مشاور ‌‌رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد در سفر به جزیره کیش بر تسریع ساخت و بهره‌برداری از پایانه جدید مسافری فرودگاه بین‌‌المللی کیش تاکید کرد.

به گزارش ایلنا؛ حمیدرضا مومنی که برای بازدید از روند توسعه طرح‌های عمرانی منطقه آزاد کیش ظهر چهارشنبه ١٥اردیبهشت وارد جزیره کیش شد، در بازدید از پایانه جدید فرودگاه بین‌‌المللی کیش‌‌، از نزدیک در جریان ساخت بخش‌های مختلف این پایانه قرارگرفت. وی اتمام طرح‌های نیمه‌تمام به ویژه طرح‌های زیرساختی را از اولویت مناطق آزاد و جزیره کیش برشمرد و بر ضرورت سرعت بخشیدن به روند ساخت این پایانه تاکید کرد. علی عرب، مدیرعامل شرکت توسعه مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش در این بازدید با بیان اینکه حسب دستور دبیر شورایعالی مناطق آزاد مبنی بر تسریع اجرای طرح پایانه فرودگاه کیش‌‌، جبهه‌های کاری افزایش یافته است، گفت: با تزریق منابع مالی مورد نیاز و تامین تجهیزات فرودگاهی یا سیستم‌های تاسیساتی الکتریکال و مکانیکال و همچنین تکمیل فعالیت‌های ابنیه و محوطه سازی‌ها تلاش می‌کنیم در مدت زمان کوتاه‌تری شاهد بهره‌برداری از پایانه جدید فرودگاه بین‌‌المللی کیش باشیم. لازم به ذکر است با بهره‌برداری از این پایانه جدید ظرفیت پذیرش مسافر در جزیره کیش از یک و میلیون و 800گردشگر به بیش از شش میلیون گردشگر در سال افزایش می‌یابد.

پیشرفت و توسعه مناطق آزاد کشور با اصلاح ساختار سازمانی

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور عصر چهارشنبه 15 اردیبهشت نیز در نخستین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد کیش در سالن خوارزمی مرکز همایش‌های بین‌‌المللی این منطقه بر دو رکن اصلی گزینش مدیران متخصص و فنی و برنامه‌ریزی مدون بخش مالی در اصلاح ساختار سازمانی تاکید کرد. مومنی، اطلاعات و فناوری و تامین منابع مالی را از اولویت‌های مناطق آزاد کشور در اصلاح ساختار سازمانی برشمرد و تاکید کرد: در حوزه اطلاعات و فناوری گزینش مدیران متخصص و فنی درجهت تقویت و پیشرفت این مناطق ضروری است در غیر این صورت با چالش‌های متعددی مواجه خواهیم شد. وی در خصوص اصلاح بودجه و ساختار سازمانی تصریح کرد: مناطق آزاد کشور باید بر اساس رویکرد، ماموریت‌ها و وظایف خود نسبت به پیشبرد اهداف تعیین شده گام‌های موثری بردارند. مومنی در ادامه سخنان خود از برنامه‌ریزی مدون در بخش مالی خبر داد و گفت: اقدامات موثری که برای تامین منابع مالی در سازمان منطقه آزاد کیش تحقق یافته است باید به عنوان یک الگو و فرهنگ به مناطق آزاد کشور نیز تسری یابد. مشاور رئیس‌جمهور تغییر رویکرد مدیریتی را عامل اصلی در تحقق اهداف سازمانی برشمرد و با تاکید بر شناسایی نقاط ضعف و فرصت‌های موجود در مناطق آزاد کشور اظهار داشت: تحقق این امر مهم تاثیرات چشم گیری در حوزه مالی خواهد داشت. مومنی با اشاره به محدودیت‌های تامین منابع درآمدی در مناطق آزاد کشور برای آینده گفت: به روزرسانی روش‌های تامین منابع مالی یکی از شاخص‌های مهم برای پیشرفت مناطق آزاد کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد. مومنی گفت: دانش به کارگیری منابع مالی یکی از مولفه‌های اساسی در تامین منابع مالی است که در اصلاح ساختار سازمان نیز به آن اشاره شده است.

وی بر ضرورت برگزاری مجامع با هدف ایجاد برخی تغییرات محدود اماضروری در اساسنامه شرکت‌های سرمایه گذاری مناطق آزاد تا پایان خرداد امسال خبر داد و گفت: شرکت‌های سرمایه گذاری مناطق آزاد با بهره گیری از الگوهای اصلاح ساختاری منطقه آزاد کیش می توانند ارزش افزوده قابل‌توجهی به منطقه خود اختصاص دهند. وی با بیان این که مناطق آزاد در تمام دستگاه‌های اجرایی کشور جایگاه خوبی را به خود اختصاص داده است، گفت: 6 طرح بزرگ در مناطق آزاد قشم، ماکو، چابهار و کیش به ارزش 13 میلیارد دلار آماده برای همکاری‌های بین‌‌المللی است. مشاور رئیس‌جمهور از تشکیل دپارتمانی برای مناطق آزاد کشور خبر داد و گفت: با نگاهی نو و تخصصی می توانیم نسبت به واردات کالاهای خود اقدام کنیم. مومنی بر لزوم اهمیت تجربیات ارزشمند جزیره کیش و تسری آن به مناطق دیگر کشور اشاره کرد و افزود: در مناطق آزاد نسل اول« کیش، قشم، چابهار» با یک رویکرد جدید باید اهداف سازمانی خود را پیش ببرند و نسل دوم مناطق آزاد نیز با رویکردی نو و منطبق باظرفیت‌های بومی خود برای پیشرفت و توسعه تلاش کنند. وی در ادامه تصریح کرد: قانون معافیت مالیاتی 20 سال گذشته برای « کیش، قشم، چابهار»باید با یک رویکردی دیگر و نسل دوم مناطق آزاد نیز با یک فرایند جدید اجرا شود.

اهتمام جدی برای تبدیل کیش به مقصد اول گردشگری کشور

در ادامه این جلسه معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش، بر تثبیت جایگاه کیش به عنوان مقصد اول گردشگری سیاحتی و رویداد محور کشور و کسب سهم مناسب از بازار گردشگران داخلی برای رونق اقتصاد ملی تاکید کرد. خسرو نشان ضمن تشریح عملکرد مقایسه‌ای این معاونت در سال‌های 98 و 99 گفت: مقایسه ضریب اشغال هتل‌ها با رقم 65.1 درصد در سال 98 به 52.5 درصد در سال 99 کاهش یافته که نشانگر کاهش میزان ورود گردشگر به دلیل اعمال محدودیت‌ها در شیوع ویروس کرونا است. به گفته خسرو نشان آمارها نشانگر این است که شیوع بیماری کرونا تاکنون خسارت‌های زیادی را به کسب و کارهای حوزه گردشگری در سطح بین‌‌المللی وارد کرده‌‌، و تقاضای گردشگری در سطح جهان بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با کاهش 70درصدی مواجه بوده است. معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه این مطلب اظهار داشت: در این میان جزیره کیش با کاهش حدود 27درصدی ورود مسافر و گردشگر شرایط خوبی را در این بازه زمانی سپری کرد و در مجموع چشم انداز اقتصادی گردشگری در سال 1400 در مقایسه با سال 1399 چشم انداز بهتری خواهد بود. وی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های مدیریت‌های زیر مجموعه این معاونت اعم از مدیریت توسعه گردشگری، مدیریت نظارت بر خدمات و مراکز گردشگری، مدیریت بازاریابی و تبلیغات در خصوص تأسیسات گردشگری ایجاد شده سال 1399 از بهره برداری 4 طرح تأسیسات مراکز اقامتی و تفریحی گردشگری با حجم سرمایه گذاری 12 هزار و دویست میلیارد ریال و اشتغال 600 نفر و همچنین 12 طرح تأسیسات مراکز پذیرایی با حجم سرمایه گذاری یک هزارمیلیارد ریال و اشتغال حدود 100 نفر خبر داد. نشان همچنین در تشریح رویکردهای کلان معاونت گردشگری کیش بر مبنای سند راهبردی عنوان کرد: این معاونت اهتمام جدی جهت تحقق جایگاه کیش به عنوان مقصد اول گردشگری سیاحتی و رویداد محور کشور‌‌، کسب سهم مناسب از بازار گردشگران داخلی و کمک به اقتصاد ملی در جایگزینی مقصد کیش به جای مقاصد گردشگری خارجی برای ایرانیان را دردستورکاردارد. خسرو نشان همچنین ارتقای سطح خدمات و آموزش گردشگری و حرکت به سمت صدور دانش و متخصص گردشگری به سرزمین اصلی و کشور‌های منطقه را از دیگر برنامه‌های مد نظر این معاونت برشمرد.

اجرای65 طرح فعال عمرانی درجزیره کیش

سرپرست معاونت عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش نیز در ادامه نخستین جلسه شورای معاونان و مدیران این سازمان در سال ١٤٠٠ با مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و جعفر آهنگران رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش؛ از افزایش 100 درصدی عملکرد معاونت عمرانی وزیر بنایی سازمان درسال 99در زمینه جذب بودجه عمرانی مصوب نسبت به سال 98 خبر داد.  علی عرب با اشاره به اینکه ٦٥ طرح عمرانی فعال در بخش‌های مختلف جزیره گفت‌‌: پایانه جدید فرودگاه بین‌‌المللی کیش یکی از مهمترین طرح‌های عمرانی منطقه است که تا پایان سال ٩٩ حدود ٧٧ درصد پیشرفت فیزیکی داشت در حال حاضر با بیش از ٨٠ درصدپیشرفت فیزیکی در حال اجرا است. سرپرست معاونت عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه منطقه آزاد کیش 32 درصد بودجه کل مناطق کشور را به خود اختصاص داده است گفت: بودجه 1000 میلیارد تومانی طرح‌های اجرایی کیش ازمجموع 1082میلیاردتومان بودجه مصوب سال 99 نشان از رشد توسعه این منطقه و تسریع روند اجرای طرحهای عمرانی و زیرساختی دارد.

عرب همچنین توسعه زیرساخت‌های شهری ازجمله تصفیه خانه فاضلاب و توسعه شبکه انتقال فاضلاب‌‌، تامین انرژی پایدار، اجرای طرح روشنایی خورشیدی بزرگراه خلیج فارس و طرح ساماندهی بیش از ٤٥ کیلومتر سواحل کیش را مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرا در جزیره کیش عنوان کرد.

ارزش افزوده بیش از 1500 میلیارد تومانی، از طریق تهاتر و وصول مطالبات معوق در سازمان

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش دیگر سخنران این جلسه بود که با اشاره به موقعیت ویژه منطقه آزاد کیش در ایجاد زیرساخت‌ها و تامین مالی طرح‌ها، پیشنهاد اصلاحیه بودجه مناطق آزاد خارج از موعد را در جلسه شورای معاونان عنوان کرد.

ناصر آخوندی با تاکید بر اهمیت تامین مالی از طریق بازار سرمایه و رفع نیازهای زیرساختی منطقه آزاد کیش‌‌، پیشنهاد اصلاحیه بودجه مناطق آزاد خارج از موعد را مطرح کرد تا در دستور کار دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد قرار گیرد. وی افزود: برای سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان مجوز داریم که برای خرید دو فروند هواپیما نیز به صورت لیزینگ و از طریق اوراق منفعه اقدام شده و تامین ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار باقیمانده مورد نیاز از جمله مواردی است که باید در اسرع وقت رسیدگی شود. معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش همچنین به اصلاح ساختار چارت سازمانی که حدود ۷ ماه پیش به دبیرخانه ارسال شده است اشاره کرد و گفت: این موضوع در کارگروه‌های مربوطه بررسی و هفته پیش نیز جلسه‌ای در این خصوص برگزار شد. آخوندی در خصوص تامین مالی و مدیریت دارایی‌های سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: کیش به عنوان منطقه آزاد‌‌،کل دارایی خود را از طریق املاک‌‌، زمین و ساختمان و پروانه تامین می‌کند، از اینرو چند صد هزار میلیارد تومان دارایی موجود باید از طریق مدیریتی اداره شود که جای آن در چارت سازمان به عنوان مدیریت زمین و مستغلات خالی و مغفول مانده و باید با راه اندازی این بخش‌ها دارایی‌ها به روشی بهینه تر مدیریت شود.

وی یکی از روش‌های پنج گانه تامین مالی را تهاتر عنوان کرد و گفت: اخیرا ۱۱ مورد تهاتر داشتیم که سرمایه گذاران زمین تجاری، مسکونی، خدماتی یا هتلی گرفته و به سازمان بدهکار بودند، طبق تهاترهای انجام شده با بدهکاران سازمان از این ۱۱ طرح در مجموع ۵۱ میلیارد تومان درقالب املاک به تفکیک کاربری دریافت شد. به گفته معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش ۴۱ هزار و ۸۱۸ مترمربع تهاتر با ۳۳۳ ملک انجام شد که مبلغی بابت تسویه حساب‌ها هزینه شده و از این رقم ۳۸ هزار و ۱۶۴ متر باقیمانده که با برآورد نرخ روز، این باقیمانده تهاتر، 1563 میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد کرده است. وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های منظه سازمان منطقه آزاد کیش از استقرار حسابرسان در اکثر شرکت‌های تابعه سازمان خبر داد و گفت: گزارش‌های حسابرسی ما نهایی و صورت‌های مالی به سازمان ارسال شده و در حال تلفیق حساب‌ها هستیم، طبق زمان‌بندی دبیرخانه در هفته اول خرداد کیش اولین منطقه آزادی خواهد بود که مجامع خود را برگزار می‌کند. آخوندی سودآوری شرکت‌های تابعه سازمان را بسیار مناسب برشمرد وبا اشاره به سود خالص ۸۰۰ میلیارد تومانی شرکت سرمایه‌گذاری و سود خالص ۱۰۰ میلیارد تومانی شرکت عمران و خدمات افزود: سایر شرکت‌ها مانند بنادر به لحاظ شیوع کرونا و شرایط خاص به وجود آمده اندک زیانی را متحمل شده‌اند، اما در مجموع شرکت‌ها در وضعیت سودآوری هستند.

فرصت ارزشمند پیوستن دبیرخانه مناطق آزاد به مجمع شهرهای جاده ابریشم

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، پیوستن دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم را فرصت ارزشمندی برای توسعه تعاملات بین‌المللی این مناطق عنوان کرد.

سعید پور علی در جلسه شورای معاونان، با اشاره به ضرورت توسعه همکاری‌های بین‌المللی در مناطق آزاد کشور گفت: مناطق آزاد کشور می‌توانند محل برگزاری اتحادیه جامع بین‌المجالس  و مجالس آسیایی باشند

وی با اشاره به مزایای مشارکت در کمربند اقتصادی جاده ابریشم و راه ابریشم دریایی و ارائه پیشنهاد پیوستن دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم گفت : این امر فرصت ارزشمندی برای توسعه تعاملات بین‌المللی مناطق آزاد است.

وی همچنین به تاسیس دفتر همکاری‌های اکو در جزیره کیش اشاره کرد و افزود: کشورهای عضو اکو بازار بزرگی را تشکیل می دهد  و ما باید با تقویت تعاملات خود از این ظرفیت ها در جهت رونق همه جانبه کیش بهره ببریم .

به گفته پورعلی  افزایش هم‌گرایی منطقه‌ای، ملی و اسلامی، پاسداشت ارزش‌های مشترک قومی، منطقه‌ای، ملی و دینی و ترویج فرهنگ توسعه دریا پایه با هدف تقویت امنیت اجتماعی و ایجاد نظامات ساحل نشینی از دیگر اهدافی است که در این برنامه راهبردی مدنظر است. وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی در سه مدیریت امور اجتماعی، بهداشت و درمان، امور فرهنگی و آموزشی و هنری و همچنین مرذکز فعالیت های قرآنی تقسیم می شود  در خصوص راهبردهای تحقق نقشه راه کلان مناطق آزاد گفت: ایجاد نشاط فرهنگی و اجتماعی در جزیره ، توانمند سازی موسسات خصوصی اهالی فرهنگ و هنرمندان برای مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در قالب برون‌سپاری و  ایجاد بستر فعالیت انجمن ها و گروه‌های مدنی و  برگزاری رویداد های منطقه ای و ملی بر مبنای تقویم رویداد ها با محور برنامه‌های رویدادی ویژه جنوب کشور است. پورعلی با اشاره به اینکه شورای آرد ، نان و غله نیز یکی از شوراهای فعال در این معاونت است که با هدف نظارت بر روند پخت و توزیع نان به شهروندان فعالیت می کند گفت : انبارهای موجود در جزیره کیش با ظرفیت ذخیره سازی آرد  برای تامین نیازهای ساکنان تا دو هفته تعبیه شده است. وی افزود: اداره دامپزشکی در معاونت فرهنگی و اجتماعی نیز از جمله بخش هایی است که علاوه بر نظارت بر سلامت اقلام پروتئینی و شرایط نگهداریپ و توزیع این اقلام ، تامین میزان لازم مواد پروتئینی و فراوردهای دامی را در منطقه مدیریت می کند.

پور علی افزود: اداره اتباع خارجی برای ارائه خدمات به اتباع سایر کشورها در کیش و همچنین پایش و نظارت بر روند فعالیت و تردد اتباع در کیشپ و اداره امورزنان با هدف توانمند سازی جمعیت زنان جزیره کیش دو اداره دیگر در معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان هستند.   وی با بیان اینکه شمار جمعیت زنان در جزیره کیش 17 هزار نفر است گفت : افزایش جمعیت بانوان بیانگر تغییر فضای جمعیتی کیش به سمت ایجاد فضای خانوادگی است که این امر برای یک مقصد گردشگری و حفظ مولفه های نشاط و امنیت اجتماعی مهم است .

وی با اشاره به ارتقای شاخص‌های آموزشی جزیره کیش از افزایش شمار قبولی دانش‌آموزان کیش در المپیادهای کشور در سال 99 خبر داد.

فعالیت‌های فرهنگی و هنری‌، تعامل با رسانه‌ها، پایگاه های خبری و خبرگزاری‌ها و حمایت از فعالیت‌های رسانه‌ای، برگزاری برنامه های مناسبتی‌، یادواره‌ها و جشنواره‌های هنری از دیگر فعالیت‌های این معاونت است.