پروازهای آمریکایی به سمت ونزوئلا  به‌ تعلیق درآمد؛

افزایش تنش‌ها در کاراکاس

مریم علامه‌زاده

همزمان با افزایش تنش‌ها در ونزوئلا، پروازهای خطوط هوایی آمریکا از روز جمعه (24 اسفند ماه) به مقصد ونزوئلا و بالعکس، به تعلیق درآمد تا به انزوای بیشتر این کشور آمریکای جنوبی بیشتر دامن زند.

اتحادیه خلبانان آمریکا اوایل روز جمعه اعلام کرد که پس از اعلام وزارت امور خارجه آمریکا به شهروندان آمریکایی برای ترک ونزوئلا، به اعضای خود گفته که از سفر به این کشور خودداری کنند. آمریکا همچنین دیپلمات‌های خود را از این کشور خارج ساخته است. پیش‌تر همزمان با تحولات اقتصادی و سیاسی در ونزوئلا، بیشتر خطوط هوایی ایالات‌متحده خدمات خود به ونزوئلا را متوقف کرده بودند. خط هوایی آمریکن، آخرین خط هوایی برجسته آمریکا بود که به ونزوئلا پرواز داشت. این شرکت بلیط پروازهایی از ایالت میامی به کاراکاس و ماراکایبو در ونزوئلا عرضه می‌کرد. این حرکت کشور آمریکای جنوبی را بیشتر در تهدید انزوا قرار می‌دهد، کشوری که خود با یک بحران بزرگ بشری در حال دست و پنجه نرم کردن است. خط هوایی آمریکن در بیانیه خود گفت: امنیت و ایمنی اعضای گروه و مشتریان ما همواره اولویت شماره یک آمریکن بوده است و ما در کشورهایی که آن‌ها را امن ندانیم خدمات ارائه نمی‌کنیم. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، در ماه ژانویه (دی - بهمن) روابط خود با آمریکا را پس از آنکه واشنگتن، خوان گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده دولت موقت را به رسمیت شناخت، به حالت تعلیق درآورد. بیش از 50 کشور گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند. وزارت امور خارجه آمریکا در هشداری که روز سه‌شنبه (21 اسفند ماه) منتشر کرد، گفت: به دلیل جرائم، ناامنی مدنی، نبود زیرساخت‌های سلامت و بازداشت‌ها و دستگیری‌های خودسرانه شهروندان آمریکایی، از سفر به این کشور خودداری کنید. تا اطلاع ثانوی، اگر شما برنامه‌ای برای سفر کاری یا غیره به ونزوئلا دارید، آن را نادیده بگیرید.  وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه (23 اسفند ماه) با خلبانان ارشد انجمن خلبانان متحد که نماینده 15 هزار خلبان خطوط هوایی آمریکا است تماس گرفتند و در یادداشتی به آن‌ها این مطالب را مطرح کردند. خطوط هوایی آمریکا واکنش سریعی به اعلام این خبر نداشتند. دو پرواز خطوط هوایی این کشور از مبداً میامی به کاراکاس روز جمعه لغو شد و پایگاه اینترنتی خطوط هوایی این موضوع را تأیید می‌کند، اما پروازهای روزهای بعد بر اساس برنامه ثبت شده بود. انجمن مهمانداران پرواز حرفه‌ای که نماینده 25 هزار مهماندار پرواز آمریکا است نیز اعلام کرد که به طور 100 درصد از تصمیم اتحادیه خلبانان حمایت می‌کنند. لوری بسانی، رئیس این انجمن گفت: قطعاً بدون خلبان این پروازها صورت نمی‌گیرد. خطوط هوای یونایتد و دلتا، دو خط هوایی دیگر آمریکا، از سال 2017 خدمات پرواز خود به ونزوئلا را متوقف کرده بودند. 

    


سازمان ملل مخالفت کرد

انتقال روهینجایی‌ها به جزیره‌ای دوردست 

مقامات بنگلادش گفته‌اند، آماده انتقال حدود ۱۰۰ هزار مهاجر روهینجایی به خانه‌هایی در جزیره‌ای دورافتاده به نام «باشان‌چار» در خلیج بنگال هستند. با اینکه ساخت خانه‌هایی که برای این افراد در نظر گرفته شده، به اتمام رسیده، سازمان ملل گفته است، این جزیره ممکن است «قابل اسکان» نباشد. به گزارش ایسنا، حدود یک میلیون مهاجر روهینجایی اکنون در اردوگاه‌های بسیار پرجمعیتی در کوکس بازار واقع در مرز بنگلادش و میانمار به سر می‌برند. یک وزیر بنگلادشی هفته گذشته گفت، کار ساخت و ساز خانه‌ها در این جزیره تکمیل شده و اسکان مهاجران ماه آینده میلادی آغاز خواهد شد. یکی از کارشناسان ارشد سازمان ملل ضمن بازدید از این منطقه گفته است، وضعیت جزیره باشان چار او را متقاعد نکرده که این منطقه «واقعاً قابل سکونت» باشد. 

مقامات محلی نیز با اشاره به فاصله این جزیره از خاک اصلی بنگلادش و خطرات عبور و مرور دریایی با توجه به شرایط اقلیمی این منطقه که دسترسی به آن را دشوار می‌کند، نسبت به اسکان مهاجران روهینجایی در این محل ابراز نگرانی کرده‌اند.