خدیجه علامه‌زاده

اگرچه بخش‌هایی از کلیسای نوتردام پاریس حالا زیر خروارها خاکستر خوابیده است، اما شاید امید برای بازسازی و دیدن آن به شکلی که قبل از آتش‌سوزی وجود داشت، ممکن شود، چراکه به همت یک تاریخ‌نگار هنر آمریکایی جزئیات آن کاملاً به جای مانده است.

به نوشته خبرگزاری سی‌ان‌ان، اندرو تالون استاد دانشکده هنر واسار با استفاده از لیزر با مشقت‌های فراوان در سال 2015 کلیسا را اسکن کرده بود و تقریبا کپی دیجیتال کاملی را از ساختار این کلیسای گوتیک ایجاد کرده بود. این کار وی می‌تواند به معماران و مهندسان در بازسازی ساختمان بعد از آتش‌سوزی روز دوشنبه (26 فروردین ماه) کمک کند.

تالن درس معماری گوتیک خوانده بود و می‌دانست که برخی سازندگان قرون وسطایی چطور کلیساهای بزرگ اروپا را ساخته‌اند. بر همین اساس او نقشه‌ای فضایی بر اساس بیش از یک میلیون نقطه لیزری از نوتردام تهیه 

کرده بود.

 اگرچه تالن در ماه دسامبر (آذر - دی) فوت شده است، اما نقشه دیجیتال وی برای بازسازی ساختمان بسیار حیاتی است چرا که این نقشه با جزئیات دقیق مشخص می‌کند که کلیسا پیش از تخریب آتش چگونه بوده است.

دان ادلسون، مدیرعامل شرکت استرئو، مدل‌ساز اطلاعاتی ساختمان گفت: اگر بازسازندگان هر سوالی در مورد ساخت پیش از انجام عملیات داشته باشند، می‌توانند به این اسکن مراجعه کنند و هر چیز جزئی را ببینند. 

به گفته وی اسکن‌ها آنقدر دقیق هستند که هیچ‌کسی در طی چند سال گذشته قادر به انجام چنین کاری نبود.

کلیسای نوتردام دائماً در طول تاریخ مورد اصلاح قرار گرفته است و همین مسئله تاریخ‌شناسی معماری آن را با دشواری مواجه کرده است. اما به واسطه اسکن سه بعدی، تالن تصمیمات سازندگان و ویژگی‌های پیش‌تر پنهان این ساختار با شکوه را آشکار کرد. برای مثال اسکن وی نشان داد که ستون‌های داخلی در خروجی غربی کلیسا به ترتیب نیستند.

اطلاعاتی که به کمک معماران می‌آیند

بازسازی بنا سال‌ها زمان می‌برد، اما اطلاعات اسکن تالن به شدت این فرایند را تسهیل می‌کند.

تالن با استفاده از یک سه‌پایه و پرتوافکن لیزر در بیش از 50 نقطه مختلف درون کلیسا برای جمع‌آوری اطلاعات نقاط و ایجاد درکی فضایی از ساختار اقدام کرده بود. به گفته ادلسون، این فناوری همان چیزی است که ماشین‌های خودران برای تشخیص اشیا اطراف خود از آن استفاده می‌کنند.

بزرگ‌ترین بخش از بازسازی ساخت پشت‌بام است که در جریان آتش، تخریب شده بود.

به گفته کروپالی آپلیکار کروشه، کسی که در دانشگاه نوتردام هدایت تیمی را بر عهده دارد که اسکن سه بعدی مکان‌های تاریخی را برعهده دارند، گفت: اطلاعات اسکن به ایجاد دوباره ستون‌ها و ساختار کلی کمک می‌کند.

وی افزود: این اطلاعات به ما نشان می‌دهد که ساختمان چطور ساخته شده بود و شما می‌توانید هرگوشه‌ و جزئیاتی را به صورت دیجیتال ببینید.

به گفته کروشه، دقت این اسناد که در حد چند میلیمتر است، در بازسازی مناره و ستون که با پیچیدگی خاصی ساخته شده بود، بسیار کاربردی است.

اطلاعات تالن البته به تنهایی نمی‌تواند به بازسازی منجر شود، بلکه معماران به اسناد و اطلاعات مربوط به بازسازی‌های گذشته از جمله مواد بکار رفته و نیز تصاویر، معیارها و نقاشی‌ها نیاز دارند.

شرایط نامطلوب

تالن سال گذشته، قبل از مرگ خود نگرانی‌اش در مورد وضعیت ساختمان و نیاز به تعمیرات ابراز کرده بود. در ویدئویی مربوط به سال 2017، در جریان گشت‌زنی برروی سقف به قطعات از بین رفته اشاره می‌کرد و راه آب‌های مخروبه‌ای را نشان می‌دهد که سنگ‌های ساختمان را تخریب می‌کردند.

این محقق سازمانی را بنا نهاد که دوست‌داران نوتردام پاریس در آمریکا نام داشت که به جمع‌آوری کمک برای بازسازی کلیسای محبوب پرداخته بود. تالن در ویدئویی گفته بود: امیدوارم وقتی در این جنگل سنگ‌ها قدم می‌زنید دریابید که آن‌ها رنج می‌کشند. به دلیل قرار گرفتن در معرض آب و آلودگی‌های اتمسفر زمین، آن‌ها نیاز به توجه دارند. توجه بسیار.

کلیسای نوتردام یکی از معروف‌ترین کلیساهای جهان است که در جزیره سیته در میانه رود سن و منطقه چهارم در مرکز پاریس قرار دارد. هر ساله نزدیک به 13 میلیون نفر از این کلیسا بازدید می‌کنند.

دو میلیاردر فرانسوی اعلام کرده‌اند که برای بازسازی این کلیسای محبوب حاضر به کمک هستند. 

یکی از این افراد حاضر شده 239 میلیون دلار هزینه کند، برنارد آرنالت صاحب چندین برند مطرح و مشهور فرانسوی از جمله کریستین دیور حاضراست برای بازسازی نوتردام این مبلغ را بپردازد.

فرانسیس هنری پینال صاحب برند گوچی نیز از آمادگی خود برای پرداخت 100 میلیون دلار برای بازسازی کلیسای نوتردام گفته است.

در شب آتش‌سوزی، امانوئل ماکرون در سخنرانی تلوزیونی خود اعلام کرده بود که برای جمع‌آوری کمک‌های مردم از سرتاسر جهان کمپینی به راه می‌اندازد و این کلیسا را همچون روز اول بازسازی می‌کند.