خبرگزاری فرانسه به نقل از وزیر دفاع برزیل خبرداد که درجریان مشارکت نیروهای نظامی این کشور در اطفای حریق جنگل‌های آمازون ۶۳ تن دستگیر و میزان جریمه‌های صادر شده از ۸ میلیون دلار فراتر رفت. ژایر بولسونارو رئیس‌جمهور راست‌گرای برزیل پس از بالاگرفتن انتقادها از نحوه مدیریت این حوادث، دستور گسیل نیروهای نظامی را به این منطقه داد. عملیات مزبور تا ۲۴ اکتبر (دوم آبان ماه) تمدید شده است.

فرناندو آزودو وزیر دفاع در کنفرانسی خبری اعلام کرد که ارتش برای مبارزه با آتش سوزی‌های آمازون ۵۷۱ یورش زمینی و ۲۵۰ یورش هوایی انجام داده است.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد سران کشورهای عضو گروه ۷ وعده دادند حدود ۲۰ میلیون دلار برای مقابله با آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون اختصاص دهند. بولسونارو این وعده را تلاش برای خرید حق حاکمیت برزیل دانست و آن را محکوم کرد. وی افزود که تعداد آتش‌سوزی‌های ثبت شده در ماه سپتامبر (شهریور ماه) 17 هزار و ۹۵ مورد بود و کمتر از میانگین تاریخی ۳۳ هزار و ۴۲۶ آتش‌سوزی در زمان مشابه است.

کارشناسان معتقدند چندین قرن طول می‌کشد برخی از این گونه‌های گیاهی و جانوری از دست‌رفته بار دیگر در جنگل‌های آمازون مشاهده شوند.