معاون معدنی وزارت صمت: 

 صادرات فولاد ادامه دارد 

سرقینی از صادرات فولاد بدون هیچ محدودیتی خبر داد و گفت: صادرات فولاد در سال جاری با افت روبرو نشده است. در حال حاضر ۱۰ درصد از لحاظ وزنی و ۲۳ درصد از لحاظ ارزشی افزایش داشته‌ایم. 

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نخستین جشنواره و‌ نمایشگاه ملی فولاد ایران جعفر سرقینی معاون معدنی وزارت صمت گفت: با تلاش فولادگران و سرمایه گذاران، ایران جز ۱۰تولید کننده برتر فولاد جهان تبدیل شده است، این در حالی است که سال ۹۲ رتبه ایران ۱۵ بود.

وی پی ریزی اصلی توسعه فولاد را مربوط به دولت مرحوم هاشمی دانست و گفت: در سال ۹۲، زنجیره فولاد کشور ۱۲۰ میلیون تن بوده اما اکنون به ۲۰۵ میلیون تن رسیده است.

سرقینی اظهار کرد: شرط خرید فولاد صرفا از طریق سامانه بهین یاب برداشته شد. امید می‌رود که با تغییرات آتی، شاهد اتفاقات خوبی در زمینه صادرات باشیم.

وی افزود: میزان ارزبری صادرات هر تن فولاد، با تاسیس واحدهای تولیدی جدید به حداقل خواهد رسید.

وی ادامه داد: ظرفیت فولاد ایران هم اکنون ۳۴میلیون تن است با توجه به این امر تا سال ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها و نوسانات ارز باعث شد بازار فولاد با تنش روبرو شود، افزود: در شرایطی اگر بازار فولاد را رها می‌کردیم به اهداف این صنعت نمی‌رسیدیم چرا که نباید با برخورداری از سنگ آهن و انرژی ارزان طبق قیمت جهانی بفروشیم.

سرقینی از صادرات فولاد بدون هیچ محدودیتی خبر داد و افزود: عرضه آهن اسفنجی ‌‌اسلب در بورس اختیاری است و برای سایر محصولات بزودی این اقدام انجام خواهد شد.

وی با ابراز امیدواری از افزایش صادرات فولاد گفت: صادرات فولاد در سال جاری با افت روبرو نشده است. در حال حاضر ۱۰ درصد از لحاظ وزنی و ۲۳ درصد از لحاظ ارزشی افزایش داشته‌ایم. فولاد سازان باید تلاش جدی برای صادرات داشته باشند

وی همچنین از ارزبری صنعت فولاد ابراز نگرانی کرد و گفت: هرتن فولاد ۱۰۰دلار ارزبری دارد و این رقم باید کاهش یابد.

سرقینی با بیان اینکه برگشت ارز حاصل از صادرات یک تکلیف قانونی است، گفت: برگشت ارز یک تکلیف قانونی است، مقرر شد فولاد سازان بزرگ برای نحوه بازگشت ارز الگویی ارائه دهند تا طی یک دستور العملی به دولت پیشنهاد دهیم. وی‌توسعه اکتشافات را بعنوان یک اصل عنوان کرد و افزود: برای جبران مواد اولیه تا سال ۱۴۰۴ بحث اکتشاف پیگیری خواهد شد، امیدواریم با کشف ذخیره جدید توسعه معادن ادامه یابد.

    


بومی‌سازی ۱۱ هزار و ۲۸۷ قطعه صنعتی در چادرملو

دبیر ستاد بومی‌سازی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: این شرکت با برقراری ارتباط تنگاتنگ با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه‌ها، صنعتگران، مبتکران و مخترعان کشور و حمایت از ایده‌ها، نوآوران و اتکا به دانش بومی همواره در پی استفاده از ظرفیت‌های داخلی بوده و تاکنون نیز افزون بر ۵۰ پروژه تحقیقاتی و پژوهشی را اجرا کرده و به پایان رسانده است. محمدابراهیم یلتقیان با اشاره به اینکه از ابتدای فعالیت شرکت تا کنون افزون بر ۱۱ هزار و ۲۸۷ قطعه صنعتی در مجتمع‌های معدنی و صنعتی چادرملو بومی‌سازی شده است، گفت: تنها در سال گذشته ۵۵۰ قطعه جدید در این شرکت بومی‌سازی شده است.

وی افزود: همه تلاش ما این بوده و هست تا علاوه بر بومی‌سازی قطعات، به علوم روز و فناوری‌های نوین جهان در بخش‌های معدن و صنایع فولاد نیز دسترسی پیدا کنیم و در همین زمینه توانسته‌ایم بخش زیادی از پروژه‌های خود را با توانمندی‌های داخلی، راه‌اندازی کرده و علاوه بر میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی ارزی به اشتغال مولد نیز کمک شایانی کنیم. دبیر ستاد بومی‌سازی شرکت چادرملو یادآوری کرد: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اعتقاد راسخ به محقق کردن این هدف و آرمان توسعه‌یافتگی، از سال ۱۳۸۱ عزم خود را جزم کرد و با بکارگیری توان متخصصان داخل کشور، گام‌های بلندی برای کاهش هزینه‌های ناشی از واردات قطعات و قطع وابستگی برداشت.