فرشاد گلزاری

 اکتبر 2019 بود که یکباره جنگل‌های استرالیا به دلیل افزایش بی‌رویه دما و خشکسالی روزافزون گرفتار حریق شد. در ابتدا بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که آتش‌سوزی مذکور به‌سرعت مهار می‌شود؛ اما برخلاف این نظر، شاهد خروشان‌تر شدن لحظه به لحظه زبانه‌های آتش در جنگل‌های استرالیا بودیم. بر اساس اسناد موجود، از اکتبر سال 2019میلادی تاکنون حدود ۴۸۰ میلیون جانور در آتش‌سوزی‌های وسیع فصلی کشور استرالیا از بین رفته‌اند. این حیوانات از گونه‌های مختلف پستانداران، پرندگان و خزندگان بوده‌اند و با توجه به وسعت بی‌سابقه آتش‌سوزی، پیش‌بینی می‌شود این آمار افزایش یابد. کارشناسان اعلام کرده‌اند احتمالاً شماری از گونه‌های گیاهی و جانوری این کشور بر اثر این آتش‌سوزی منقرض شده‌اند. به گفته آنها در دو قرن اخیر حدود ۳۴ گونه جانوری در این قاره از بین رفته است. از سوی دیگر خبرگزاری رویترز اخیراً با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای تهیه شده از آتش‌سوزی استرالیا گزارشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد حریق‌های جنگلی در استرالیا موجب آتش‌گرفتن بیش از ۱۰.۳ میلیون هکتار از اراضی این کشور طی ماه‌های اخیر شده که وسعت آن به بزرگی «کره جنوبی» است. مناطق گرفتار در حریق تنها در ایالت نیوساوت ولز پنج برابر بزرگتر از وسعت آتش‌سوزی‌های سال گذشته در جنگل‌های استوایی آمازون در برزیل برآورد شده است؛ تا جایی که به گفته کارشناسان مجموع آتش‌سوزی‌های سال گذشته در کالیفرنیا، برزیل و اندونزی کمتر از نصف مناطق گرفتار در آتش‌سوزی‌های اخیر استرالیا بوده است. بنابر آخرین مستندات موجود، ایالت‌های شرقی کوئینزلند، نیوساوت ولز و ویکتوریا حدود ۸۴ درصد از مناطق گرفتار در حریق را شامل می‌شوند. اکثریت آتش‌سوزی‌ها در ایالت نیوساوت ولز رخ داده؛ هرچند که ایالت ویکتوریا نیز هفته گذشته وخیم‌ترین حریق‌ها را تجربه کرده است. بالگردهای ارتش و کشتی‌های نیروی دریایی برای تخلیه صدها نفر از ساکنان گرفتار در آتش به محل حادثه اعزام شده‌اند. رویترز در اینباره گزارش داده که در حال حاضر هشت حریق در ایالت‌های نیوساوت ولز و ویکتوریا جریان دارد که وسعت آن‌ها بزرگتر از حریق‌های مشابه در کالیفرنیاست. این آمارها نشان می‌دهد که آتش‌سوزی استرالیا 12 میلیون هکتار از جنگل‌های این کشور را طعمه خود قرار داده است. بعد از آن، آتش‌سوزی سیبری در سال 2019 با حدود 7 میلیون هکتار در رتبه دوم قرار دارد و آتش‌سوزی‌های در آمازون با 2/2 میلیون هکتار و آتش‌سوزی کالیفرنیا در سال 2018 با 2 میلیون هکتار در رتبه سوم و چهارمِ دو سال اخیر قرار دارند. 

تهدید حیات‌وحش و لزوم بازبینی سیاست‌ها

انتشار تصاویر جدید ماهواره‌ای آژانس فضایی آمریکا (ناسا) و آژانس فضایی اروپا حاکی از تأثیرمرگبار آتش‌سوزی جنگل‌های استرالیا بر مردم و حیات‌وحش این منطقه از جهان  است. در این گزارش‌ها برآورد شده در سراسر قاره استرالیا در اثر آتش سوزی‌های متعدد سال ۲۰۱۹ میلادی که تاکنون ادامه یافته، ۲۵ نفر انسان و یک میلیارد از حیات‌وحش منطقه از بین رفته‌اند. تصاویر ارسالی از ماهواره ترا Terra متعلق به ناسا، نشان می‌دهد یک سوم جزیره کانگورو که در جنوب غربی آدلاید استرالیا قرار دارد  و دارای بسیاری از گونه‌های محافظت شده است، در معرض یک آتش‌سوزی ویرانگر در این قاره اقیانوسی قرار گرفته است. 

نخست‌وزیر استرالیا گفته است سیاست‌های این کشور در واکنش به این فاجعه، در سطح ملی بررسی و همه جنبه‌ها، مورد بازبینی قرار خواهد گرفت. او دوباره تایید کرد که می‌توانست وضعیت را بهتر مدیریت کند

دانشمندان ناسا اعلام کردند: این تصاویر به وضوح نشان می دهد که، مناطق دارای معادن زغال سنگ دراین منطقه نیز کاملا سوخته  و خاکستر ناشی از آتش سوزی بسیار وسیع در این منطقه رسوب شده و منجر به حذف یا تغییر پوشش گیاهی در سطح گسترده  شده است. 

طبق این گزارش متخصصان محیط زیست، جزیره کانگورو، به ویژه پارک ملی فلیندرز چیس Flinders Chase در این منطقه  به عنوان زیستگاه مهم پنگوئن‌ها، کوالاها و کولونی زنبورهای لگوریایی (که تنها جمعیت خالص و بدون بیماری در جهان از این نوع زنبورها هستند) به حساب می‌آید که همه آنها از آتش سوزی گسترده خسارات زیادی دیده‌اند. بوم شناسان منطقه اعلام کردند  دراثر این آتش سوزی تاکنون نیمی از جمعیت ۵۰ هزارتایی کوالاهای این منطقه جان باخته‌اند. 

در این میان انتقاد کارشناسان محیط‌زیست و همچنین شهروندان استرالیا از نحوه مدیریت و کنترل آتش‌سوزی توسط دولت این کشور باعث شد تا اسکات موریسون (نخست‌وزیر استرالیا) در پی هفته‌ها انتقاد از مدیریت دولت برای خاموش کردن آتش در جنگل‌ها و مراتع اقدام به اتخاذ موضع کند. او گفته است سیاست‌های این کشور را در واکنش به این فاجعه، در سطح ملی بررسی و بازبینی خواهد کرد. موریسون گفت همه جنبه‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

تصاویر ماهواره‌ای تهیه شده از آتش‌سوزی استرالیا نشان می‌دهد حریق‌های جنگلی موجب آتش‌گرفتن حدود 12 میلیون هکتار از اراضی این کشور طی ماه‌های اخیر شده که وسعت آن به بزرگی «کره جنوبی» است 

او دوباره تایید کرد می‌توانست وضعیت را بهتر مدیریت کند. به موازات این وضعیت، در حالی که حیوانات بومی استرالیا از جمله کانگوروها با مشکلاتی برای تامین آب و غذا مواجه هستند ، ماموران اداره حیات وحش نیو ساوت ولز محموله‌های آب و غذا برای حیوانات ارسال کردند. یو.اس.ای تودی گزارش داد که،‌ اداره حیات وحش استرالیا هزاران پوند سبزیجات شامل هویج و سیب‌زمینی برای کمک به حیوانات از آسمان به پایین انداخت. این اداره اعلام کرد که یک تن هویج و سیب‌زمینی و ۱۰۰ کیلوگرم غذا و آب از طریق زمینی و بالگرد برای حیوانات ارسال شده است.