چالش جدید اتحادیه اروپا پس از اجرای برگزیت

مطالبه استقلال‌طلبی در قاره‌سبز!  

حمایت و ابراز خرسندی واشنگتن از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و نگرانی این اتحادیه از احتمال دنباله‌روی برخی دیگر از اعضای آن از برگزیت در آینده باعث شد که مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا بر «ضرورت وحدت اروپای پسابرگزیت بیش از هر زمان دیگر» تاکید کند. مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در زمینه برگزیت، که به تازگی هم نسبت به پیامدهای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هشدار داده بود، در واکنش به این اقدام لندن تاکید کرد: در شرایط کنونی وحدت اروپا از هر زمان دیگری ضروری‌تر است. به گزارش گاردین، بریتانیا  جمعه شب به طور رسمی به ۴۷ سال عضویت در اتحادیه اروپا پایان داد. این خروج در عین حالی که نگرانی اروپایی‌ها را به دنبال داشته اما از سوی دیگر باعث خوشحالی مقامات کاخ سفید شده است؛ «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا روز گذشته (شنبه) در توئیتی با ابراز خوشحالی از توافق انگلیس و اتحادیه اروپا در خصوص برگزیت گفت: ما به روابط قوی، اثربخش و موفق خود با انگلستان با ورود آنها به فصل بعدی ادامه خواهیم داد. روابط انگلیس و آمریکا به عنوان دو هم پیمان اگرچه همواره روابط نزدیک بوده است، اما بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر که دولت او به عنوان دولت تمام کننده برگزیت در تاریخ انگلیس ثبت خواهد شد، در روزها و هفته‌های اخیر روابطی حتی نزدیکتر از گذشته با دولت واشنگتن را پایه‌ریزی کرده و دولت کنونی انگلیس، بیش از پیش زیر چتر حمایتی آمریکا قرار گرفته است. طرح خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پس از ماه‌ها کشمکش بین احزاب سیاسی انگلیس روز پنجشنبه ۲۳ ژانویه ۲۰۲۰ با امضای رسمی ملکه به قانون تبدیل شد؛ بر اساس این قانون، انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شد و این تاریخ قابل تمدید نیست. از دیروز، اول فوریه (۱۲ بهمن) دوره گذار که می‌تواند تا ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰ ادامه پیدا کند، آغاز شد. در این دوره انگلیس همچنان عضو بازار مشترک اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند.

«میشل بارنیه» مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در زمینه برگزیت به دنبال دیدار جمعه شب خود با «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه در پاریس در توییتی بر ضرورت وحدت کشورهای اروپایی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاکید کرد. نماینده شورای اروپا در امور برگزیت روز دوشنبه هفته گذشته و در آستانه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هشدار داده بود که زمان تعیین شده برای رسیدن به توافق تجاری «غیر عادی» است و اگر مذاکرات شکست بخورد، باید منتظر عواقب و خطرات ناشی از آن بود.

فارغ از خطرات ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر اقتصاد و مراودات تجاری میان دو طرف که برای یک دوره کوتاه مدت قابل پیش‌بینی است، این تحول مهم سمبل و نمونه‌‌ای موفق از استقلال‌طلبی برای جنبش‌های ملی‌گرا در سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپاست که در چند سال اخیر برای تحقق چنین رویایی خیز برداشته‌اند. به نوشته روز گذشته (شنبه) روزنامه «لا کروا» فرانسه، «میشل بارنیه» پس از سه سال مذاکرات جنجالی برگزیت، قرار است به زودی مذاکرات بسیار سختی را با انگلیسی‌ها از سر بگیرد. در واقع، او مسوولیت دستیابی به توافق با انگلیس در مورد روابط آتی این کشور و اتحادیه اروپا را عهده‌دار است.

بارنیه باید از دوره ۱۱ماهه انتقالی تا ۳۱دسامبر سال ۲۰۲۰ بهره ببرد که در این مدت تجارت طبق همان قوانین پیش از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، اجرا خواهد شد. این دوره در صورت تمایل لندن و اتحادیه اروپا، تا پایان سال ۲۰۲۲ قابل تمدید است، اما «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس می‌گوید که می‌خواهد تا پایان سال به توافق برسد. در این ۱۱ ماه آینده، انگلیس تابع مقررات اتحادیه اروپا خواهد بود بدون آنکه حق رای داشته باشد.