رشد 54 درصدی تولید در مجتمع فولاد سبا

کارکنان مجتمع فولاد سبا در سال 1397، در اولین سال بهره‌برداری از توسعه‌های انجام‌گرفته با افزایش بهره‌وری در تجهیزات و نیروی انسانی توانستند با تولید یک‌میلیون و 194 هزار و 608 تن کلاف گرم، به رشد تولید 54 درصدی نسبت‌به مدت مشابه سال قبل دست یابند.

مدیر مجتمع فولاد سبا گفت: به‌منظور تأمین حداکثری بازار داخل کشور، بنابر تأکید مدیریت ارشد شرکت فولاد مبارکه سهم عمده این میزان تولید مربوط به محصولات ضخامت پایین (2.5 -2 میلی‌متر) است که یکی از نیازهای اساسی بازار داخل به شمار می‌آید.

احمد احمدیان تأکید کرد: با توجه به اهمیت تأمین ورق موردنیاز بازار داخل، موفقیت‌های اخیر علی‌رغم همه محدودیت‌ها، ازجمله خشک‌سالی در فصل تابستان و کاهش آب خام ورودی به ناحیه به دست آمد و در این زمینه چندین پروژه با تلاش شبانه‌روزی تمامی کارکنان آب‌رسانی، گروه فنی خدمات پشتیبانی و مدیریت خدمات فنی و پشتیبانی تعریف و اجرا شده که مهمترین آنها شامل: تصفیه و بازچرخانی پساب‌های صنعتی فولاد سبا، خرید و تصفیه پساب‌های صنعتی کارخانه‌های مجاور، نصب و راه‌اندازی پکیج‌های سیار تصفیه آب به روش اسمز معکوس و تصفیه مجدد آب ریجکت تصفیه‌خانه پساب، به‌کارگیری راه‌کارهای مؤثر در افزایش سیکل تغلیظ آب‌های گردشی جهت کاهش بلودان‌ها که این فعالیت‌ها علاوه بر عبور از بحران خشک‌سالی منجر به کاهش مصرف آب خام ناحیه شده است. دست‌یابی به رکورد جهانی کاهش مصرف آب در کلاف گرم بخش دیگری از سخنان مدیر مجتمع فولاد سبا بود. وی در این زمینه خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای رسمی میزان مصرف آب خام این مجتمع در سال 97 برابر 3.2 مترمکعب بر تن کلاف گرم محاسبه شده که در مقایسه با مدت مشابه در سال 96 که معادل 2.5  مترمکعب بر تن کلاف گرم بوده، کاهش 45 درصدی داشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: علی‌رغم افزایش 16 درصدی تولید آهن اسفنجی و رشد 54 درصدی کلاف گرم، مصرف آب کاهش یافته است.

    


تولید بیش از 43 درصد آهن اسفنجی در گروه فولاد مبارکه

 در سال 1397 کل آهن اسفنجی تولید شده در کشور (شرکت‌های تابعه ایمیدرو) بالغ‌بر 24 میلیون تن بوده است که سهم گروه فولاد مبارکه (فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان، فولاد سبا و شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری) از این میزان، تولید به بیش از 10 میلیون و 560 هزار تن است.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه، گفت: در سال گذشته، در واحدهای احیا مستقیم 1 و 2 شرکت فولاد مبارکه 7میلیون و 15 هزار تن، در فولاد هرمزگان بیش از یک‌میلیون و 691 هزار تن، در مجتمع فولاد سبا یک‌میلیون و 251 هزار تن و در شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری بیش از 554 هزار تن آهن اسفنجی تولید شده است. مختار بخشیان، تصریح کرد: با توجه به اهمیت تولید فولاد و نقش آن در اقتصاد کشور، عرضه 7 میلیون و 50 هزار تن انواع محصولات فولادی در برنامه سال 1398 شرکت فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا قرار گرفته است که این میزان عرضه نسبت‌به مدت مشابه سال قبل 4.6 رشد نشان می‌دهد. او در همین خصوص ادامه داد: در بخش تولید کلاف گرم در شرکت فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا تولید 6 میلیون و 500 هزار تن محصول برنامه‌ریزی شده است که رشد 2 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در بخش محصولات سرد و پوشش‌دار شرکت فولاد مبارکه نیز تولید یک‌میلیون و 580 هزار تن و رشد 2 درصدی نسبت‌به مدت مشابه سال 97 در دستور کار قرار گرفته است. معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: مدیریت و کارکنان شرکت فولاد مبارکه مصمم‌اند تا همانند سال‌های قبل اهداف شرکت و راهبردهای خردمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در رونق تولید را محقق کنند.