معاون خرید فولاد هرمزگان با انتقاد از عملکرد صادر کنندگان سنگ آهن به عنوان مواد اولیه فولاد گفت: افزایش نرخ دلار باعث شده شرکت های معدنی و بازرگانی، جذب صادرات مواد اولیه شوند و بدون توجه به شرایط شرکت های فولادی این امر را تسریع ببخشند، این در حالی است که شرکت های فولادی از این امر دچار آسیب خواهند شد.

علی گلشن، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به افزیش به یکباره نرخ ارز گفت:‌ افزایش روز افزون نرخ ارز و به دنبال آن کاهش ارزش ریال باعث افزایش جذابیت صادرات شده و این امر تولیدکنندگان مواد خام را ترغیب به صادرات کرده است.

وی با اشاره به ارزآوری صادرات اظهار کرد: صادرات مانند دو لبه تیغ است. نباید تنها به ارزآوری آن توجه کرد؛ زیرا بحث عمده آن، تامین مواد اولیه داخل کشور است. تا زمانی که تولیدکنندگان داخلی نیازمند مواد اولیه هستند، صادرات نه تنها توجیه اقتصادی نخواهد داشت؛ بلکه رفته رفته تولیدکنندگان داخلی را با مشکلات مواجه می‌کند.

 گلشن، کاهش تعرفه صادرات گندله را از دیگر عوامل جذابیت صادرات این محصول عنوان کرد و گفت: در حال حاضر دولت تعرفه صادرات گندله را از 15 درصد به 5 درصد کاهش داده که این امر تاثیر بسزایی در صادرات این محصول داشته است. دولت در اجرای این امر هیچگونه توجه ای به تامین مواد اولیه تولید کنندگان داخلی نداشته است.

وی با انتقاد از دستورالعمل وزارت صنعت، معدن وتجارت مبنی بر فروش فولاد در بورس عنوان کرد:‌ دولت نباید تنها دستورالعمل هایش را معطوف به شرکت های فولادی کند. این در حالی است که شرکت‌های معدنی به عنوان تامین کننده مواد اولیه فولادی، بدون توجه به تولید داخلی در حال صادرات هستند.

معاون خرید فولاد هرمزگان خواستار حضور نهادهای نظارتی در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی شد و افزود:‌ با وجود افزایش روز افزون صادرات مواد اولیه تولید فولاد، باید نهادهای نظارتی هرچه سریع تر وارد عمل شوند.

گلشن افزود: نامه‌های مبنی بر تشریح شرایط فولاد سازان به مسئولان اجرای ارسال شده و آنها نیز قول‌های مساعدی در این خصوص داده اند، امیدوارم هر چه سریعتر مشکل فولادسازان مرتفع شود.

معاون خرید فولاد هرمزگان با بیان اینکه در سالی که مزین به شعار حمایت از کالای ایرانی است، باید اولویت دولت، توجه به تولیدکنندگان داخلی باشد،‌ افزود: ساختار اقتصادی کشور باید به نحوی طراحی شود که ایجاد اشتغال از اولویت های اول کشور باشد، بنابراین در راستای تحقق آن تولیدکنندگان داخلی باید حمایت شوند.

حمایت از تولید داخلی اولویت اول فولاد هرمزگان

معاون خرید فولاد هرمزگان گفت: حوزه خرید این شرکت شامل بخش‌های خرید مواد اولیه، مصرفی و انرژی، قطعات یدکی و ماشین‌آلات، قراردادها و برنامه‌ ریزی خرید است، که استراتژی فولاد هرمزگان حمایت از تولید داخل و بومی سازی قطعات و ماشین آلات است .

علی گلشن با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که امسال را سال حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شده است، گفت:  حمایت از کالای ایرانی پاسداری از اقتصاد ملی است که تلاش فولاد هرمزگان در تحقق شعار سال از گذشته بوده و همچنان با جدیت ادامه دارد و هرآنچه در داخل تولید می شود هرگز از خارج وارد نمی کنیم.

وی گفت: کار اساسی که باید در راستای حمایت از کالای ملی صورت بگیرید این است که شرکت های دانش بنیان مورد حمایت قرارگیرند که این شرکت ها بتوانند مهندسی معکوس و مهندسی مجدد انجام دهند و با  بومی سازی قطعات و مهندسی مجدد، علاوه بر اینکه از توان دانشمندان جوان ایرانی استفاده می شود عدم وابستگی را نیز بدنبال خواهد داشت .

گلشن در ادامه افزود: یکی از استراتژی‌های فولاد هرمزگان به‌ ویژه در سال ۹۷ کمک به صنعت داخلی کشور و بومی‌سازی قطعات و کاهش نیاز به خارج است چراکه اعتقاد داریم هر اندازه ارز از کشور خارج شود، به همان اندازه اشتغال در آن سوی مرز ایجاد خواهد شد، در حالی که یکی از مسئولیت‌های ما کمک به صنایع داخل و رشد اشتغالزایی در کشور است. این استراتژی را از سال‌های گذشته آغاز کرده‌ایم و امسال که به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده است، بر آن تاکید بیشتری داشته و این شعار را سرلوحه خود قرار داده‌ایم.

 وی اضافه کرد: یکی از فاکتورهای اساسی رشد و تقویت اقتصاد کشور ما اعتماد و حمایت همه جانبه از سازنده و تولید کننده داخلی هست، در همین راستا فولاد هرمزگان در حمایت از تولید کنندگان داخلی نشست های تخصصی برگزار می‌کند که دعوت می شود از تولید‌کنندگان داخلی که تجهیزات مورد نیاز فولاد هرمزگان در داخل بومی‌سازی شود.

معاون خرید فولاد هرمزگان با تاکید بر استفاده از محصولات داخلی در فولاد هرمزگان عنوان کرد: تا جایی که امکان داشته باشد شرکت فولاد هرمزگان از محصولات داخلی استفاده می‌کند، هرچند که فولاد هرمزگان در منطقه ویژه اقتصادی قرار دارد و تسهیلاتی همچون معافیت‌های هزینه‌های گمرکی وجود دارد اما ترجیح ما استفاده از محصولات داخلی در راستای حمایت از تولید ملی است. برای مثال در زمینه نسوزها بیش از ۹۵ درصد نیاز خود را از بازار داخل تهیه می‌کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه تامین گندله تاکنون مشکلی نداشته‌ایم اما متاسفانه تلاطم ارزی اخیر و به دنبال آن، افزایش انگیزه صادراتی گندله باعث شد که شرکت‌های معدنی و همچنین شرکت‌های بازرگانی مبادرت به صادرات کنند که این موضوع می‌تواند چالش‌های فراوانی برای فولادسازان داخلی ایجاد کند .

وی اضافه کرد:  آهن اسفنجی، یکی از نیازهای کارخانه های فولادی است، هر چند ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی در جهان است اما بخشی از آن را صادر می‌کند، در حالی که اگر تولیدکننده داخلی نیاز به آهن اسفنجی دارد، نباید واحدهای تولیدکننده مبادرت به صادرات کنند .

معاون خرید فولاد هرمزگان با اشاره به اینکه الکترود گرافیکی در داخل تولید نمی‌شود، عنوان کرد: در زمینه الکترود گرافیتی واردات داریم. یکی از استراتژیک‌ترین کالاهای ما در امسال، الکترود گرافیتی است چون در یکی دو سال گذشته به شدت گران شده است. در واحدهای مختلف، برنامه‌ریزی شده که از یک سو الکترود گرافیتی را بازیافت کنیم و از سوی دیگر مصرف الکترود را به شدت کاهش دهیم .

وی در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه زیر ساخت ها اشاره کرد و افزود: در زیرساخت‌های حمل به‌ویژه بخش ریلی با مشکلات و محدودیت‌های فراوانی روبه‌رو هستیم که توسعه این زیرساخت‌ها را باید متناسب با توسعه صنعت به منظور رسیدن به افق ۱۴۰۴ در دستور کار قرار دهیم .