قرار بود 20میلیون‌ دلاری  پرداخت شود

برزیل کمک گروه 7 برای اطفای حریق آمازون را رد کرد

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که سران کشورهای عضو گروه ۷ وعده داده‌اند حدود ۲۰ میلیون دلار برای کمک به مقابله با آتش‌سوزی در جنگل های آمازون اختصاص دهند.

اما مقامات برزیلی اعلام کردند که دولت کمک 20 میلیون دلاری نشست گروه 7 برای اطفای حریق جنگل‌های آمازون را رد خواهد کرد.

به گزارش روز دوشنبه (پنج شهریور ماه) روزنامه ایونینگ استاندارد چاپ لندن، مکرون که میزبانی اجلاس سران گروه ۷ را برعهده دارد، ‌ با بیان این توصیف که آمازون، ریه زمین است، یادآور شد رهبران این گروه همچنین امکان حمایت مشابه در آفریقا را که متحمل آتش‌سوزی در جنگل‌های بارانی است، ‌ مورد بررسی قرار می‌دهند.

مکرون گفت که با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد این مسئله گفت‌و گوهای مبسوطی داشته و ترامپ نیز از این ابتکارعمل گروه ۷ حمایت کرده،‌ اگرچه به‌دلیل دیدارهای دو جانبه دیگر، در نشست زیست محیطی گروه ۷ شرکت نکرده است.

از سوی دیگر نیز اونیکس لورنزونی، رئیس‌دفتر ریاست‌جمهوری برزیل به پایگاه خبری G1 گفت: ما از این پیشنهاد قدردانی می‌کنیم اما ممکن است این منابع برای احیای جنگل‌های اروپا مناسب‌تر باشد.

براساس این گزارش، ‌ اجلاس رهبران گروه ۷ در تفرجگاه بیاریتز فرانسه روز دوشنبه (پنج شهریور ماه) به کار خود پایان می‌دهد. این نشست با تنش‌های موجود بر سر سیاست‌های تجاری آمریکا و دیدار غیرمنتظره وزیر امور خارجه ایران از این منطقه، تحت الشعاع قرار گرفت. 

همه رهبران شرکت‌کننده در این  اجلاس، در نشست‌هایی در زمینه تغییرات آب و هوایی، ‌دنیای دیجیتال و دیگر موضوعات جهانی حاضر شدند.

از سویی اقدام توهین‌آمیز ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری برزیل علیه بریژیت مکرون همسر رئیس‌جمهور فرانسه، ‌ فصل تازه‌ای در جنگ لفظی بین وی و همتای فرانسوی‌اش در مورد بحران آمازون را رقم زد.

مکرون خواستار مذاکرات فوری کشورهای گروه ۷ در مورد آتش‌سوزی‌های آمازون شد و بولسونارو را تحت فشار قرار داد که وی نیز در عوض، مکرون را به برخورداری از ذهنیتی استعماری متهم کرد.

این در حالی است که رئیس‌جمهوری برزیل روز یکشنبه (سوم شهریور ماه) از پستی تحقیرآمیز علیه بانوی اول فرانسه حمایت کرد که وی را با میشل بولسونارو همسر رئیس‌جمهوری برزیل به نحوی ناخوشایند مقایسه کرده است.

در این پست تحقیرآمیز که روی شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت، ‌آمده است: حال فهمیدید که چرا مکرون مصدع بولسونارو می‌شود.

رئیس‌جمهوری راست افراطی برزیل نیز با لحنی توهین‌آمیز در پاسخ به این پست نوشت: این مرد- اشاره به مکرون -را سرافکنده نکنید.

خبرگزاری فرانسه از سخنگوی کاخ ریاست جمهوری برزیل برای توضیح در مورد این مسئله درخواست کرد که با خودداری وی از پاسخگویی مواجه شد.

در این میان، آتش‌سوزی گسترده در میان بزرگترین جنگل‌های بارانی دنیا، خشم جهانی را برانگیخته و کشورهای اروپایی انگشت اتهام خود را به سمت رئیس‌جمهوری برزیل نشانه گرفتند، ‌ فردی که شک‌و شبهات خود در مورد تغییرات آب و هوایی را پنهان نکرده است.

این مناقشه باعث شده تا سیاستمداران برزیلی از جمله ادواردو پسر بولسونارو از مکرون بی‌دلیل انتقاد کنند. مکرون نیز بولسونارو را به دروغگویی در مورد وعده به مقابله با گرمایش زمین متهم و تهدید کرده است مانع انعقاد یک توافق تجاری بزرگ بین کشورهای اتحادیه اروپا با کشورهای آمریکای جنوبی عضو مرکوسر می‌شود.

مرکوسر که به‌طور رسمی بازار مشترک جنوبی نام دارد، یک بلوک تجاری آمریکای جنوبی است که به موجب پیمان آسونسیون در سال ۱۹۹۱ و پروتکل آرو پرتو در سال ۱۹۹۴ تاسیس شد.

اعضای اصلی این بلوک عبارتند از آرژانتین، برزیل، پاراگوئه و اروگوئه. ونزوئلا نیزعضو اصلی آن بود اما از اول دسامبر سال ۲۰۱۶، عضویت آن به‌ تعلیق درآمده است.