سیدمحمد میرزامحمدزاده

معترضان در هنگ‌کنگ روز شنبه از دستورات برای عدم اعتراضات سرپیچی کردند و برای محکوم کردن اقدامات پلیس و دولت در محلی که هفته گذشته فعالان مدافع دموکراسی مورد حمله قرار گرفته بودند، تجمع کردند.

به نوشته خبرگزاری ان‌پی‌آر آمریکا، معترضان هنگ‌کنگی در این روز در یکی از خیابان‌های اصلی محله یوئن لانگ تجمع کردند و از چترهایی که در دست داشتند، برای محافظت از خود در مقابل دوربین‌ها و گازهای اشک‌آور پلیس که در جای‌ جای مختلف مسیر اعتراضات علیه آن‌ها استفاده می‌شد، استفاده می‌کردند.

تظاهرات این روز نشأت گرفته از حمله یک‌شنبه هفته گذشته به یک ایستگاه راه‌آهن در محله یوئن لانگ است که منجر به آسیب ده‌ها ساکن محله و فعالان دموکراسی شد. مهاجمین که ماسکی بر صورت و تی‌شرت سفیدی بر تن داشتند، با چماق‌هایی به جان معترضان افتادند و این احتمال می‌رود که ارتباطاتی با گروه‌های جرایم سازمان‌یافته داشتند که با عنوان گروه‌های سه‌گانه شناخته می‌شوند.

روز شنبه، تقابل بین پلیس و معترضان منجر به انسداد جاده‌ها و شلیک نارنجک‌های گاز اشک‌آور شد. افسران پلیس تلاش داشتند جمعیت را از جاده کسل‌پیک متفرق کنند؛ این مسیر معروف به طولانی‌‌ترین جاده هنگ‌کنگ، بیرون روستایی قرار دارد که معترضان در آنجا تلاش داشتند به سمت خطوط پلیس حرکت کنند.

به گزارش روزنامه هنگ‌کنگ آزاد، روی کونگ، یکی از قانون‌گذاران برجسته مدافع دموکراسی، پلیس را متهم به شلیک گاز اشک‌آور در نزدیکی خانه سالمندان کرد.

تظاهرات ظاهراً به صورت صلح‌آمیز آغاز شده بود. ابتدا جمعیت دور خواننده معروف دنیس هو که در حال امضا کردن کلاه‌های معترضان خندان بود، جمع شدند.

در ایستگاه قطار یوئن لانگ، دسته‌گل‌های خاک‌سپاری با عناوین کری‌لام، رئیس دولت هنگ‌کنگ که نسبت به خوانده شدن خود به عنوان عروسک خیمه‌شب‌بازی پکن اعتراض دارد و استفان لو، رئیس پلیس منطقه به چشم می‌خورد. شعار «هنگ‌کنگ را پس بگیر! انقلاب زمانه ما!» در حین حرکت مردم در داخل ایستگاه به وضوح شنیده می‌شد.

همچنان که روز به سمت پایان می‌رفت، دولت هنگ‌کنگ به مردم هشدار داد که خیابان یوئن لانگ را ترک کنند و عنوان می‌کرد که معترضان را در حال پرتاب آجر و حمل ستون‌های آهنی و نیز انسداد جاده‌ها به‌وسیله فنس دیده است.

نیروی پلیس هنگ‌کنگ گفت که افسران نسبت به پراکنده کردن مردم از خیابان یوئن لانگ اقدام می‌کنند، با این حال جمعیت همچنان در ایستگاه راه‌آهن باقی ماند. پلیس اعلام کرد که معترضان ممکن است به مدت پنج سال به زندان بیافتند.

شیبانی ماهتانی، خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست، به خبرگزاری ان‌پی‌آر گفت که معترضان و پلیس در حال کشمکش بودند و مردم تلاش می‌کردند آجرهای پیاده‌رو را بکنند تا خود را با میله‌های حاشیه خیابان مسلح کنند و با چوب‌های درختان برای خود سپر درست می‌کردند.

ماهتانی گفت که کودکان و پیرترها نیز در این تظاهرات مشارکت داشتند،‌ اما عمده افراد جوانانی بودند که آستین بالا زده بودند و برای خود سلاح می‌ساختند.

مکس چانگ، یکی از ترتیب‌دهندگان این تظاهرات گفت که در مورد امنیت خودم نگران نیستم، بلکه بیشتر نگران امنیت دیگر افراد هستم.

همچنان که روز به سمت پایان می‌رفت، دولت هنگ‌کنگ به مردم هشدار داد که خیابان یوئن لانگ را ترک کنند و اعلام کرد که معترضان را در حال پرتاب آجر و حمل ستون‌های آهنی و نیز انسداد جاده‌ها به‌وسیله فنس دیده است

معترضان مدام با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به بهانه‌های آفرهای خرید و بازی‌های فضای مجازی در محیط باز تلاش می‌کردند که مردم را به خیابان‌ها بکشانند و از دستورات پلیس سرپیچی کنند.

پلیس همچنین برنامه‌ریزی برای انجام تظاهرات در روز یک‌شنبه در محله شئونگ وان را که محلی معروف برای خرید و پر از مغازه‌های پزشکی سنتی چینی است ممنوع کرده بود. بنا بر اعلام رسانه آزاد هنگ‌کنگ، پلیس عنوان کرد که عدم ارائه مجوز به این تظاهرات به دلیل حفظ امنیت امومی و نگرانی‌های حفاظتی بود.

روز جمعه، هزاران معترض ورودی فرودگاه بین‌المللی پرتراکم هنگ‌کنگ‌ را بستند و خواستار تغییر شدند.

اعتراضات اصلی هنگ‌کنگ درباره لایحه قانونی صورت گرفت که اجازه استرداد مجرمان را به سرزمین اصلی چین صادر می‌کرد و موجب این ترس می‌شد که شهروندان هنگ‌کنگی فعال مدنی در دادگاه‌های تحت اختیار حزب کمونیست چین محاکمه شوند. رئیس دولت تحت فشار هنگ‌کنگ، پس از این اعتراضات بارها عنوان کرد که این لایحه مرده است و اجرا نمی‌شود، اما از پذیرش رسمی بازپس‌گیری لایحه امتناع کرد.

پس از هفته‌ها اعتراضات، خواسته‌های معترضان رو به افزایش گذاشت. آن‌ها خواهان تحقیقات مستقل در مورد استفاده بیش از حد نیروهای پلیس از قدرت در حین سرکوبی تظاهرکنندگان شدند و همچنین از مقامات به دلیل اتخاذ موضع منفعلانه در مقابل حملات روز یکشنبه هفته گذشته در ایستگاه راه‌آهن، انتقاد کردند. معترضان همچنین خواستار حق انتخاب مستقیم رهبر خود هستند که باید به تأیید پکن برسد.

بر اساس گزارش رویترز، لو، رئیس‌پلیس هنگ‌کنگ،‌ به خبرنگاران گفت که افسران پلیس در برخورد با مهاجمان روز یکشنبه دیر عمل کرده است چراکه ایستگاه‌های قطار نزدیک به آن ایستگاه به دلیل اعتراضات تعطیل بود و پلیس مجبور بود نیروی مورد نیاز خود را از مناطق دورتر فرا بخواند. او وعده داد که هتاکان را به پای میز عدالت بکشاند و اتهام همکاری پلیس با مهاجمان موسوم به گروه‌های سه‌گانه را برای هدف قراردادن معترضان ضد دولتی رد کرد.

التهابات اخیر همچنین منجر به شکل‌گیری گروه جدیدی از معترضان شده است، افرادی که به خیابان می‌آیند تا از پلیس و پکن حمایت کنند.

بر اساس روزنامه صبح جنوب چین، یک روزنامه وابسته به دولت، در این کشور، یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی کشور، تظاهرات روز شنبه را محکوم کرد و نیروهای بیرونی را عامل این هرج و مرج دانست. پکن همواره دسترسی مردم چین را به سایت‌های خبری بین‌المللی مسدود کرده است و اجازه شنیدن صدای مردمی که در هنگ‌کنگ به دنبال دموکراسی هستند را نمی‌دهد.

پکن همواره دسترسی مردم چین را به سایت‌های خبری بین‌المللی مسدود کرده است و اجازه شنیدن صدای مردمی را که در هنگ‌کنگ به دنبال دموکراسی هستند، نمی‌دهد

هنگ‌کنگ که پیشتر تحت استعمار بریتانیا بود، در سال 1997، تحت قانون یک کشور و دو نظام، به چین ملحق شد. بر اساس قانون اساسی هنگ‌کنگ، این شهر به مدت 50 سال امتیاز ویژه خودمختاری را دارد؛ اما ترس از دست‌اندازی در نهادهای دموکراتیک این دولت بسیار شدت گرفته است.

این هفته، وو کیان، سخنگوی وزارت دفاع چین به خبرنگاران گفت که ارتش چین ممکن است برای حفظ نظم عمومی به هنگ‌کنگ اعزام شود و این کار با درخواست دولت مرکزی هنگ‌کنگ برای کمک صورت می‌گیرد.

یک سخنگوی دولت هنگ‌کنگ گفت که مقامات نمی‌خواهند به ارتش چین برای کمک روی بیاورند، چراکه خود کاملاً قادر به حفظ نظم و توافق برای امور داخلی هستند.