اگر بخواهیم سودآوری را حساب کنیم، با توجه به ۴۲۰۰ تومان بودن دلار در شش ماهه اول، برای کل سال ۹۸ تقریبا سودی در حد سال ۹۷ را برای فولادی‌ها می‌توان متصور بود.

گروه فولاد در سالی که گذشت، یکی از سودآورترین سال‌های خود را به دلیل نوسانات نرخ ارز تجربه کرد. در عین حال به دلیل مورد هدف قرار گرفتن آن از سوی تحریم‌های آمریکایی، نیمه دوم سال را با تنش پشت سر گذاشت و سرانجام در انتهای سال توانست روند متعادلی را به خود گیرد.

در همین خصوص و برای بررسی صنعت فولاد در سال 98، ولید هلالات، مدیر تحلیل و سرمایه‌گذاری کارگزاری اقتصاد بیدار به بورس آنلاین می‌گوید: بحث قیمت‌های جهانی یکی از مهمترین آیتم‌ها در تحلیل است، با توجه به اینکه چین و آمریکا به سمت صلح حرکت می‌کنند و بحث جنگ تجاری به نتایج مشخصی نزدیک می‌شود، این احتمال را به وجود می‌آورد که قیمت فولاد و محصولات این چنینی، برای سال آینده افتی نداشته باشد.

اگر محصولات گروه فولادی در بورس کالا با دلار 8 تومانی و در بازار آزاد با دلار 14 تومانی به فروش برود، قطعا بورس کالا همیشه داغ می‌ماند، چرا که اختلاف قیمت در بورس کالا و دلار بازار آزاد بسیار زیاد است. در مجموع فاکتورهای متعدد تاثیرگذاری در این خصوص وجود دارند و باید دید که در نهایت چه تصمیماتی در این بخش اتخاد می‌شود

وی در ادامه افزود: از طرفی، چینی‌ها تلاش می‌کنند تا نرخ بهره مسکن را کاهش دهند تا بتوانند تقاضا را در بازار کامودیتی بهبود ببخشند.

به گفته هلالات، بحث دیگر، کمبود عرضه و مشکلاتی است که در برزیل برای گندله و سنگ آهن رخ داد. همچنین در خصوص زغال سنگ برای استرالیا و مشکلاتی پیش آمد. بنابراین این احتمال را به وجود آورد که نرخ جهانی فولاد پاینتر از اعداد فعلی نیاید و در میان مدت می‌توان به صعود آن امید داشت.

مدیر تحلیل و سرمایه‌گذاری کارگزاری اقتصاد بیدار تصریح کرد: این بحث قیمت جهانی است ولی اینکه ایران به خاطر تحریم‌ها مجبور به پرداخت تخفیف باشد، موضوعی دیگر و مهم است که مرور زمان نتیجه را نشان می دهد. در حال حاضر میزان تخفیفی که شرکت‌ها بابت این مساله می‌دهند، در حدود 15 درصد است. در واقع رقمی بالغ بر 50 دلار در هر تن و ما باید این وضعیت را در مرور زمان مشاهده کنیم، چرا که و عدد آن بخش مهمی در بورس کالا است. این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید که مسئله مهمی که وجود دارد، این است که وقتی دلار رشد می‌کند، قیمت معامله شده بالاتر از دلار سامانه نیما می‌رود، اما وقتی وارد دوره رکود می‌شود، پایین‌تر از سامانه نیما است.

بحث قیمت‌های جهانی یکی از مهمترین آیتم‌ها در تحلیل است، با توجه به اینکه چین و آمریکا به سمت صلح حرکت می‌کنند و بحث جنگ تجاری به نتایج مشخصی نزدیک می‌شود، این احتمال را به وجود می‌آورد که قیمت فولاد و محصولات این چنینی، برای سال آینده افتی نداشته باشد

مدیر تحلیل و سرمایه‌گذاری کارگزاری اقتصاد بیدار با اشاره به اینکه وضعیت باقی ماندن نرخ‌های سامانه نیما در ابهام است، عنوان کرد: اگر دلار به ثبات برسد، احتمالا اقتصاد کشور وارد رکود می‌شود و رکود ایجاد شده باعث خواهد شد که نرخ‌ها در سامانه نیما پایین‌تر بیایند.

وی در ادامه افزود: البته این احتمال وجود دارد که قیمت‌ها در واقعیت با توجه به جو رکودی در بخش تحریمی، مقداری در صادرات پایین‌تر از نرخ جهانی قیمت بخورند و هم در داخل از نرخ نیمایی پایین‌تر بروند. هلالات با اشاره به اینکه با این وجود یک سری هزینه‌ها مثل گاز و غیره نیز افزایش پیدا کرده است، عنوان کرد: بنابراین اگر بخواهیم سودآوری را حساب کنیم، با توجه به 4200 تومان بودن دلار در شش ماهه اول، برای کل سال 98 تقریبا سودی در حد سال 97 را برای فولادی‌ها می‌توان متصور بود. یعنی سودها در 97 و 98 تقریبا برابر خواهند بود. در نتیجه با نزدیک شدن به فصل مجامع، احتمالا این شرکت‌ها بازدهی مثبتی خواهند داشت. ولی اگر فرض کنیم دلار افزایش قیمت با اهمیتی نداشته باشد و شرایط تحریمی به شکل فعلی بماند، بازدهی سهم‌ها نیز منطقی و معقولی خواهد بود و دیگر بازدهی‌های عجیب و غریب تکرار نخواهد شد.

مدیر تحلیل و سرمایه‌گذاری کارگزاری اقتصاد بیدار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به رکود بخش ساخت و ساز در سال آینده، این مسئله چه تاثیری در بازار تقاضای فولادی‌ها در داخل می‌گذارد؟ عنوان کرد: قاعدتا در این مقطع با رکود مواجه هستیم، اما باید دید که دولت چه مشوق‌هایی را برای بحث ساخت و ساز در نظر می گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان با اشاره به اینکه بحث تحریم و تثبیت نرخ ارز مسائل بسیار مهمی در این خصوص هستند، عنوان کرد: اگر محصولات گروه فولادی در بورس کالا با دلار 8 تومانی و در بازار آزاد با دلار 14 تومانی به فروش برود، قطعا بورس کالا همیشه داغ می‌ماند، چرا که اختلاف قیمت در بورس کالا و دلار بازار آزاد بسیار زیاد است. در مجموع فاکتورهای متعدد تاثیرگذاری در این خصوص وجود دارند و باید دید که در نهایت چه تصمیماتی در این بخش اتخاد می‌شود.