رئیس جمهور در مراسم افتتاح پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان، گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه آب و خاک نه یک جهش بلکه انقلاب رخ داده است.

حسن روحانی در مراسم بهره‌برداری از طرح انتقال آب به استان‌های شرقی و مرکزی طی سخنانی گفت: این روزها، روزهای بسیار مبارکی است، ما اکنون در این مقطع بسیار مبارک قرار داریم و امروز یک طرح بسیار بزرگ و عظیم و تاریحی را خوشحالیم که انجام گرفته است و آبادانی منطقه شرق ایران را تسریع می‌کند.

وی افزود: منطقه شرق همواره یک عدم تعال بین شرق و غرب داشته و شرق همواره به‌دلیل طبیعت سخت خود در مسیر توسعه عقب افتاده بود. ما باید حتما کار بکنیم که شرق را آباد کنیم و این لحاظ از امنیت ملی و توسعه ایران بسیار مهم است.

رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه اظهار داشت: البته این طرح بسیار مهم و تاریخی است؛ در روزهای اول که مطرح می‌شد برخی می‌گفتند که این طرح اجرایی نیست اما الحمدلله این طرح آغاز شد و همانطور که مردم می‌دانند سه فار را افتتاح کردیم. یک فاز در آبان افتتاح شد که به سیرجان و منطقه مس سرچشمه و در ادامه به اردکان یزد می‌رسد. فاز دوم این طرح به خراسان جنوبی و مشهدالرضا می‌رود که امروز افتتاح شد، خط سوم این طرح که به اصفهان می‌رود و خط چهارم که به زاهدان و زابل خواهد رسید.

وی افزود: ما امروز در ساخت پمپاژها خودکفا هستیم و روی پای خودمان ایستاده‌ایم. الحمدلله در دولت های یازدهم و دوازدهم کارهای بزرگ انجام دادیم و این طرح یکی از اتفاقات بزرگ است و جزو آرزوهای نه تنها من بلکه همه مسئولین بود که امروز هم افتتاح شد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه آب و خاک نه یک جهش بلکه انقلاب رخ داده است؛ در منطقه غرب ایران، در فلات مرکزی ایران و هم منطقه شرق، در مجموع یک تحول بسیار عظیم رخ داد که شرح آن باید در یک فرصتی به مردم توضیح داده شود که در شرق و غرب کشور چه خدماتی صورت گرفته است.

روحانی با بیان اینکه همه کشورهای جنوبی خیلج فارس آب را از آن گرفته شیرین می‌کنند و پسآب آن را دوباره به خلیج فارس باز می‌گردانند، تصریح کرد:  وزارت خارجه وظیفه بسیار سنگین دارد که باید در زمینه حفاظت محیط زیست خلیج فارس تلاش بسیار بزرگی انجام دهد. بر اساس این بود که دستگاه‌های عظیمی که آب را شیرین می‌کردند و پسآبشان به خلیج فارس باز می‌گشت و ممکن بود که به مرجان‌ها صدمه بزنند، متوقف کردیم.

وی با اشاره به مشارکت وزارت‌خانه‌ نیرو، صمت و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست، در این طرح گفت: مصوب کردیم که پساب آب شیرین کن‌ها در خلیج فارس ریخته شده، بلکه به دریای عمان که ریخته شود، البته هزینه‌‌ها را زیاد می‌کند اما برای محیط زیست مفید است. همه آنهایی که به هم به محیط زیست حساسیت دارند بدانند که ما همه نکات زیست محیط را مدنظر قرار داده‌ایم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد:‌ برای اینکه این آب منتقل شود تلاش کردیم از صندوق توسعه ملی استفاده کنیم که بخشی از فروش نفت از سال ۹۴ تا ۹۶ که وضع درآمدها و فروش نفت در سایه برجام خوب بود؛ بخشی از درآمد نفتی به صندوق ریخته شد که مرهونه کار سیاست خارجی ما است. اینکه امروز این صندوق طرح‌های متعددی را انجام می‌دهد به خاطر منابع مالی بود که در اختیار قرار گرفت. سال آینده امیدواریم که تحریم‌ها شکسته شود و دوباره وضع صندوق خوب شود

وی ادامه داد: ۳۸ درصد پول فروش نفتی که مد نظر ما است به این صندوق واریز می‌شود. با مصوبه مجلس که مربوط به اواخر دولت دهم می‌شود، این صندوق به وجود آمد اما عمده پول صندوق در دوره دولت یازدهم تامین شد.  این صندوق نقش بزرگی در طرح‌های انجام شده داشته است و در ادامه نیز نقش بزرگی خواهد داشت.

رئیس جمهور تاکید کرد: برای اینکه شاهد یک تحول بزرگ باشیم، شرکت‌های بخش صنعت و معدن در این زمینه سرمایه‌گذاری و تلاش کردند، همچنین صندوق توسعه و سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو و صمت نیز تلاش‌های زیادی کردند که قدر دان آنها هستیم.