چشم‌انداز انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان

به نوشته فارن پالیسی، در صورت به رسمیت شناخته نشدن پیروزی احتمالی اشرف غنی از سوی رقبای انتخاباتی خود، خشونت سیاسی شدیدتری در انتظار افغانستان است که به واسطه آن، طالبان و قدرت‌های داخلی که برای تقویت جایگاه‌ خودشان بر بی‌ثباتی در افغانستان سرمایه‌گذاری خواهند کرد، پیروز انتخابات و مردم افغانستان که برای خلاصی از چهار دهه جنگ در تلاشند، ‌بازنده آن خواهند بود.

نشریه فارن پالیسی در گزارشی تحت عنوان پیروزی دمکراسی در افغانستان و شکست صلح نوشت، صرف نظر از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور، این انتخابات در حکم ضربه‌ای به روند صلح با طالبان است.

دور چهارمین انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان پس از سقوط حکومت طالبان در سال 2001 که غنی، ‌رئیس‌جمهوری فعلی این کشور را در برابر ‌عبدالله عبدالله،‌ رئیس اجرایی حکومت و رحمت‌الله نبیل، رئیس سازمان اطلاعات افغانستان قرار داده است،‌ سنگ بنای انتقال این کشور به دمکراسی است و برگزاری این انتخابات با حمایت گسترده جامعه بین‌المللی مواجه شد.

با وجود حمایت گسترده بین‌المللی، تصمیم غنی برای برگزاری انتخابات در این برهه مبهم در روند حل و فصل درگیری‌ها، چشم‌انداز بلندمدت برقراری صلح را به شدت تضعیف می‌کند. مبارزات انتخاباتی موجب ایجاد اختلاف و قطب‌بندی میان حامیان دولت مشروع افغانستان و تلاش‌های طالبان برای تضعیف روند انتخابات ریاست جمهوری کشور نیز موجب تشدید خصومت ها با کابل شده است.

گرچه محبوبیت غنی در قیاس با زمان انتخاب شدن به سمت رئیس‌جمهوری در سال 2014 کاهش یافته است اما، فواید ناشی از تردید و حضور کمرنگ مردم در انتخابات ریاست جمهوری، در قیاس با سایر رقبا حاشیه‌ای امن برای او ایجاد می‌کند. این به آن معناست که غنی تقریبا به پیروزی خود مطمئن است و در نتیجه، او نماینده رسمی دولت افغانستان در مذاکرات دیپلماتیک با طالبان خواهد بود.

این نشریه آمریکایی با اشاره به مذاکرات یک‌ساله گروه طالبان و آمریکا در دوحه برای برقراری صلح در افغانستان و توقف این مذاکرات پس از اقدام ترامپ در لغو دیدار برنامه‌ریزی شده با طالبان خاطر نشان کرد، تلاش خشونت‌آمیز طالبان برای مشروعیت‌زدایی از روند انتخابات ریاست جمهوری افغتنستان احتمالا مانع از شروع سریع دوباره مذاکرات صلح آمریکا و طالبان خواهد شد و این گروه تلاش خواهد کرد تا از طریق جلب حمایت کشورهای غربی، آمریکا را وادار به خروج نیروهایش از افغانستان کند. نتیجه این جلب حمایت‌ها می‌تواند به احیای جایگزین‌هایی مانند مذاکرات با مسکو منتهی شود که موجب تقویت جایگاه این گروه و کشورهای میزبان مذاکرات بدون حل و فصل منازعه بین کابل و طالبان می‌شود.

گرچه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نور امیدی برای یک آینده دمکراتیک ایجاد کرده است اما، اختلاف در میان حامیان دولت مشروع افغانستان و حملات افغانستان به غیرنظامیان می‌تواند ضربه‌ای بزرگ به امیدهای در حال ناامید شدن برای برقراری صلح وارد کند. اگر پیروزی احتمالی غنی از سوی رقبای انتخاباتی‌ خود به رسمیت شناخته نشود، افغانستان وارد دوره سخت‌تر خشونت سیاسی خواهد شد و اگر این سناریوی تلخ اتفاق افتد،‌ طالبان و قدرت‌های داخلی که برای تقویت جایگاه آن‌ها بر بی‌ثباتی در افغانستان سرمایه‌گذاری خواهند کرد، پیروز انتخابات و مردم افغانستان که برای خلاصی از چهار دهه جنگ در تلاشند، ‌بازنده آن خواهند بود.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز شنبه (ششم مهر ماه)  آغاز شد. همزمان با فرایند رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ، صدای انفجار در شهرهای کابل و قندهار به گوش رسید. نیروهای امدادی در حال اعزام به محل انفجارها هستند. پلیس کابل اعلام کرد که حادثه این شهر که در اثر انفجار مین بوده تلفاتی نداشته است .

همزمان طالبان از حمله به مراکز انتخاباتی در بامیان خبر داده است. از سوی دیگر نیز کمیسیون انتخاباتی افغانستان اعلام کرد رای‌گیری تا ساعت 5عصر تمدید می‌شود.