کوین کنستانت، بازیکن سابق میلان ایتالیا در حالی به تراکتورسازی پیوسته که پشت سر او شایعات زیادی درباره رقم عجیب‌ و غریب انتقالش به راه افتاده است. گفته می‌شود قرارداد 5/3 ساله کنستانت با تراکتور پنج میلیون یورو (معادل 70 میلیارد تومان) ارزش دارد. اگر این روایت درست باشد در واقع بازیکن آفریقایی تراکتور بابت هر فصل 20 میلیارد تومان از این تیم دریافت خواهد کرد و این رقم او را به گران‌ترین بازیکن تاریخ ایران بدل خواهد کرد. هیچ‌یک از بازیکنان گران‌قیمت لیگ ایران تا پیش از این حتی به این رقم نزدیک هم نشده بودند.

سروصدای آخر

آخرین بازیکن ایرانی که انتقال او به لیگ ایران و رقم قراردادش سروصدای زیادی به پا کرد، جواد نکونام بود که در سال91 از اوساسونا به استقلال پیوست. باشگاه اسپانیایی در آن زمان بابت فسخ قرارداد نکونام 700 هزار یورو گرفت و البته بعدها حرف‌وحدیث‌های زیادی مطرح شد که بخشی از این رقم متعلق به خود نکونام بوده است. ارزش رضایتنامه نکونام به یوروی 2500 تومانی آن زمان یک‌ میلیارد و 750 میلیون و به یوروی 12 هزار تومانی فعلی هشت میلیارد و  400 میلیون تومان می‌شود! حتی با همان یک ‌میلیارد و 750 میلیون سابق هم نکونام آن زمان رکورد گران‌ترین رضایتنامه برای یک باشگاه ایرانی را شکست. با توجه به اینکه قرارداد نکونام با استقلال نیز در آن زمان حداقل 500 هزار یورو ارزش داشته است، انتقال او به استقلال در حدود 2/1 میلیون یورو (یعنی سه میلیارد تومان آن زمان و 14 میلیارد تومان امروز) خرج برداشته است. آندو تیموریان نیز در سال92 و در آغاز لیگ سیزدهم به استقلال پیوست که بعدها و در جریان شکایت او از استقلال رقم آن انتقال فاش شد. قرارداد یک‌ ساله آندو با استقلال در آن تاریخ دو میلیارد و 350 میلیون تومان بود. در آن سال نرخ دلار تقریبا 3500 تومان و ارزش قرارداد آندو با استقلال حدود 670 هزار دلار بوده است. با احتساب قیمت 10هزار تومانی دلار در حال حاضر، قرارداد آندو با استقلال امروز حدود هفت میلیارد تومان ارزش دارد.

بقیه گران‌ها

اگر به گران‌ترین نقل و انتقالات در میان دو تیم داخلی رجوع کنیم باز هم نام استقلال در اغلب آنها دیده می‌شود. خرید داریوش شجاعیان در سال96 حدود سه میلیارد برای استقلال آب خورد چون فقط یک‌ونیم میلیارد تومان مبلغی بود که استقلال باید بابت رضایتنامه این بازیکن به گسترش فولاد می‌پرداخت. این رکورد امسال با قیمت 8/1 میلیاردی برای رضایتنامه مرتضی تبریزی شکسته شد. مبلغی که یک بار دیگر استقلال و این بار در معامله با ذوب‌آهن متعهد به پرداخت آن شد. البته باشگاه پرسپولیس هم سال1392 برای بازگرداندن خلعتبری از لیگ امارات مبلغ بسیار زیادی پرداخت. رقمی که عجمان برای رضایتنامه خلعتبری درخواست کرد 800 هزار دلار بود که نهایتا 550 هزار دلار از آن پرداخت شد. این پول در آن زمان معادل دو میلیارد تومان بود و امروز تقریبا 5/5 میلیارد تومان آب می‌خورد. البته قیمت مهدی رحمتی در سال‌های کمی دورتر هم می‌تواند او را در زمره گران‌ترین بازیکنان لیگ ایران قرار بدهد. رحمتی سال 89 و در ابتدای لیگ دهم برای آخرین بار با سپاهان تمدید کرد و فصل بعد راهی استقلال شد. سپاهان در آن سال با احتساب آپشن‌های قرارداد و پاداش و... حدود یک میلیارد تومان به رحمتی پرداخت کرد و این دروازه‌بان را به اولین بازیکن میلیاردی لیگ ایران بدل کرد. یک میلیارد تومان در آن سال معادل 900 هزار دلار بود که با این مقدار دلار امروز می‌توان 9 میلیارد تومان پول ایرانی خرید! رقم بسیار بالایی که می‌تواند لقب گران‌ترین ایرانی تاریخ لیگ برتر را به رحمتی بدهد اما باز هم فاصله زیادی با قرارداد کوین کنستانت دارد.