جار بولسونارو، کاندیدای راستگرای انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل مورد حمله یکی از مخالفینش قرار گرفت و فضای سیاسی دوقطبی و ملتهب کشور را آشفته‌تر کرد. این در حالی است این کاندیدا مخالفت خود با خشونت‌های خیابانی را پیشتر اعلام کرده بود.

مردم برزیل روز هفتم اکتبر به پای صندوق‌های رای می‌روند تا در یکی از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین انتخابات تاریخ معاصر برزیل شرکت کرده و رهبر آینده این کشور را انتخاب کنند.

بولسونارو روز پنج‌شنبه در حالی که در شهر خوییز دفورا، در جنوب شرقی برزیل در حال سخنرانی خیابانی بود مورد حمله قرار گرفت و شکم او پس از اصابت چاقو مهاجم صدمه دید. این افسر سابق ارتش که 63 سال سن دارد پس از حمله به بیمارستان منتقل شد تو روده کوچک و بزرگ وی مورد مداوا قرار گیرد.

بولسونارو روز جمعه به بیمارستان آلبرت انشتین در سائوپائولو منتقل شد تا ادامه مداوا در آنجا انجام شود. پیش‌بینی می‌شود که مداوای وی 7 روز ادامه پیدا کند و بنابراین او نمی‌تواند این هفته فعالیت‌های انتخاباتی خود را ادامه دهد.

بنا بر گزارش پلیس برزیل، مهاجم مردی 40 ساله به نام آدلیو بیسپو اولیورا است که در شهر مونت کارلوس در جنوب ماناس گریاس زندگی می‌کند. در گزارش پلیس آمده است که وی پس از دستگیری اعلام کرده است که «در حال انجام دستور الهی بوده است». افسران پلیس حاضر در محل معتقدند که وی ثبات روانی ندارد.

حمله به کاندیدای ریاست جمهوری در حالی صورت گرفته است که برزیل در یک سال گذشته صحنه افزایش خشونت‌های خیابانی بوده است. این اولین بار است که یک کاندیدای ریاست جمهوری مورد حمله تروریستی قرار می‌گیرد. این در حالی است که مقامات سیاسی دیگر در یک سال گذشته قربانی خشونت‌های خیابانی بوده‌اند.

ماه مارس امسال عضو شورای شهر ریو دوجانیرو، ماریه فرانکو مورد حمله قرار گرفت. دو هفته بعد اتوبوس کمپین تبلیغاتی لولا داسیلوا هدف تیراندازی قرار گرفت.

خوزه آلوارو مویسز استاد علوم سیاسی معتقد است که برزیل شاهد «بازسازی خشونت» در فضای سیاسی کشور است: «نابردباری در حال رشد در کشور است و بازیگران سیاسی کشور نمی‌توانند مشروعیت سیاسی رقبای خود را تصدیق کنند؛ این عوامل باعث بروز خشونت می‌شود» البته به نظر می‌رسد که حمله اخیر به بولسونارو باعث همبستگی کاندیداها شده است. تمامی رقبای سیاسی وی پس از حمله تروریستی روز پنج‌شنبه به سرعت آن را محکوم کرده و خواستار آرامش اوضاع شدند.

مارینا سیلوا، سیاست‌مدار میانه‌رو و وزیر پیشین محیط‌زیست برزیل این حادثه را اینگونه محکوم کرد: «مهاجم دو هدف از این حمله داشته است: اولا به سلامت فیزیکی بولسونارو حمله کرده است و دوما دموکراسی را هدف قرار داده است»

کاندیدای چپ‌گرای ریاست‌جمهوری، چیرو گومز نیز به عنوان نماینده حزب کارگر با اعلام همبستگی با بولسونارو، «استفاده از خشونت در گفتمان سیاسی» را محکوم کرد.

گومز و سیلوا به همراه دیگر کاندیدای راستگرای انتخابات، جرالدو آلکمین تبلیغات انتخاباتی خود را به حالت تعلیق در آوردند.

فرناندو حداد، کاندیدای حزب کارگر انتخابات که پس از منع لولا داسیلوا به این عنوان برگزیده شد، با محکوم کردن تمامی اقدامات خشونت‌آمیز ابراز امیدواری کرد که بولسونارو هر چه زودتر بهبود یابد.

همیلتون مورائو، کاندیدای معاونت ریاست جمهوری و رییس ستاد انتخاباتی بولسونارو که خود افسر بازنشسته ارتش است در واکنش به این ترور حزب کارگر را متهم کرد و این حرکت را به شبه‌نظامیان این حزب نسبت داد: «حزب کارگر خشونت را به خیابان‌ها کشانده است. این خوب نیست. اگر آنها خواستار استفاده از خشونت هستند باید به یاد داشته باشند که ما نظامی‌ها در این زمینه تخصص داریم»

با این وجود دادگاه عالی انتخابات برزیل اعلام کرد است که مهاجم در حال حاضر عضو هیچ‌یک از احزاب سیاسی کشور نیست اما تا سال 2014 عضو حزب سوسیالیستی کارگر بوده است.

مائوریسو سانتورو، دانشمند علوم سیاسی و استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه ریو دوجانیرو معتقد است که واکنش کاندیداهای ریاست جمهوری به این حادثه سریع، دقیق و شفاف بوده است: «این حرکت کاندیداها بسیار متمدنانه است، امری که در برزیل بسیار نادر است؛ اکنون زمان مناسبی است که کاندیداها با توافق یکدیگر تعهد دهند که در برابر خشونت‌های سیاسی ایستادگی کرده و پیام مثبتی به مردم بدهند»

وی در ادامه واکنش معاون بولسونارو را بسیار خشن دانست و مائورو را سرزنش کرد: «این واکنش وی در هفته‌های آینده بر انتخابات تاثیرگذار خواهد بود»