عملکرد فولاد هرمزگان در نیمۀ نخست سال 1397

مدیرعامل فولاد هرمزگان با اشاره به نقش فولاد هرمزگان در امر اشتغال‌زایی، تعداد نیروی انسانی شاغل در شرکت را ۱۵۹۰ نفر اعلام کرد و افزود: در این شرکت بیش از ۲ هزار نفر نیز در قالب شرکت‌های پیمانکاری مشغول کارند مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با تأکید بر این‌که در شش‌ماهۀ اول سال جاری، تولید آهن اسفنجی با تحقق ۱/۹۹ درصد برنامه به ۸۷۴ هزار و ۲۹۷ تن افزایش یافته است، گفت: تولید این محصول در سال گذشته ۷۹۹ هزار و ۳۵۴ تن بوده است

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان ضمن ابراز خرسندی از عملکرد تمامی واحدهای شرکت در نیمه نخست سال جاری گفت: هدف کارکنان در سال جاری دست‌یابی به ظرفیت اسمی کارخانه و تولید یک میلیون و 500 هزار تن فولاد خام است که با همراهی مدیران و کارکنان زحمت‌کش فولاد هرمزگان، تمامی تلاش خود را برای تحقق این هدف به کار خواهیم بست. فرزاد ارزانی در بخش نخست سخنان خود ارتقای ایمنی در فولاد هرمزگان را نتیجه به‌کارگیری روزافزون دستورالعمل‌های ایمنی و بازرسی‌های حین کار دانست.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با تأکید بر این‌که در شش‌ماهه اول سال جاری، تولید آهن اسفنجی با تحقق 1/99 درصد برنامه به 874 هزار و 297 تن افزایش یافته است، گفت: تولید این محصول در سال گذشته 799 هزار و 354 تن بوده است.

وی روند کاهشی مصرف انرژی در فولاد هرمزگان را بسیار ارزشمند دانست و گفت: مصرف ویژه برق واحد احیا مستقیم از Kwh/ton dri 01/1 که متوسط سال 96 است به Kwh/ton dri 92/0 در شش‌ماهه نخست سال 97 کاهش یافته است. همچنین مصرف ویژه گاز طبیعی واحد احیا نیز از Gj/ton dri 00/10 به Gj/ton dri 75/9 کاهش یافته است.

ارزانی در ادامه با اشاره به رکوردهای درخشان واحد فولادسازی گفت: در شش‌ماهه اول سال جاری، تولید تختال در شرکت فولاد هرمزگان با 43 هزار و 672 تن افزایش نسبت‌به مدت مشابه سال قبل به 735 هزار و 942 تن رسیده است.

وی با تأکید بر این‌که مصارف نسوز، اکسیژن، برق و الکترود گرافیتی نیز در این شرکت کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: مصرف الکترود در کوره‌های قوس الکتریکی از kg/ton 98/1 در سال 96 به kg/ton 8/1 کاهش یافته که این امر موفقیتی چشمگیر در واحد فولادسازی است.

او بازدهی کوره‌های قوس الکتریکی فولاد هرمزگان را 5/81 درصد و بازدهی ریخته‌گری را 1/97 درصد اعلام کرد و افزود: در این دو بخش نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش مواجه بوده‌ایم.

مدیرعامل فولاد هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام فولاد هرمزگان گفت: در مدیریت مهندسی کارخانه 175 پروژه از معاونت تکنولوژی و توسعه، معاونت خرید، معاونت بهره‌برداری، معاونت منابع انسانی، حراست و روابط عمومی در دست اقدام است. همچنین در واحد کنترل کیفی و آزمایشگاه‌ها، آنالیزهای لازم جهت کاهش تعداد آزمون‌های انجام‌شده در آزمایشگاه فولادسازی و احیا مستقیم به‌منظور کاهش هزینه‌ها در حال انجام است. 

فرزاد ارزانی با اشاره به روند روبه‌رشد دستاوردهای اجرای نظام‌های مشارکتی در فولاد هرمزگان گفت: در نیمه نخست سال جاری میزان مشارکت کارکنان در نظام مشارکتی کارت سبز به 57 رسیده است.

وی اقدامات انجام‌شده در مهندسی صنایع شرکت را چنین برشمرد: پیاده‌سازی نظام مدیریت ایمنی و بهداشت

ISO 45001:2018 ؛ پیاده‌سازی نظام مدیریت زیست‌محیطی ISO 14001:2015 ؛ ارتقای سرآمدی سازمانی از طریق نهایی‌سازی خودارزیابی تعالی سازمانی و استخراج پروژه‌های بهبود مهرماه 97؛ نهایی‌سازی و تکمیل اظهارنامه تعالی سازمانی مهرماه 97؛ طراحی نقشه راه تعالی سازمان (سه‌ساله)؛ ممیزی صدور گواهی‌نامه ISO50001 در مهرماه 97؛ تمدید عضویت در بنیاد EFQM اروپا؛ ثبت‌نام جهت ارزیابی سطح R4E  در نمایندگی EFQM اروپا؛ اجرای ممیزی داخلی ISO50001 در شهریورماه 97 و ... .

وی خاطرنشان کرد: در بخش فناوری اطلاعات چند پروژه انجام شد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: استقرار سیستم Price List جهت اعتمادسازی بیشتر مشتریان با مشخص کردن پارامترهای تأثیرگذار در قیمت؛ استقرار سیستم نوین آزمایشگاه؛ راه‌اندازی سیستم حمل مکانیزه جهت افزایش سرعت بارگیری محصول؛ برقراری ارتباط سیستم‌های اتوماسیون اداری شرکت‌های فولاد هرمزگان و فولاد مبارکه؛ راه‌اندازی زیرساخت BI (هوش تجاری) و ... . 

مدیرعامل فولاد هرمزگان با تأکید بر این‌که در طراحی و توسعه محصولات (R&D ) نیز فعالیت‌های گسترده‌ای انجام ‌شده است گفت: برقراری تعاملات گسترده با بیشتر دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور، فراخوان بیش از 20 پروژه پژوهشی با هدف آینده‌پژوهی صنعت فولاد و افزایش ارزش افزوده محصولات تولیدی، همکاری گسترده با واحد تحقیق و توسعه فولاد مبارکه و تعریف و انجام پروژه‌های پژوهشی مشترک و عقد تفاهم‌نامه همکاری پژوهشی با پژوهشکده فولاد در جهت رفع نیازهای پژوهشی شرکت فولاد هرمزگان از طریق تعریف پروژه‌های پژوهشی مشترک و بازنگری و تدوین گردشکارهای واحد تحقیق و توسعه با همکاری واحد R&D شرکت فولاد مبارکه از مهم‌ترین فعالیت‌های این بخش است. 

وی سهم فولاد هرمزگان در حجم معاملات محصول تختال در بورس کالا را 45 درصد معادل 255 هزار تن اعلام و خاطرنشان کرد: در شش‌ماهه نخست امثال 706 هزار و 240 تن تختال فولاد هرمزگان به بازار داخل و خارج عرضه شده است.

مدیرعامل فولاد هرمزگان با اشاره به نقش فولاد هرمزگان در امر اشتغال‌زایی، تعداد نیروی انسانی شاغل در شرکت را 1590 نفر اعلام کرد و افزود: در این شرکت بیش از 2 هزار نفر نیز در قالب شرکت‌های پیمانکاری مشغول کارند.

ارزانی در ادامه ضمن قدرانی از قهرمانی تیم فوتسال هرمزگان در چهارمین دوره مسابقات کارگری استان هرمزگان و موفقیت‌های فرزندان کارکنان که موفق به کسب مدال در مسابقات کشوری و جهانی شده‌اند، اظهار امیدواری کرد خانواده فولاد هرمزگان همواره در همه عرصه‌ها 

خوش بدرخشند.

وی در ادامه، تعهد فولاد هرمزگان به مسئولیت‌های اجتماعی خود را فرصتی برای خدمت به جامعه دانست و اضافه کرد: در ماه‌های گرم سال با خارج کردن یکی از کوره‌های واحد فولادسازی از مدار تولید از تولید 7000 تن اسلب چشم‌پوشی کردیم تا مردم شریف استان در رفاه بیشتری باشند. ضمن این‌که این شرکت با مشارکت در جشن گلریزان ستاد دیه (آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد)، مشارکت در ضیافت ماه مبارک رمضان و طرح تکریم مددجوهای هلال احمر استان هرمزگان، مشارکت در طرح تکریم ایتام با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) و سایر اقدامات مشابه همواره تلاش کرده است به جامعه خود خدمت کند.