پس از آنکه دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل علیه جهانی شدن و به نفع سیاست «اول آمریکا» صحبت کرد، صدراعظم آلمان ملی‌گرایی و رفتار بر مبنای برد یک‌طرفه را تضعیف‌کننده اتحاد اروپا دانست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان بدون نام بردن از دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا یا رویکرد ملی‌گرایانه او در بنیاد «کنراد آدنائر» برلین به مقامات محافظه‌کار گفت، اتحادیه اروپا و آلمان با لحظه حساسی روبه‌رو هستند.

ترامپ تهدید کرده است که آمریکا را از سازمان تجارت جهانی خارج می‌کند و این اقدام یکی از نهادهای اقتصاد جهانی مدرن را تضعیف می‌کند. رییس جمهور آمریکا همچنین ارزش اتحاد ناتو را نیز زیر سوال برده است.

مرکل در سخنان خود گفت: شاید خطرناک‌ترین تحول اخیر از دید من این است که چندجانبه‌گرایی تحت فشار قرار گرفته است. اروپا از داخل و خارج با حملاتی روبه‌رو است.

صدراعظم آلمان پایان جنگ سرد غیرواقعی در جهان را خواستار شد و گفت: هیچ‌گاه انتظار نداشته جهان بار دیگر با درگیری ایدئولوژیک میان مکاتب فکری متفاوت مواجه شود.

او افزود: چشم‌انداز سیاسی در حال تغییر و تغییرات نظام بین‌المللی بار دیگر تاکید بر مسائلی بدیهی نظیر صبر و تحمل و تلاش برای دستیابی به توافقات سیاسی را ضروری می‌کند.

مرکل ادامه داد: زمان تصمیم‌گیری است و این در حالی است که حتی در مسائل بدیهی هم تصمیم‌گیری می‌شود.

وی افزود: اگر برخی از طرف‌ها راه‌حل نزاع‌های موجود را با رویکرد برد یک‌طرفه ببینند، نتایج برد-برد به سختی به دست خواهند آمد. مرکل در واکنش به افزایش تنش‌ها در ائتلاف دولت آلمان و میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصریح کرد: وقتی به مصالحه و توافق اهانت شود، دموکراسی در خطر قرار می‌گیرد. ایجاد تعادل میان منافع مختلف عالی‌ترین نوع اجرای دموکراسی است.