جانسون تهدید کرد

 تعلیق پرداخت 50 میلیارد دلار بدهی بریتانیا به اتحادیه 

خدیجه علامه‌زاده

بریس جانسون کاندیدای بالقوه نخست‌وزیری جانشینی ترزا می در بریتانیا اعلام کرد که اگر اتحادیه اروپا شرایط بهتری را برای خروج بریتانیا فراهم نکند پرداخت 39میلیارد پوند برابر 50 میلیارد دلار را که پیش‌تر به عنوان بدهی بریتانیا به اتحادیه توافق شده بود، به تعویق می‌اندازد.

به گزارش رویترز، اتحادیه اروپا دائماً تکرار کرده است که مذاکرات برای شرایط توافق برگزیت را دوباره آغاز نخواهد کرد؛ مذاکراتی که سال گذشته با ترزا می در آن به توافق رسیدند. این توافق سه بار از سوی قانونگذاران بریتانیا رد شد و می را بر آن داشت تا ماه پیش به دنبال این سه بار رد شدن، استعفای خود را تقدیم کند.

ترزا می به‌طور رسمی جمعه گذشته (هفدهم خرداد ماه) از رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا، حزب حاکم کنونی بریتانیا، استعفا داد. جانسون وزیر خارجه پیشینه کابینه می یکی از اعضای عادی حزب محافظه‌کار است. حزبی که در هفته‌های آتی قرار است تصمیم بگیرد که کدام یک از دو کاندیدای نهایی به‌عنوان رهبر حزب انتخاب شوند.

جانسون در مصاحبه با روزنامه ساندی تایمز انگلیس گفت که من همیشه فکر می‌کردم اینکه ما موافقت کردیم که چکی را برای توافق نهایی امضا کنیم، انجام این‌کار غیرعادی است. در رسیدن به یک توافق خوب، پول یک تسهیل‌کننده و حلال مشکلات است.

بریتانیا قرار است در تاریخ 31 اکتبر (نهم آبان ماه) سال جاری از اتحادیه اروپا خارج شود اگر مجلس انگلیس طرح توافق را تصویب نکند و دولت از اتحادیه اروپا برای یک تعویق دیگر درخواستی نداشته باشد، احتمال این خطر وجود دارد که به موجب خروج بدون توافق، اختلالات گسترده اقتصادی در این کشور به وجود بیاید.

هزینه 39 میلیارد پوندی در نتیجه بدهی‌های بریتانیا به اتحادیه اروپا است که به موجب آن قرار است بر اساس توافقی که از سوی می انجام شده در طول چند سال پرداخت شود.

جانسون همچنین گفت ترتیب‌های مرزی با ایرلند صرفا باید بر اساس یک توافق بلند مدت تنظیم شود. عدم التزام با ایستگاه‌های مرزی در واقع جلوگیری از ایستگاهایی است که عبور و مرور را در مرزها کنترل ‌می‌کند. اما نمایندگان محافظه‌کار می‌ترسند که چنین اقدامی راهکاری برای دور زدن قوانین بریتانیا و ارتباط بعد از برگزیت با اتحادیه باشد.

اتحادیه اروپا گفته است که باز گذاشتن مرزها بین ایرلند و ایرلند شمالی را تضمین می‌کند، چرا که به‌عنوان بخشی از توافق انتقال ضروری هستند.

یکی از رقبای جاسون نیز با نام مایکل گو، وزیر محیط زیست، گفته است که مالیات ارزش افزوده روی بیشتر کالا و خدمات اعمال شده را حذف می‌کند و به جای آن یک مالیات کمتر همچون آمریکا به عنوان مالیات فروش، اعمال می‌کند.

گو در مصاحبه با روزنامه ساندی تلگراف گفت که او از فرصت زندگی بیرون اتحادیه برای جایگزین کردن مالیات ارزش افزوده با یک مالیات کمتر و ساده‌تر با عنوان مالیات فروش استفاده می‌کند تا ساختار مالیات تجارت را در بین کشورهای گروه 20 رقابتی‌تر کند و مالیات‌های جانبی را برای خانواده‌های ضعیف به حداقل برساند.

مالیات ارزش افزوده یکی از اصلی‌ترین مالیات‌های دولت بریتانیا است که دولت انتظار دارد در سال جاری حدود 37 میلیارد پوند درآمد از این محل داشته باشد.

سجاد جاوید شهردار کنونی لندن و یکی دیگر از رقبای جانسون گفته است که او تمایل دارد به ایرلند صدها میلیون پوند پرداخت کند تا هزینه‌های تنظیم مجدد مرز با ایرلند را تامین کند و در نهایت توافق برگزیت اجرایی شود.