موضوع، کره شمالی  است

دیدار نمایندگان آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در نیویورک 

یک رسانه ژاپنی خبر داده که فرستادگان ویژه توکیو، واشنگتن و سئول در موضوع مذاکرات اتمی کره شمالی قرار است سه‌شنبه (دوم مهر ماه) در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کنند.

به نوشته پایگاه رادیویی کی‌بی‌اس کره جنوبی، شبکه فوجی نیوز ژاپن به نقل از منابع دیپلماتیک آمریکایی و ژاپنی خبر داده که علی‌رغم تنش‌های اخیر بین سئول و توکیو، نمایندگان ارشد هیات مذاکره‌کننده اتمی سه کشور آمریکا، ژاپن و کره جنوبی برای بحث درباره کره شمالی مذاکراتی غیر رسمی در نیویورک ترتیب می‌دهند.

طبق این گزارش، استیو بیگان نماینده ویژه وزارت‌خارجه آمریکا در امور کره شمالی روز سه‌شنبه (دوم مهر ماه) در نیویورک  با لی دو هون مذاکره‌کننده ارشد اتمی کره جنوبی و شیگکی تاکیزاکی همتای ژاپنی او در نشستی سه جانبه شرکت کند.

 در صورت برگزاری این نشست، این اولین نشست نمایندگان ارشد کره جنوبی و ژاپن بعد از تنش‌های اخیر در روابط این دو کشور همسایه و اقدام سئول در لغو معاهده اشتراک گذاری اطلاعاتی با توکیو خواهد بود.

سی‌ و یکم مرداد ماه بود که دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که دولت این کشور معاهده اشتراک‌گذاری اطلاعاتی با ژاپن را لغو کرد.

تنش‌ها بین کره جنوبی و ژاپن که ابتدا به شکل اقدامات اقتصادی و تحریمی خود را نشان داده بود، سپس به حوزه اطلاعاتی نظامی تسری پیدا کرده و مقام ارشد شورای امنیت ملی کره جنوبی اعلام کرد که این کشور یک معاهده اطلاعاتی بین دو کشور را لغو کرده است.

کره جنوبی بعد از لغو معاهده و در واکنش به ابراز ناامیدی وزیر خارجه آمریکا درباره این اقدام، اعلام کرد اطلاعات نظامی خود را از طریق آمریکا با ژاپن به اشتراک خواهد گذاشت.

ریشه اختلافات سئول و توکیو به رأی سال گذشته دادگاه عالی در کره جنوبی برمی‌گردد که در حکم خود درباره شکایت علیه دو شرکت ژاپنی نیپون استیل و سومیتومو متال آن‌ها را به پرداخت جریمه ۱۰۰ میلیون وون ۸۸ هزار دلاری محکوم کرد.

شاکیان این پرونده این دو شرکت را به نقش آفرینی در دوره استعمار ژاپن علیه شبه جزیره کره در سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ متهم کرده و شکایتشان را به دادگاه عالی کره جنوبی برده بودند.

دولت و فعالان تجاری ژاپن ضمن رد حکم دادگاه عالی کره جنوبی اظهار داشتند که این موضوع قبلاً در معاهده ۱۹۶۵ امضا شده بین توکیو و سئول که باعث از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور شد، رفع شده است.

نشست سه جانبه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در شرایطی انجام خواهد شد که تردیدها درباره توفیق مذاکرات آمریکا و کره شمالی در خصوص خلع سلاح اتمی این کشور ادامه دارد.

دبیرکل امور آمریکا در وزارت‌خارجه کره شمالی هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که احتمالاً ظرف چند هفته آینده، مذاکرات کاری با آمریکا آغاز خواهد شد.

این مقام کره شمالی با این‌حال هشدار داد که تا زمانی‌که تهدیدات علیه نظام سیاسی تحت رهبری کیم جونگ اون رهبر کره شمالی کنار گذاشته نشود، مذاکرات درباره برنامه اتمی این کشور پیش نخواهد رفت. این مقام کره شمالی هشدار داده بود که تا زمانی‌که تهدیدات علیه نظام سیاسی تحت رهبری کیم جونگ اون رهبر کره شمالی کنار گذاشته نشود، مذاکرات درباره برنامه اتمی این کشور پیش نخواهد رفت. وی در ادامه گفته بود که بحث درباره خلع سلاح اتمی کره شمالی زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که تهدیدات و موانعی که امنیت نظام ما را در معرض خطر قرار داده و توسعه ما را با مانع روبرو کرده است، کاملاً رفع شود؛ و تبدیل مذاکرات کره شمالی آمریکا به باب فرصتی برای تسریع بحران، کاملاً به نوع رفتار آمریکا ربط پیدا می‌کند.