سیدمحمد میرزامحمدزاده

همچنان که ترکیه به واسطه حملات گسترده علیه نیروهای کرد در شمال سوریه به پیش می‌رود و منطقه را با حملات هوایی و آتش سنگین توپخانه و درگیری‌های سهمگین در هم کوبیده‌ است، شهروندان هراسان به دو سوی مرز فرار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، ده‌ها هزار نفر از مردم ساکن در سوریه در تقلا برای فرار از خشونت هستند و به گفته سازمان‌ ملل‌متحد، همچنان که تهاجم ترک‌ها به منطقه تحت اختیار نیروهای دموکرات کرد در خاک سوریه تداوم می‌یابد، بر سرعت و شدت خشونت‌ها افزوده می‌شود.

در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، شهروندانی دیده می‌شوند که وسایل زندگی خود را بار خودرو کرده‌اند و در حال فرار هستند و برخی نیز پیاده پا به فرار گذاشته‌اند. در همین حال سازمان‌های امدادی هشدار داده‌اند که حدود 450 هزار نفر که در پنج کیلومتری مرز زندگی می‌کنند، در خطر هستند.

چارلز استراتفورد، خبرنگار الجزیره که از شهر آقچه قلعه در مرز ترکیه گزارش می‌کرد، گفت: عمده بمباران‌های شدید ترکیه بر شهر تل ابیض در استان رقه سوریه، درست در آن سوی مرز ترکیه، در پیشانی جبهه کردها متمرکز بوده؛ شهری که طی 48 ساعت گذشته بدون جریان برق سر کرده است. در واکنش به بمباران ترکیه، انبوهی از خمپاره‌ها بر سر شهر آقچه‌ قلعه که خیابان‌های آن عملاً خالی از مردم است، بارید. استراتفورد گفت: در شهر ارتش ترکیه با استفاده از بلندگوها به مردم می‌گوید که در خانه‌هایشان بمانند. همچنان که خورشید روز پنج‌شنبه غروب می‌کند، پس از یک روز پرتنش خمپاره‌ای و اخبار متعدد از فرار خانواده‌ها از شهر به نقاط امن، اوضاع آرام‌تر شده است.

روز چهارشنبه هفته گذشته، پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که سربازان آمریکایی همسوی نیروهای کرد مستقر در نزدیکی مرز تخلیه می‌شوند، حملات زمینی و هوایی ترکیه به کردها آغاز شد؛ این نیروهای کرد در جنگ علیه داعش متحد آمریکا به‌شمار می‌رفتند و علی رغم جنگ داخلی هشت ساله در سوریه، جلوی داعشی‌هایی که کنترل شمال و شرق سوریه را به کنترل در آورده بودند، ایستادگی کردند. با این حال آنکارا حضور نیروهای دموکرات کرد در نزدیکی مرزهایش را یک تهدید امنیتی اصلی تلقی می‌کند و آن‌ها را تابعی از یگان‌ها مدافع خلق کرد (YPG) که در تضاد با دولت ترکیه هستند، می‌داند. ترکیه YPG را یک سازمان تروریستی می‌خواند که شاخه‌ای از حزب غیرقانونی کارگران کردستان (پ کا کا) هستند؛ گروهی که چندین دهه مبارزات مسلحانه خونین را برای استقلال از ترکیه رقم زده‌اند. وزیر دفاع ترکیه روز پنج‌شنبه در توئیتی نوشت: 174 تروریست تاکنون در عملیات چشمه صلح کشته شدند. این تعداد که از سوی هیچ نهادی تأیید نشده است، شامل 19 جنگجو می‌شود که در جریان حمله هوایی به پناهگاه نیروهای YPG در شهر رأس‌العین کشته شدند.

در همین حال هر دو طرف از تلفات غیرنظامیان خبر داده‌اند. مقامات استانی جنوب ماردین و سانیفورلای ترکیه از کشته شدن حداقل شش شهروند در جریان حملات موشکی و خمپاره‌ای کردها خبر داده‌اند و به گفته نیروهای دموکرات کرد، در اثر حملات ترک‌ها حداقل 9 غیرنظامی کشته شده‌اند.

آنکارا حضور نیروهای دموکرات کرد در نزدیکی مرزهایش را یک تهدید امنیتی اصلی تلقی می‌کند و آن‌ها را تابعی از یگان‌ها مدافع خلق کرد (YPG) که در تضاد با دولت ترکیه هستند، می‌داند. ترکیه YPG را یک سازمان تروریستی می‌خواند

سوریه: هیچ مذاکره‌ای با نیروهای دموکرات کرد در کار نیست

همزمان با پیشروی ترک‌ها در خاک سوریه، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، هرگونه مذاکره دمشق با نیروهای دموکرات کرد را رد کرد و این گروه را متهم ساخت که با برنامه‌های جدایی‌طلبانه زمینه تهاجم ترکیه به تمامیت سوریه را فراهم آورده‌اند.

وقتی از فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه سوال شد که آیا نباید دولت به مذاکره با رهبری کردها بازگردد، پاسخ داد: گروه‌های مسلح به کشور خود خیانت کردند و مرتکب جنایت علیه کشور شدند.مقداد در دفتر خود به خبرنگاران گفت: ما هیچ مذاکره یا گفتگویی را با کسانی که میزبان نیروهای خارجی شدند، قبول نمی‌کنیم. هیچ جایگاهی برای مأموران واشنگتن در خاک سوریه وجود ندارد. یک مقام کرد سوری اواسط هفته گذشته گفته بود که مقامات کرد در شمال سوریه ممکن است مذاکراتی با دمشق و روسیه که در کنار ایران حامی نظامی اسد به‌شمار می‌رود، آغاز کنند تا در صورت خروج کامل نیروهای آمریکایی از منطقه مرزی شمال شرق، این خلا امنیتی را پر کنند.

اختلاف در شورای امنیت سازمان ملل

منازعه اخیر در خاک سوریه یکی از شدید‌ترین درگیری‌ها در جنگ طولانی مدت سوریه به‌شمار می‌رود، به‌گونه‌ای که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل را بر آن داشت که روز پنجشنبه فروکش کردن تنش‌ها را کاملاً ضروری بخواند.

همزمان با افزایش نگرانی‌ها، پنج عضو اروپایی شورای امنیت سازمان ملل‌متحد، شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان، بلژیک و لهستان در جریان جلسه پشت درهای بسته در نیویورک، از ترکیه خواستند که عملیاتش را متوقف کند.

در پیام این پنج کشور که از سوی یورگن شولز، سفیر آلمان در سازمان ملل ارائه شد، آمده بود: تجدید خصومت‌های مسلحانه در شمال شرق، ثبات کل منطقه را تضعیف و رنج شهروندان را تشدید می‌کند و منجر به آوارگی بیشتر مردم می‌شود.

کمی قبل از انتشار این پیام، کلی کرفت، سفیر واشنگتن در سازمان ملل‌متحد، گفته بود که آمریکا به هیچ‌وجه عملیات ترکیه را تأیید نکرده است و به آنکارا هشدار داد که در صورت اقدام افراطی با عواقب آن مواجه می‌شود. اگرچه با توجه به اظهارات واسیلی نبنزیا، سفیر سازمان ملل روسیه به خبرنگاران مبنی بر اینکه هرگونه بیانیه‌ای در مورد سوریه باید مسائل بیشتری راجع به جنگ این کشور را شامل شود و نه فقط تهاجم ترکیه، 15 عضو سازمان ملل نتوانستند به یک بیانیه مشترک دست یابند. خبرنگار الجزیره در سازمان ملل با اشاره به این اتفاق گفت که اختلافات صریح و عمیقی بین اعضا در مورد سوریه وجود دارد.

تأکید دوباره اردوغان بر مسئله مهاجران

اردوغان همواره تأکید دارد که این عملیات برای ایجاد منطقه حائل عاری از جنگجویان کرد است تا بتواند برخی از 3.6 میلیون پناهجویی که اکنون در ترکیه اسکان دارند را به آنجا اعزام کند.

منازعه اخیر در خاک سوریه یکی از شدید‌ترین درگیری‌ها در جنگ طولانی مدت سوریه به‌شمار می‌رود، به‌گونه‌ای که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل را بر آن داشت که روز پنجشنبه فروکش کردن تنش‌ها را کاملاً ضروری بخواند

روز پنجشنبه وی دوباره از عملیات خود دفاع کرد هشدار داد اگر اتحادیه اروپا به این عملیات برچسب تهاجم بزند، دروازه‌ها را برای گسیل دادن پناهجویان از ترکیه به این اتحادیه خواهد گشود.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز به صورت جداگانه عنوان کرد که ترکیه مسئولیت هزاران جنگجوی داعش که در زندان‌های نیروهای دموکرات کرد هستند را می‌پذیرد. او گفت: اگر زندان‌ها یا اردوگاه‌ها در منطقه حائل باشند، مسئولیتش با ما است و ما از کشورهای مبدا این جنگجویان خواهیم خواست که آن‌ها را بازگردانند.

چندین قدرت بین‌المللی هشدار داده‌اند که عملیات ترکیه می‌تواند پیشرفت‌هایی که در جنگ علیه داعش به‌دست آمده را تضعیف کند.