شنبه (30 شهریور ماه) مولود چاووش‌اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه در حاشیه هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با آنتونیو گوترش، دبیرکل این نهاد دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش رسانه‌های ترکیه وی در پاسخ به پرسشی درباره تاریخ معرفی اعضای کمیته تدوین قانون اساسی سوریه گفت: گیر پدرسن، نماینده ویژه سازمان‌ملل در امور سوریه روز دوشنبه (یکم مهر ماه) عازم دمشق خواهد بود و با مقامات رژیم اسد دیدار خواهد کرد. چاووش اوغلو گفت: که دیدار خود با دبیرکل سازمان‌ملل متحد ثمربخش بوده و طی آن موضوعات زیادی مانند تحولات سوریه و تلاش‌ها برای تشکیل کمیته قانون اساسی این کشور را مورد بررسی قرار دادند. چندی پیش نیز دبیرکل سازمان‌ملل متحد اعلام کرد که طرف‌های سوریه‌ای در تشکیل کمیته‌ای برای تنظیم قانون اساسی کشور به توافق رسیدند. سازمان‌ملل ماه‌هاست تلاش می‌کند از نظرات کارشناسان جامعه مدنی، این کمیته150 نفره را که ۵۰ عضو از دولت سوریه  و ۵۰ نفر گروه‌های مخالف و ۵۰ نفر دیگر را نماینده سازمان‌ملل در سوریه انتخاب می‌کند، تشکیل دهد.

گروه‌های مخالف خواهان نوشتن یک قانون اساسی جدید برای سوریه هستند؛ اما دولت سوریه پیشنهاد می‌دهد که اصلاحاتی در قانون اساسی کنونی صورت گیرد.