جوکو ویدودو، رئیس‌جمهوری اندونزی، لایحه‌ای به پارلمان این کشور ارائه کرده که براساس آن، پایتخت این کشور که درحال غرق شدن است از شهر جاکارتا در جزیره جاوه به کالیمانتان در جزیره بورنئو انتقال می‌یابد.

شبکه‌های خبری آسیایی گزارش دادند: جوکو ویدودو رئیس‌جمهوری اندونزی که به‌تازگی دور دوم ریاست‌جمهوری خود را آغاز کرده هم‌زمان با هفتادو چهارمین سالگرد استقلال این کشور، به‌طور رسمی لایحه‌ای را به پارلمان ارائه داد که در صورت تصویب نمایندگان، بورنئو جایگزین جاکارتا پایتخت این کشور می‌شود. طبق این گزارش قرار است کالیمانتان در جزیره بورنئو به‌عنوان پایتخت جدید اندونزی باشد که در صورت تصویب جاکارتا در جزیره شلوغ و پرازدحام جاوه عنوان مرکزیت سیاسی و اقتصادی چهارمین کشور پرجمعیت جهان با بیش از 260 میلیون نفر را از دست خواهد داد. جوکو در سخنانی در پارلمان اندونزی با بیان این‌که برای انتقال پایتخت نیاز به مصوبه پارلمان دارد، گفت: پایتخت فقط نمادی از هویت ملی نیست بلکه نمایانگر پیشرفت یک ملت است.

 جاکارتا با 30 میلیون نفر جمعیت یکی از بزرگترین کلان شهرهای جهان محسوب می‌شود و فرورفتن این شهر در زیر آب دریا اکنون یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های دولت جوکوی محسوب می‌شود.