سیدمحمد میرزامحمدزاده

حوالی ساعت ۳ بعد از ظهر دیروز یک انفجار انتحاری در میان واحدی از نیروهای تامین امنیت ولایت قندوز در شمال افغانستان رخ داد.

به گفته نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان در این رویداد ۶ نفر از نیروهای امنیتی افغان کشته و ۱۵ نفر دیگر از جمله ۱۱ غیر نظامی و ۴ پلیس زخمی شده‌اند.

شاهدان رویداد می‌گویند حمله زمانی رخ داد که نیروهای امنیتی درحال غذا خوردن بودند.

گروه طالبان مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است. طالبان بامداد روز یک‌شنبه نیز به قندوز حمله کرد؛ حملاتی که بیم تجدید تجاوز به نقاط تمرکز جمعیتی را حتی با وجود ادعای مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی مبنی بر نزدیکی به توافق با این گروه شبه‌نظامی افغان، افزایش داده است. حالا خلیلزاد برای نهایی کردن نتیجه این مذاکرات در کابل به سر می‌برد.

فواد آمان، یکی از سخنگویان وزارت دفاع افغانستان به واشنگتن پست گفت که جنگجویان طالبان حداقل از دو جهت به پل خمری در شمال افغانستان هجوم آوردند. به گزارش سرویس‌های اطلاعاتی افغانستان بین 30 تا 40 نفر از جنگجویان طالبان در ساعت 2 شب حمله را آغاز کردند.

دو مقام امنیتی افغان که خواستند نامشان افشا نشود، چرا که مجوز صحبت کردن در این مورد با رسانه‌های خبری را نداشتند، مدعی شدند که نیروهای طالبان از چند جهت مختلف به شهر وارد شدند و برای مدتی یکی از کلیدی‌ترین بزرگراه‌هایی که کابل را به شمال کشور متصل می‌کرد، مسدود کردند. این اولین بار بود که نیروهای طالبان موفق شدند، کنترل بخشی از پل خمری را به دست گیرند.

محمد نسیم مدبر، یکی از وکلای ساکن پل خمری گفت که نزاع برای کنترل این شهر در حالی ادامه داشت که جنگجویان طالبان در خانه‌های شهروندان مخفی می‌شدند و از شهروندان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کردند. او گفت که شهروندان صدای شلیک مسلسل‌ها را می‌شنیدند و حملات موشکی همواره ادامه داشت و نیروهای امنیتی به آهستگی به پیش می‌رفتند تا از تلفات شهروندان جلوگیری کنند و هنوز جستجوی خانه به خانه برای یافتن شبه‌نظامیان آغاز نشده است.

مدبر گفت: بدبختانه ما متحمل تلفاتی شدیم، اما شمار آنها هنوز مشخص نیست.

یکشنبه عصر، در استان شمال شرقی بدخشان انفجاری در یک زمین فوتبال در فیض‌آباد، مرکز استان منجر به کشته شدن نظیر محمد نظیر، شهردار سابق شهر شد. او یکی از رهبران ضد شبه نظامیان طالبان بود و سدی حیاتی در مقابل این گروه شبه‌ نظامی به شمار می‌رفت.

اوایل روز یک‌شنبه، زلمی خلیلزاد، مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی در امور افغانستان، در توئیتی نوشت که جدیدترین دور مذاکرات با طالبان در دوحه قطر به نتیجه نهایی رسیده است و طرفین این مذاکرات در آستانه دستیابی به یک توافق هستند. او گفت که اواخر همان روز به کابل سفر می‌کند تا مشاوره‌های بیشتری برای مذاکرات دریافت کند. ماراتن مذاکرات با هیأت طالبان هفته گذشته با توجه به مهلت تعیین شده غیر رسمی برای رسیدن به نتیجه نهایی تا یکشنبه هفته جاری، تا پاسی از شب به طول می‌انجامید.

حمله به پل خمری یک روز پس از آن صورت گرفت که شبه‌نظامیان طالبان تجاوز گسترده‌ای را به یکی از بزرگ‌ترین شهرهای شمالی افغانستان با نام قندوز از چند جهت مختلف انجام داد و یک روز درگیری با نیروهای دولت افغان را برای کنترل بیشتر این شهر رقم زد. قندوز در سال‌های اخیر دوبار سقوط کرده و به دست طالبان افتاده است، اما هم‌اکنون تحت اختیاردولت مرکزی افغانستان است.

عصر روز شنبه، در حالی که یک سخنگوی پلیس با برخی مقامات محلی در یکی از میادین شلوغ شهر گرد هم آمده بودند، یک عامل انتحاری بمبی را در نزدیکی آن‌ها منفجر کرد که کشته شدن سرهنگ سید سرور حسینی، سخنگوی پلیس و حداقل 9 نفر دیگر را به دنبال داشت.

این حمله کمی پس از آن صورت گرفت که اسدالله خلید، وزیر دفاع از شهر بازدید کرد و به شهروندان آن تضمین داد که این شهر هیچ‌وقت به دست شبه‌نظامیان نیافتد. ژنرال ارتش آمریکا، آستین اسکات میلر، فرمانده ارشد ایالات‌متحده در افغانستان نیز همچنین روز شنبه از شهر قندوز بازدید کرده بود، اما کمی پیش از آغاز حمله شهر را ترک کرد.

روز یکشنبه، وزارت داخلی افغانستان اعلام کرد که کل شهر قندوز پاکسازی شده است و وضعیت شهر به‌طورکامل به حالت عادی بازگشته است. مقامات شهر اعلام کردند که ده‌ها جنگجوی طالبان و 20 عضو نیروهای امنیتی دولت افغانستان و پنج شهروند عادی نیز در بین کشته‌شدگان بودند.

نیروهای طالبان از چند جهت مختلف وارد قندوز شدند و برای مدتی یکی از کلیدی‌ترین بزرگراه‌هایی که کابل را به شمال کشور متصل می‌کرد، مسدود کردند. این اولین بار بود که نیروهای طالبان موفق شدند، کنترل بخشی از پل خمری را به دست بگیرند

حمله اخیر در قندوز بدترین نمایش خشونت از سوی طالبان در حین تداوم مذاکرات در قطر بود. خلیلزاد در توئیت روز شنبه خود نوشت: موضوع حمله در قندوز را در مذاکرات مطرح کردیم و به طالبان گفتیم که خشونت‌های اینچنینی باید در افغانستان متوقف شوند.

در کابل، صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست‌جمهوری گفت که این حمله کاملا در تضاد با چیزی است که طالبان در فرایند صلح در دوحه از آن سخن می‌گویند.

ایالات‌متحده آمریکا و هیأت طالبان، در 9 دوره مذاکرات طی 10 ماه با یکدیگر گفتگو کردند. طالبان می‌خواهد که تمامی نیروهای خارجی حاضر در افغانستان از این کشور خارج شوند. ایالات‌متحده در این مذاکرات خواستار برقراری آتش‌بس کامل شده است و اصرار دارد که دولت افغان پس از به نتیجه رسیدن این مذاکرات و حصول توافق، در مذاکراتی جداگانه لحاظ شود. طالبان اما همواره از پذیرش دولت مرکزی افغان در جریان مذاکرات صلح امتناع کرده است.

در حالی که سخنگوی پلیس با برخی مقامات محلی در یکی از میادین شلوغ قندوز گرد هم آمده بودند، یک عامل انتحاری بمبی را در نزدیکی آن‌ها منفجر کرد که کشته شدن سخنگوی پلیس و حداقل 9 نفر دیگر را به دنبال داشت

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در حال پیش روی در سیاست کشور با چشم به انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو در تاریخ 28 ماه سپتامبر (ششم مهرماه) است. او با فشار مضاعفی برای به تعویق انداختن این انتخابات مواجه است؛ انتخاباتی که پیش‌تر دوبار به تعویق افتاده بود. علت این فشار برای تعویق انتخابات، نگرانی از تأثیر آن بر چشم‌انداز مذاکرات صلح و امکان افزایش خشونت‌ها از سوی نیروهای طالبان است.

در حال حاضر مقامات انتخابات افغانستان عنوان کرده‌اند که در صورت برگزاری این انتخابات حدود 2 هزار حوزه انتخاباتی برای اخذ آرا نمی‌تواند برقرار باشد، چراکه مسائل امنیتی اجازه این کار را نمی‌دهد. در هفته جاری عبدالله عبدالله، بزرگ‌ترین رقیب غنی و رئیس اجرایی افغانستان عنوان کرد که او حاضر است به دلیل صلح و امنیت مردم از رقابت‌های انتخاباتی کنار گذاشته شود.