طبق اعلام سازمان ملل کشورهایی مانند کره شمالی، روسیه، چین و هند در سالهای اخیر ارتش میانمار، عامل سرکوب مسلمانان روهینگیا، را تامین تسلیحاتی کردند.

روزنامه واشنگتن پست با استناد به گزارش سازمان ملل افزود، دهها شرکت میانماری که برخی از آنها قبل از لغو تحریم در سال 2016، در فهرست سیاه آمریکا بودند، در پاسخ به فراخوان کمپین تامین مالی روهینگیا در سال 2017، بیش از 10 میلیون دلار به ارتش میانمار کمک کردند.

در گزارش کمیته حقیقتیاب سازمان ملل آمده است، درآمد ارتش میانمار از معاملات داخلی و خارجی باعث افزایش توانایی‌هایش برای مصونیت در انجام نقض حقوق بشر می‌شود.

آمریکا به‌تازگی صدور روادید برای مین آنگ هلاینگ، فرمانده ارتش میانمار و معاونش را ممنوع کرد. واشنگتن، اتحادیه اروپا و کانادا مقامات دون پایه ارتش میانمار را تحریم اقتصادی کردند.

ارتش میانمار تا سال 2011 بر این کشور حکومت می‌کرد و سپس جای خود را به دولت تحت حمایت ارتش داد. هرچند این کشور سال 2015 شاهد برگزاری انتخابات دمکراتیکی بود که آنگ‌سان سو چی را به‌عنوان رهبر غیررسمی یک دولت غیرنظامی به قدرت رساند؛ اما ارتش میانمار همچنان سلطه قابل‌توجهی بر پارلمان، وزرا و اقتصاد کشور دارد.