واردات محصولات فولادی که تولید داخلی آنها توجیه ندارد

عضو هیات مدیره انجمن فولاد، عمده دلایل کاهش واردات محصولات فولادی را افزایش تولید و کاهش تقاضا در بازار داخلی عنوان کرد.

بهادر احرامیان گفت: در سال گذشته 172 هزار تن ورق پوشش‌دار صادر شد که رشد 182 درصدی نسبت به سال 96 نشان می‌دهد. واردات این محصول نیز در سال گذشته با افت 39درصدی 253 هزار تن ثبت شد. وی دلایل کاهش این محصول را افزایش تولید و کاهش تقاضا عنوان کرد و گفت: به دلیل ارتقایی که در شرکت فولاد مبارکه اصفهان ایجاد شد، این محصول با افزایش تولید همراه بود. بخش دیگر آن مربوط به کاهش میزان تقاضای این محصول در داخل کشور است. وی افزود: واردات «محصولات فولادی»  طی سال گذشته یک میلیون و 26 هزار تن به ثبت رسید که حاکی از افت 58 درصدی نسبت به سال گذشته است. دلیل آن نیز کاهش تقاضا در مقابل آن، افزایش تولید است. وی همچنین از کاهش واردات تیرآهن خبر داد و اظهار کرد: طی مدت یاد شده، صادرات تیرآهن به 244 هزار تن رسید که حاکی از رشد 45 درصدی نسبت به سال 96 است؛ در حالی که واردات این محصول 40 درصد کاهش یافته و به 24 هزار تن رسید. عضو هیات مدیره انجمن فولاد با رد ادعاهایی مبنی بر تاثیر افزایش نرخ دلار در کاهش واردات محصولات فولادی گفت: محصولات فولادی بسیار متنوع هستند و عمده تولیدات داخل مربوط به محصولات تجاری ( فولادهایی که مصرف عام دارند) می‌شود. فولادی‌های وارداتی محصولات خاصی هستند که شرایط تولید آنها در کشور مهیا نبوده و یا این میزان تولید صرفه اقتصادی ندارد. احرامیان با بیان اینکه تولید برخی از محصولات فولادی با این میزان کم و مصرف کننده خاص، برای کشور توجیه اقتصادی ندارد، عنوان کرد که واردات آنها همچنان ادامه خواهد داشت.

    

آغاز عملیات نصب تجهیزات سنگین فولاد سفیددشت 

همزمان با آغاز ماه پر خیروبرکت رمضان، عملیات نصب تجهیزات سنگین تکمیل پروژه فولادسازی شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری، یکی از طرحهای هفتگانه فولادی کشور، آغاز شد.  محمود اربابزاده مدیرعامل شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری ضمن اعلام این خبر گفت: با حمایتهای شرکت فولاد مبارکه و تلاش پیمانکاران، نصب تجهیزات پروژه فولادسازی این کارخانه مطابق برنامه زمان‌بندی آغاز شده است. در همین خصوص، رامین لطفی مدیر تکنولوژی و توسعه شرکت فولاد سفیددشت نیز افزود: با توجه به برنامه زمان‌بندی پروژه و ورود جرثقیل 400 تن به سایت پروژه فولادسازی، ترانس کوره و سایر متعلقات آن با موفقیت نصب شد. وی حمایت‌های شرکت فولاد مبارکه و مدیرعامل شرکت را یکی از نقاط قوت روند پیشرفت این پروژه دانست و اضافه کرد: در حال حاضر عملیات نصب تجهیزات پروژه فولادسازی با 75 درصد پیشرفت فیزیکی، در بیشتر قسمت‌ها فعال است و همه ارکان پروژه مصمم‌اند که پروژه تا پایان سال به بهره‌برداری برسد و راه‌اندازی شود.مدیر تکنولوژی و توسعه شرکت فولاد سفیددشت در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه  پروژه فولادسازی این شرکت از آذرماه 95 فعالیت اجرایی خود را آغاز کرده است گفت: این پروژه شامل یک کوره قوس با ظرفیت 140 تن و تولید 800 هزار تن اسلب در سال است.

    

رئیس کمیسیون عمران مجلس:

اقدامات فولاد مبارکه در حوزه عمران برای منطقه مزیت است

دکتر محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس ضمن حضور در فولاد مبارکه از نزدیک با توانمندی‌های این بنگاه صنعتی آشنا شد. وی ضمن تشکر از تلاش‌ها و زحمات صادقانه مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: این شرکت یکی از واحدهای تولیدی بزرگ اقتصادی کشور است که هم برای کشور مفید فایده واقع شده و هم در منطقه منشأ اثر بوده است. رئیس کمسیون عمران مجلس با بیان اینکه خوشبختانه مهندس عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه پیش از این معاون وزیر و شهردار بوده‌اند و با محدودیت منابع دولتی آشنایی دارند ابراز امیدواری کرد در این شرایط، بنگاه‌های اقتصادی بزرگی مانند فولاد مبارکه بتوانند در حل مشکلات مردم، خصوصا مساعدت در حوزه عمران و راه‌ها بیشتر از گذشته یاری‌رسان دولت باشند.