که دادگاه عالی آمریکا قرار است اواخر ماه ژوئن در مورد آن حکم صادر کند. به همین دلیل او تاخت‌وتازهای کنترل شده را تا دم انتخابات در دستور کار قرار می‌دهد.