دیده‌بان حقوق بشر:

نیروهای تحت حمایت «سیا» در افغانستان منحل شود

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی خواستار انحلال گروه‌های شبه نظامی افغان تحت حمایت سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) که غیرنظامیان را در حملات خود مورد هدف قرار می‌دهند، شد.

بر اساس این گزارش، این شبه‌نظامیان، از سوی سازمان اطلاعات آمریکا از زمان جنگ افغانستان علیه اتحاد جماهیر شوروی، تاکنون به عنوان ابزار مهمی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

این نیروهای افغان به کشتارهای صحرایی، بردن مردم با زور، عملیات شبانه، حملات هوایی و نقض حقوق بشری متهم شده‌اند.

دیده بان حقوق بشر از اواخر سال 2017 تا اواسط سال 2019، 14 پرونده را به ثبت رسانده که در آن گزارش شده است که این شبه‌نظامیان مرتکب سوءاستفاده‌های زیادی در حملات شبانه، مانند حمله به جنوب شرقی پکتیا شده‌اند که در نتیجه آن 11 مرد، از جمله 8 نفر را که در تعطیلات عید در خانه بسر می‌بردند را به قتل رساندند.

اما سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) ضمن رد این گزارش آن را مبالغه‌آمیز خواند.

این در حالی است که آمریکا همواره شعار مبارزه با تروریسم و داعش و البغدادی را سر داده ولی عملاً در کشورهای مختلف به طرق مختلف در حال دامن زدن به تروریسم و دفاع از عوامل آن است.

به‌طوریکه به زعم بسیاری از کارشناسان پس از حضور آمریکا در افغانستان این کشور با رشد گروه‌های تروریستی دیگر از جمله داعش مواجه شده است.

همچنین بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر، برخی از حملات هوایی این شبه‌نظامیان تحت حمایت سیا در مناطق -تحت کنترل طالبان- منجر به کشته شدن غیرنظامیان می‌شدند.

براساس گزارش ناتو، ایالات متحده آمریکا در ماه سپتامبر حمله هوایی و توپخانه‌ای را در افغانستان انجام داده که در مقایسه با ماه‌های قبل با توجه به جریان داشتن مذاکرات آمریکا با طالبان رقم بسیار بالایی می‌باشد.

پاتریشیا گاسمن، نویسنده و محقق برجسته در دیده‌بان حقوق بشر در امور آسیا گفت: آمریکا به نیروهای افغان تحت حمایت سیا برای تقویت حملات عیله طالبان، اجازه استفاده از اشکال مختلف ارتکاب جنایت از جمله اعدام‌های غیرقانونی و ربایش افراد را داده است.

به گفته وی، شبه نظامیان به آسانی به غیرنظامیان شلکیک می‌کنند و برای ترساندن آنها دست به حملات غیرقانونی شبانه می‌زنند.

بر اساس گزارش‌ها، مقامات افغانستان و ایالات متحده آمریکا این نیروهای شبه نظامی را برای استفاده در نبرد با طالبان افزایش داده اند. به‌نظر می‌رسد بخش کمی از این نیروها تحت نظارت ریاست امنیت ملی افغانستان است و بیشتر این افراد از نظارت کمتری از سوی مقامات افغان برخوردار هستند. تیموتی بارت سخنگوی سازمان سیا در گفت‌گو با دیده‌بان حقوق بشر از این اقدامات شبه نظامیان افغان به عنوان جوخه‌های مرگ یاد کرد.

وی، با بیان اینکه طالبان تحت هیچ قواعد مشخصی عمل نمی‌کنند، مدعی شد که ایالات متحده متعهد به قانون است و این کشور به‌طور مداوم با شرکای بین‌المللی خود مشورت می‌کند.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین در ادامه گزارش داد که شبه نظامیان افغان پس از استخدام از سوی سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) توسط این سازمان، آموزش دیده و مجهز می‌شوند. این اقدام به دهه 1980 میلادی باز می‌گردد، زمانیکه که سیا در حال تجهیز شبه‌نظامیان در حال نبرد با نیروهای شوروی بود. پس از سقوط رژیم طالبان در دهه 1990، و پس از حملات 11 سپتامبر سازمان سیا بار دیگر با شبه نظامیان ارتباط برقرار کرد. به گفته بازرس ویژه سازمان بازسازی افغانستان  (SIGAR)نیروهای ویژه افغان از ژانویه - سپتامبر سال جاری 2531 عملیات زمینی را انجام داده‌اند که به بیش از 2365 مورد در طول سال 2018 به‌شمار می‌آید. این گزارش در اوایل ماه جاری نشان می‌دهد که تعداد بی سابقه‌ای از غیرنظامیان از ژوئیه تا سپتامبر سال جاری در افغانستان کشته یا زخمی شده اند. بر اساس این آمار از 1 ژوئیه تا سپتامبر 1117 تن کشته و 3139 نفر نیز زخمی شدند که این آمار نسبت به سال گذشته افزایش 42 درصدی داشته است.