سیدمحمد میرزامحمدزاده

روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه دچار تناقضی شدید شد. آریه دری، وزیر کشور رژیم صهیونیستی، تأیید کرد که این رژیم ورود دو نماینده کنگره آمریکا را به سرزمین تحت اشغالشان ممنوع کرده است. رشیده طلیب و ایلهان عمر، دو نماینده مسلمان و دموکرات آمریکایی هستند که به دلیل حمایتشان از جنبش BDS (بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم رژیم صهیونیستی) نمی‌توانند به سرزمین اشغالی وارد شوند.

تصمیم روز پنج‌شنبه برای عدم اجازه ورود این دو نماینده مردم آمریکا به سرزمین اشغالی در واقع نقض موضع پیشین عنوان شده از سوی رون درمر، سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا بود؛ او ماه گذشته میلادی گفت که فارغ از احترام کنگره آمریکا به دلیل اتحاد بین رژیم صهیونیستی و آمریکا، ما مانع ورود هیچ‌یک از اعضای کنگره آمریکا به سرزمین اشغالی نمی‌شویم.

خبرگزاری ان‌بی‌سی نیوز آمریکا در تشریح این موضوع و تبعات آن برای آمریکا و رژیم صهیونیستی نوشت: سیاستی که از سوی درمر بیان شد، موضوعی قابل انتظار از یک متحد آمریکا بود که همچنین بزرگ‌ترین دریافت‌کننده کمک خارجی آمریکا نیز هست (کمک امنیتی آمریکا به این رژیم طی 10 سال گذشته حدود 38 میلیارد دلار بوده است)؛ اما خلاف چنین موضوعی در واقع نشانگر بی‌احترامی به نمایندگانی است که به صورت دموکراتیک از سوی رأی‌دهندگان آمریکایی انتخاب شده‌اند. بدتر از آن فشار دونالد‌ ترامپ، برای این تغییر سیاست، بیانگر بی‌احترامی به نهاد دموکراتیک دو کشور است که رهبرانشان به‌صورت فزاینده بر آن تأکید دارند و همچنین ثابت می‌کند که هر دو مشتاق به تغییر روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی به سمت یک بازی سیاسی مشابه فوتبال هستند تا به نفع منافع خود امتیاز بگیرند.

ترامپ صبح روز پنج‌شنبه در واکنش به این موضوع در توئیتر خود نوشت: اگر اسرائیل به نمایندگان عمر و طلیب اجازه ورود می‌داد، ضعف بزرگی بود. ترامپ همچنین مدعی شد که این نمایندگان از اسرائیل و همه مردم یهود متنفر هستند و برای تغییر افکارشان هیچ‌کاری نمی‌توان انجام داد.

در حالی که این دو نماینده زن آمریکا رژیم صهیونیستی را مورد انتقاد قرار داده‌اند، اتهام ترامپ مبنی بر ضد صهیونیست بودن این دو نفر بی‌اساس و فتنه‌جویانه است و در واقع تداوم الگوی بدبینی وی به‌منظور سوءاستفاده از یهودیان و رژیم صهیونیستی به عنوان ابزاری برای حمله به مخالفان سیاسی خود است. ترامپ همواره با عمر، نماینده سومالی‌الاصل و طلیب که پدرش یک مهاجر فلسطینی بوده سر جنگ داشته است؛ چراکه او و همه دستیارانش می‌دانند که این دو نماینده می‌توانند حمایت از ترامپ را بکاهند. اشتیاق بنیامین نتانیاهو متخلص به بی‌بی، برای همراهی ترامپ در تمایلش به ممنوعیت ورود عمر و طلیب نیز از طرفی دموکراسی دروغین رژیم صهیونیستی را زیر سوال می‌برد. با پیشی گرفتن نتانیاهو از بن گورین، نخست‌وزیر بنیانگذار رژیم صهیونیستی در زمینه مدت رهبری این رژیم، بنیان دموکراسی رژیم اشغالگر به شکل فزاینده‌ای رو به اضمحلال است. این موضوع در عصر ترامپ شتابی بی‌سابقه گرفته است؛ دورانی که بیشتر ارزش‌های مشترک بین آمریکا و رژیم صهیونیستی دیگر رنگ و بوی حمایت لیبرال از آزادی بیان ندارد.

بر اساس قوانین ورود به سرزمین اشغالی مربوط به سال 2017، اشخاصی که خواهان بایکوت این رژیم یا شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در کرانه باختری باشند، از ورود به این سرزمین منع می‌شوند. بر اساس این قانون ضد دموکراتیک، دولت رژیم اشغالگر مجبور به اعمال معافیت‌هایی به منظور ورود عمر و طلیب به این سرزمین می‌شود.

نتانیاهو با اشاره به برنامه سفر این دو فرد، آن را بهانه‌ای برای امتناع از اعمال چنین معافیتی کرد و مدعی شد که تنها هدف بازدید این دو نماینده آسیب به اسرائیل و تحریک بیشتر افکار علیه آن است. در حالی که دستور سفر اولیه هیأت آمریکایی به فلسطین از سوی یک خبرنگار رژیم صهیونیستی تشریح شده است نشان می‌دهد که هیأت تصمیمی برای صرف زمان در سرزمین اشغالی و یا ملاقات با مقامات رژیم صهیونیستی ندارد و بنابراین ادعاهای مقامات این رژیم مبنی بر اینکه طلیب و عمر قصد مشارکت در جنبش BDS یا آسیب به رژیم اشغالگر را دارند، کاملا بی‌اساس است. همچون ترامپ، نتانیاهو نیز دلایل سیاسی خود را برای شعله‌ور ساختن تناقض‌هایش با دو نماینده مسلمان کنگره آمریکا دارد. نخست‌وزیر صهیونیست ضعیف و ناامید از انتخاب دوباره در انتخابات پیش روی (17سپتامبر -26 شهریور ماه) است. 

انتخاباتی که می‌تواند او را از رفتن به زندان به اتهام فساد حفظ کند. او همواره برای اهداف انتخاباتی، روابط گرم و صمیمانه‌اش با ترامپ و دیگر رهبران جهان (که عموماً پوپولیست‌های غیر لیبرال و استبدادگرا هستند) را فریاد زده است و آن را نقطه عطفی مخاطب دوست می‌داند. همچنین او از ترامپ خواسته است که از انضمام کرانه باختری به سرزمین اشغالی پیش از برگزاری انتخابات، استقبال کند؛ سیاستی که در طول سالیان دراز در داخل آمریکا بین سیاستمداران اختلاف ایجاد کرده بود.

ترامپ در بین رأی‌دهندگان حزب راست رژیم صهیونیستی که خواهان ضمیمه کرانه باختری به سرزمین اشغالی هستند، محبوب بوده است؛ کسانی که همچنین حامی قانون منع ورود مدافعان جنبش BDS به سرزمین اشغالی هستند. از آنجا که بی‌بی به رأی این افراد نیاز دارد، هیچ راهی ندارد که درخواست رئیس‌جمهور آمریکا را برای همراهی وی در حمله به جبهه مخالفان سیاسی‌اش در کنگره آمریکا رد کند.

از طرفی اقدام کمیته روابط عمومی آمریکا – صهیونیست در زیر سوال بردن تصمیم رژیم اشغالگر برای ممنوعیت ورود دو نماینده آمریکا شرایط را پیچیده کرده است؛ هرچند که این کمیته مدافع بلامنازع منافع رژیم صهیونیستی است و با عمر نیز مشکل دارد، اما از طرفی خواهان تداوم حمایت رژیم صهیونیستی از سوی هر دو حزب آمریکا است و نمی‌خواهد یک حزب را از دست بدهد.

نماینده کنگره که از تصمیم رژیم صهیونیستی برای عدم اجازه ورود به طلیب و عمر با وجود همه وعده‌ها و تضامینی که برای اجازه ورود داده بودند، ناامید شده بود؛ این تصمیم را بی‌شرمانه و چشم‌پوشی از ایده‌های نمایندگان خواند

شاید تنها یک نکته مثبت در این ماجرا وجود داشته باشد: عدم اجازه ورود به طلیب و عمر اذهان عمومی آمریکا را نسبت به عواقب اشغال مناطق فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی آگاه می‌کند؛ از آنجا که رژیم صهیونیستی ورود افراد را به کرانه باختری تحت کنترل دارد، طلیب نمی‌تواند مادربزرگ خود و دیگر اعضای خانواده خود را در آنجا بدون اجازه رژیم اشغالگر ملاقات کند.

اگر این موضوع به خیزش مخالفان آمریکایی اشغال 52 ساله مناطق فلسطینی که در جنگ 1967 اتفاق افتاد، منجر شود؛ از آنجا که توسعه سرزمین اشغالی برای راستی‌های رژیم صهیونیستی از شکستن جنبش BDS اهمیت بیشتری دارد؛ می‌تواند خوش‌یمن باشد.

رژیم اشغالگر همواره مدعی بوده که بازدید از این سرزمین بهترین پادزهر برای انتقادات سختی است که به آن می‌شود. در هفته جاری میلادی در یک کنفرانس مشترک در سرزمین اشغالی، استنی هویر، رهبر اکثریت دموکرات‌ها و کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه با تأکید بر این مطلب گفتند که رژیم صهیونیستی باید به طلیب و عمر اجازه ورود دهد. آنطور که مک‌کارتی گفت: هر کسی که با چشم و گوش باز و ذهنی روشن به این موضوع نگاه کند، می‌داند، همانطور که اعضای مجلس می‌دانند، این رشته بین آمریکا و رژیم صهیونیستی گسستنی نیست.

ترامپ همواره با عمر، نماینده سومالی‌الاصل و طلیب که پدرش یک مهاجر فلسطینی بوده سر جنگ داشته است؛ چراکه او و همه دستیارانش می‌دانند که این دو نماینده می‌توانند سطح حمایت از ترامپ را کاهش دهند

روز پنج‌شنبه، هویر که از تصمیم رژیم صهیونیستی برای عدم اجازه ورود به طلیب و عمر با وجود همه وعده‌ها و تضامینی که برای اجازه ورود داده بودند، ناامید شده بود، این تصمیم را بی‌شرمانه و چشم‌پوشی از ایده‌های نمایندگان خواند و گفت: این عمل نشانه ضعف است و نه قدرت.

حالا موضوع به نمایندگان کنگره آمریکا در هر دو حزب بستگی دارد که یک صدا شوند و حقیقت را به رژیم صهیونیستی بگویند: دولت این رژیم در حال کندن گوری برای روابط ایالات‌متحده و اسرائیل است.