انصارالله:

خبری از جایزه بن‌سلمان نیست

یک منبع مطلع از تماس‌های جاری درباره آتش‌بس در یمن تاکید کرد، با توجه به فضای ناشی از توافقنامه سوئد و آتش‌بس الحدیده در پی قتل جمال خاشقجی و نیز بعد از دو حمله به تاسیسات آرامکو و عملیات نجران عربستان به دنبال خرید زمان است.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، به گفته این منبع، آتش‌بس در نظر انصارالله «کالایی برای بازاریابی» نیست. انصارالله تاکید می‌کند، یا توقف حملات و برداشتن محاصره یا ناگزیر خواهد شد گام‌هایی برای ملزم کردن طرف مقابل جهت حرکت در مسیر راه حل فراگیر بردارد.

این منبع مطلع به تماس‌ها در امور یمن اعلام کرد، طرف سعودی صحبت‌های زیادی درباره آتش‌بس و قبول طرح صلح شورای عالی سیاسی یمن مطرح می‌کند در واقع حرف زیاد زده می‌شود اما از عمل خبری نیست. این منبع مطلع می‌گوید، تبادل ابتکارعمل‌ها صورت گرفته و تغییر عملی تنها محدود به این است که آمریکا و عربستان تصمیم گرفتند مستقیما با حوثی‌ها و نه از طریق واسطه مذاکره کنند.

وی تصریح کرد: قربانی اول این میانجی‌گری‌ها تیم دولت مستعفی یعنی دولت عبدربه منصور هادی یا گروه امارات بود.

به گفته این منبع، این تغییر رویکرد ریاض به دلیل فشارهای جهانی است که بعد از حمله به تاسیسات آرامکو شدت یافت و بعد از آن عملیات «نصر من الله» اعلام شد، محافل غربی نیز از این امر سوء‌استفاده کرده و از طریق رسانه‌های جهانی به منظور اهرم فشار بر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی استفاده کردند. این منبع درباره اقدامات مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن نیز تصریح کرد: او حامل ایده‌هایی مثبت از جانب آمریکا و عربستان برای برقراری آرامش و آتش‌بس بود و از سازوکارهایی احتمالی برای اجرای روند آتش‌بس سخن به میان آورد. گریفیث حامل پیشنهاداتی جزئی درباره شکستن محاصره فرودگاه صنعا و بنادر دریایی بود و از امکان دادن مجوز به عبور برخی نفتکش‌ها برای تخلیه محموله‌هایشان در الحدیده و نیز اجازه دادن به برخی پروازها از فرودگاه بین‌المللی صنعا البته منحصرا به فرودگاه قاهره جهت انتقال تنها زخمی‌ها و بیماران خبر داد.

براساس طرح‌های سازمان ملل، این نهاد باید تعهد طرفین را که نمی‌توان بی‌حد و مرز باشد، در قبال توقف خصومت‌ها و حملات در تمام مناطق تضمین کرده و کشتی‌های حامل نفت و مواد غذایی توقیف شده در ساحل الحدیده را آزاد کند در مقابل انصارالله نیز از حملات به عمق سعودی و حملات موشکی و پهپادی خود دست بردارد و به کشتی‌های کشورهای متخاصم در تمام گذرگاه‌های دریایی تعرضی نکند.

اما انصارالله تقریبا تصویری متفاوت‌تر را مطرح می‌کند مبنی بر اینکه باید فشارهای انسانی بر ساکنان مناطق یمن به ویژه مناطق تحت کنترل این گروه کاهش یابد و بدون پذیرش هیچ شرطی این اقدام صورت بگیرد به خصوص که ماهیت حملات و سطح فشار سیاسی به کشورهای متخاصم در میدان اجازه چنین شرط و شروط گذاشتن را نمی‌دهد. از این رو انصارالله به اکثر میانجی‌گرها از هیئت‌های انگلیسی و عراقی و عمانی گفته آتش‌بس جزئی و پراکنده و غیرمنسجم را قبول ندارد و تنها طرح‌هایی با ماهیت انسانی مثل تبادل اسیران و بازداشتی‌های دو طرف یا تسهیل عبور کمک‌های انسانی مقابل توقف تجاوزات و حملات به برخی تاسیسات حساس در داخل سعودی را می‌پذیرد، در حالی که هم‌پیمانان عربستان می‌گویند،‌ بن‌سلمان نیاز به پاداش و جایزه دارد و لو ظاهری تا به او اجازه توقف جنگ را بدهد اما انصارالله کاملا اعطای هرگونه پاداش به بن‌سلمان را به دلیل جرایمش رد می‌کند و حتی هشدار می‌دهد که او در حال از دست دادن فرصت است و خیلی زود با مشکلات بزرگتر روبه‌رو می‌شود. درگیری‌ها این بار به داخل عربستان کشیده خواهند شد و در آن زمان دیگر تلاش‌های میانجی‌گرانه فایده‌ای ندارند و او در برابر آزمایش نهایی درباره حمایت واشنگتن و کشورهای غربی دیگر از خودش قرار دارد.