صورت‌های مالی شرکت فولاد هرمزگان در نیمه ابتدایی سال نوید روزهای خوب را به سهامداران این شرکت می‌دهد اما در این میان ریسک‌هایی هم شرکت را تهدید می‌کند که نمی‌توان از آن‌ها غافل بود. به گزارش معدن نامه به نقل از با اقتصاد، شرکت فولاد هرمزگان طی انتشار صورت مالی شش‌ماهه منتهی به تابستان 97، سود 83 تومانی به ازای هر سهم شناسایی کرده است که بعد از یک دوره منفی شناسایی سود، این رقم برای سهامداران شرکت رضایت‌بخش است. 

فولاد هرمزگان دارای شرایط ویژه‌ای جهت فعالیت در بازار فولاد کشور و منطقه می‌باشد، این شرکت علی‌رغم ریسک‌های موجود در کشور (شرایط تحریمی، تورمی و کاهش روند ساخت‌وساز و رونق اقتصادی) توانسته با مدیریت بهینه سهم خود در بازار داخل و خارج را افزایش دهد. موقعیت جغرافیایی شرکت فولاد هرمزگان ویژگی‌های منحصربه‌فردی را به دنبال داشته است ازجمله آن‌ها می‌توان به مجاورت با آب‌های خلیج‌فارس جهت دسترسی آسان به آب‌های آزاد، نزدیکی به مخازن عظیم گاز عسلویه، مجاورت با ذخایر سنگ‌آهن گل گهر، مجتمع بندری شهید رجایی و حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی اشاره کرد. نکته حائز اهمیت دیگر سهامداری 96 درصدی فولاد مبارکه اصفهان در این شرکت است؛ با این حساب می‌توان گفت فولاد مبارکه اصفهان 77 درصد از تولید فولاد کشور را در اختیار دارد. سود شرکت در 6 ماهه نخست سال 97 با رشد 952 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به رقم 1252 میلیارد تومان رسیده و به ازای هر سهم سود 835 ریالی را شناسایی کرده است. مهم‌ترین اتفاقی که در شش‌ماهه اول سال جاری اقتصاد کشور را دستخوش تغییرات کرد نوسانات نرخ ارز بود که در ادامه این موضوع شرکت‌های مختلف بسته به میزان اثرپذیری از تغییرات نرخ دلار شرایط متفاوتی را تجربه کردند. فولاد هرمزگان نیز از این موضوع بی‌بهره نبود و افزایش نرخ ارز تأثیر مثبت بر درآمدها و به‌تبع آن سود سازی شرکت داشت. 

سود ناشی از تسعیر ارز فروش اثر قابل‌توجه ای بر سود به‌دست‌آمده در این دوره داشته است. «هرمز» در 6 ماهه نخست سال حدود 415 هزار تن اسلب صادر نموده و بخش مهمی از درآمدهای آن ناشی از مبادلات ارزی بوده است. این شرکت در کنار افزایش درآمد ناشی از افزایش نرخ ارز با افزایش میزان و بهای فروش محصولات شرکت که ناشی از افزایش تقاضا بوده و هم‌چنین رشد قیمت‌ها در بازار فلزات داخلی و افزایش درآمدها را تجربه کرده است. از سایر عوامل تأثیرگذار در جهت افزایش سودآوری می‌توان به مدیریت هزینه‌ها، کاهش توقفات تولید و کاهش هزینه‌های مالی در مقایسه با دوره مالی مشابه سال گذشته و کاهش مصارف ازجمله دستیابی به رکورد 85.1 کیلوگرم الکترود برای هر تن محصول اشاره کرد که این موضوع همچنان ادامه دارد و به‌عنوان یک مزیت رقابتی موردتوجه قرارگرفته است. روند سود سازی شرکت همچنان ادامه دارد اما ماهیت متفاوت شرایط اقتصادی کشور در دوره اخیر کار را برای شرکت‌هایی که ارتباط وسیع‌تری با دنیای بیرون دارند، دشوار نموده است چراکه شرکت‌ها برای صادرات، نرخ‌گذاری محصولات و تأمین مواد اولیه نیاز به ارتباط با بازار دنیا دارند. 

فولاد هرمزگان در شرایط کنونی از ناحیه نوسانات نرخ ارز، کاهش مصرف داخلی فولاد به دلیل کاهش نرخ رشد اقتصادی و کاهش پروژه‌های عمرانی دولت، وضعیت تحریم‌های جدید بر کشور، متغیر بودن نرخ مواد اولیه در داخل کشور و قیمت‌های جهانی (گندله، الکترود، قراضه و مواد مصرفی و کمکی) تأمین مواد اولیه ارزان‌قیمت درخطر است. این در شرایطی است که با نزدیک شدن به 13 آبان و موعد اجرای تحریم‌های ثانویه آمریکا، جو روانی ناشی از تأثیرات تحریم بر صنایع داخلی را نمی‌توان انکار نمود. مهم‌تر آن‌که تحریم برخی از صنایع مهم فولادساز داخلی توسط ایالت متحده تا حدودی باعث افزایش ریسک خرید مشتریان خارجی از تولیدکنندگان ایرانی خواهد شد و قطعاً تقاضای خرید توسط آن‌ها را با کاهش مواجه می‌کند، اما نکته آن است که در حال حاضر تقاضای داخلی برای محصولات فولادی وجود دارد و با توجه به روند رو به رشد نرخ دلار و افزایش قیمت‌های فروش محصول می‌توان انتظار داشت که علیرغم کاهش حجم فروش در بازارهای صادراتی، با توجه به تقاضای داخلی و افزایش قیمت‌ها، درآمد تولیدکنندگان با افزایش روبه‌رو گردد.