مجله تایمز به‌تازگی نوشت که مایک پومپئو، وزیرخارجه ایالات متحده امریکا از امضای موافقتنامه میان امریکا و طالبان خودداری کرده است. اما طالبان می‌گویند که تاکنون به شکل رسمی در این‌باره چیزی دریافت نکردند.

در حالی‌که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان، پس از پایان دور نهم گفتگوهای صلح در دوحه، سرگرم گفتگو و بحث با مقام‌ها و سیاستمداران افغانستان است و موافقتنامه میان امریکا و طالبان انتظار امضای ترامپ را می‌کشد، خلیلزاد گفت که در اصول با طالبان روی امضای این سند توافق کردند.

 به گفته او با امضای این پیمان، نیروهای امریکایی به صورت تدریجی و مشروط از افغانستان بیرون می‌روند و در عوض طالبان در برابر تروریسم اقدام خواهند کرد؛ سپس گفتگوهای صلح بین الافغانی را آغاز و یک آتش بس را خواهند پذیرفت.

مارک اِسپر، وزیر دفاع امریکا قرار بود، سوم ماه سپتامبر(دوازدهم شهریور ماه) با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا در این زمینه دیدار کنند.

چهار مقام امریکایی، افغان و اروپایی به مجله تایمز گفتند که اگرچه، طالبان خواستند که پومپئو، توافقنامه را با امارت اسلامی افغانستان نامی که طالبان برای خود از آن استفاده می‌کنند، امضاء کند، اما این مقام امریکایی از امضای این پیمان خودداری کرده است.