ائتلاف عربی تحت امر عربستان جمعه ۲۹ شهریور عملیاتی در شمال شهر الحدیده در غرب یمن علیه اهداف نظامی آغاز کرده است.

به گزارش روسیا الیوم، این ائتلاف در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهایش اجرای عملیات نظامی در شمال الحدیده را برای تخریب اهداف نظامی آغاز کرده‌اند. این ائتلاف از غیرنظامیان خواست تا به پایگاه‌های هدف قرار گرفته شده نزدیک نشوند. نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در حمله به چند نقطه در بندر حدیده مراکز تولید مین‌های دریایی و قایق‌های کنترل از راه دور حوثی‌ها را تخریب کردند. یک قایق متعلق به حوثی‌ها در دریای سرخ نیز منهدم شد. همچنین به گزارش آژانس خبری عربستان سعودی SPA نیروهای ائتلاف به رهبری این کشور به مرکز تولید مین‌های دریایی و قایق‌های حامل مواد منفجره حوثی‌ها در بندر حدیده حمله کرده و این مراکز را تخریب کرده‌اند. قایق‌های یاد شده از راه دور کنترل می‌شوند. این خبرگزاری هم‌چنین گفته است که یک قایق حامل مواد منفجره حوثی‌ها را که از راه دور کنترل می‌شده در جنوب دریای سرخ کشف و منهدم کرده‌اند. قایق‌های حامل مواد منفجره و مین‌های دریایی حوثی‌ها خطر بزرگی در دریای سرخ به شمار می‌روند. حمله روز جمعه ۲۹ شهریور نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان اولین واکنش نظامی به حوثی‌ها از سوی این نیرو پس حملات هوایی به تاسیسات نفت آرامکو در عربستان سعودی است. حوثی‌ها مسئولیت این حمله را که خسارتی سنگین به عربستان زد بر عهده گرفتند. 

چهار سال جنایت و به بار آوردن فجایع انسانی 

21 سپتامبر سال 2014 مردم یمن به دنبال بی‌کفایتی دولت عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی این کشور در مدیریت امور کشور، برای اعلام اعتراض به تصمیمات و اقدامات این دولت دست به راهپیمایی زدند. با تداوم اعتراض‌های سراسری، مردم و نیروهای انقلابی یمن وارد شهر صنعا شدند و جنبش انصارالله با مشارکت دیگر احزاب یمنی، دولت را به دست گرفت و منصور هادی مجبور به استعفا شد. عربستان از روز ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن، فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

تجاوز سعودی‌ها به یمن تاکنون منجر به کشته شدن دهها هزاز یمنی بی‌گناه و ویرانی این کشور شده است. ائتلاف سعودی در عملیات خود در یمن جان بسیاری از غیرنظامیان یمنی را گرفته است و تاکنون عملیات‌های ناکارآمدی را برای تصرف مناطق تحت کنترل نیروهای یمنی داشته است. بر اثر این تجاوز تاکنون بیش از یکصد هزار یمنی کشته یا زخمی شده‌اند و سازمان ملل در گزارش‌هایی، قحطی در این کشور را بزرگ‌‌ترین فاجعه انسانی نامیده و اعلام کرده است که ۷ میلیون نفر در این کشور دچار سوء تغذیه هستند.

انسجام ملی ثمره انقلاب مردمی بود

مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن با تاکید بر اینکه انقلاب 21 سپتامبر یک نیاز اساسی بود، آن را عامل انسجام یمنی‌ها و حفظ حاکمیت کشور دانست و بر لزوم حفظ و پاسداشت آن تأکید کرد. به گزارش شبکه خبری المسیره، رئیس شورای عالی سیاسی یمن فرار رسیدن چهارمین سالگرد انقلاب این کشور را به عنوان عید ملی به مردم و ارتش و کمیته‌های مردمی تبریک گفت. وی گفت: مهم این است که ما ماهیت شرایطی را که در آن انقلاب شکل گرفت، به یاد بیاوریم تا به همراه نسل بعد بدانیم که این انقلاب یک اقدام بی‌هدف نبوده است. مشاط افزود: انقلاب 26 سپتامبر از دل یک نیاز شکل گرفت و آن اینکه تباهی و فساد چندین ساله متوقف شود و اعتبار خود را بازیابند. رئیس شورای عالی سیاسی یمن با اشاره به پیشرفت‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در یگان موشکی‌، پهپاد، نیروی دریایی و زمینی، از مردم این کشور خواست تا تحقق پیروزی کامل و استقلال، دست از تلاش برندارند. وی خطاب به دشمن سعودی تاکید کرد: اراده مردم یمن قابل شکست نیست، فاسدان و مزدوران باید خیال واهی حکومت در این کشور را از سر بیرون کنند. مشاط گفت: دشمنان باید بدانند دوران سلطه‌گری پایان یافته و تلاش‌های آنها برای تسلط بر مردم یمن به شکست خواهد انجامید و ما مبارزات خود را تا آزادی کامل سرزمین و رسیدن به استقلال ادامه خواهیم داد.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن: دشمنان باید بدانند دوران سلطه‌گری پایان یافته و تلاش‌های آنها برای تسلط بر مردم یمن به شکست خواهد انجامید و ما مبارزات خود را تا آزادی کامل سرزمین و رسیدن به استقلال ادامه خواهیم داد

وی با تاکید بر ادامه مبارزه افزود: دست ما برای صلح همیشه گشوده است و خواهد بود و در این زمینه از عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان و اعلام آمادگی وی برای احیا و حمایت از عملیات صلح یمن تشکر می‌کنیم . وی گفت: ما از هر تلاشی در زمینه صلح استقبال می‌کنیم و از تلاش‌های نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن حمایت می‌کنیم.

وی بار دیگر دفاع از یمن را حق طبیعی مردم در تحقق آزادی و استقلال خود خواند و خواستار احترام به اراده مردم کشورش و رسیدگی به جنایات رژیم آل سعود در حق مردم یمن شد.

هوشیاری سیاسی مردم یمن و نظامیان بسیار بالا است

رئیس کمیته عالی انتخابات خاطرنشان کرد که پیروزی انقلاب یمن در گرو ایمان مردم به توانمندی‌های خود بود که باعث شد امروز موشک‌های ما تا قلب عربستان را مورد هدف قرار دهد.

محمد علی الحوثی، دولت پیشین یمن را دولتی ناکارآمد، ضدملی و فرسوده خواند که به جای گردن نهادن به اراده ملت، اساس کار خود را بر دخالت خارجی بنا کرده بود. عضو شورایعالی سیاسی انصارالله تاکید کرد که امروز یمن در تمامی سطوح با متجاوزانی که از لحاظ مالی و نظامی دارای بیشترین امکانات هستند مقابله می‌کند، متجاوزانی که مردمان بی‌گناه یمن را قتل عام کرده و در تلاش هستند تا این کشور را تجزیه کنند.  وی سطح هوشیاری سیاسی ملت یمن و نظامیان این کشور را بسیار بالا ارزیابی کرد و افزود: با وجود اینکه بسیاری از کشورها از حقایق جنگ یمن مطلع شده‌اند و مواضعشان تغییر کرده اما همچنان دولت آمریکا و شخص دونالد ترامپ در برابر هرگونه راه حل سیاسی برای پایان یافتن جنگ ایستادگی می‌کنند. الحوثی همچنین محاصره بندر الحدیده در غرب یمن را یک جنایت خواند و در خصوص انتقال سلاح به آن از سوی جنبش انصارالله گفت: چطور ممکن است ما به الحدیده سلاح منتقل کنیم درحالی‌که نمایندگی سازمان ملل متحد آنجا حضور دارد و هیچ کشتی امکان تخلیه بار پیش از بازرسی کامل را ندارد.

ائتلاف عربی تحت امر عربستان 29 شهریور ماهعملیاتی در شمال شهر الحدیده در غرب یمن علیه اهداف نظامی آغاز کرد

تنها راه‌حل؛ پایان دادن به جنگ یمن است

در همین راستا، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که تنها راه‌حلی که برای همگان وجود دارد، پایان دادن به جنگ یمن است.

محمدجواد ظریف، در توئیتی نوشت: آمریکا اگر فکر می‌کند قربانیان یمنی ۴.۵ سال بدترین جنایات جنگی هرکاری از دستشان برمی‌آید برای پاسخ‌گویی به کار نمی‌بندند؛ در شرایط انکار به‌سر می‌برد. وی افزود: شاید آمریکا خجالت‌زده از آن است که صدها میلیارد دلار سلاح‌هایی که به عربستان سعودی فروخته، نتوانستند آتش یمنی‌ها را رهگیری کنند. ظریف ادامه داد: اما مقصر قلمداد کردن ایران چیزی را عوض نمی‌کند. پایان دادن به جنگ، تنها راه‌حل برای همه است. وزیر امور خارجه ایران در توییتی دیگر نوشت: فقط تصور کنید که آمریکا از اینکه متحدانش با بی‌رحمی برای بیش از چهار سال کودکان یمنی را با سلاح‌ها و کمک نظامی آمریکا بمباران می‌کنند ناراحت نیست. اما وقتی که قربانیان (یمنی‌ها) به تنها طریقی که می‌توانند - یعنی علیه پالایشگاه‌های نفت متجاوز - واکنش نشان می‌دهند، ناراحت می‌شود.