طبق گفته مقامات آگاه از دور نهم مذاکرات آمریکا و طالبان، طرفین در زمینه ایجاد مناطق امن پس از شروع روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به پیشرفت مطلوبی رسیدند.

به گفته این مقامات، بر مبنای راهبرد منطقه امن، در ولایاتی که نیروهای آمریکایی خارج شوند، آتش‌بس اعلام خواهد شد و پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی، در سراسر افغانستان آتش‌بس اعلام خواهد شد.

خبرنگاران مستقر در دوحه گفتند، نمایندگان آمریکا و طالبان در دور نهم مذاکرات درباره هیئتی متشکل از همه احزاب سیاسی که دولت افغانستان برای مذاکره با طالبان انتخاب خواهد کرد، گفت وگو کردند. در همین حال، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، اخبار منتشر شده مبنی بر قطع کمک مالی آمریکا به نیروهای امنیت ملی و دفاعی افغانستان در چارچوب توافقنامه صلح آمریکا و طالبان را رد کرد و گفت، هیچ‌کس نباید فریب تبلیغات سیاسی مربوط به حمایت آمریکا از نیروهای افغان را بخورد و یا از این تبلیغات بترسد. 

خروج نیروهای خارجی از افغانستان، ضمانت طالبان برای کمک به مقابله با تروریسم، مذاکرات بین افغانی و اعلام آتش بس، از محورهای اصلی مذاکرات آمریکا و طالبان در طول یک سال گذشته بود.