حتی یک هفته هم از خط و نشان شماری از نمایندگان مجلس برای استیضاح و فراهم کردن موجبات عزل رئیس‌جمهوری نگذشت که مقام معظم رهبری آب پاکی را روی دستشان ریخت.

«می‌خواهیم حسن روحانی را همچون بنی‌صدر عزل کنیم»؛ این جمله را جواد نیک‌بین، نماینده عضو جبهه پایداری کاشمر گفت و در توئیتر خود تصویری از برگه مربوط به طرح جمع‌آوری امضا برای اعلام عدم کفایت روحانی منتشر کرد که اولین امضا را نیز خودش کرده بود.

ساعاتی بعد خبر داد که 15 امضا پای آن برگه نشسته است؛ آن هم در حالی که استیضاح رئیس‌جمهور با 10 امضا قابل انجام و اعلام وصول است.

در داخل و خارج مجلس به تدریج بر شمار اصولگرایانی که با شدت بیشتری بر طبل استیضاح و برکناری رئیس‌جمهوری می‌کوبیدند، بیشتر شد. با بالا گرفتن احتمال استیضاح روحانی، برخی رسانه‌ها ابتدای هفته خبر دادند که گویا محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس برای تعیین تکلیف موضوع سوال از رئیس جمهوری و احیانا استیضاح او، درخواست دیدار با رهبری را مطرح کرده است.

توهین و دشنام به دولتمردان به هیچ وجه جایز نیست

صبح دیروز اما رهبر انقلاب موضع خود در این خصوص را نه در دیداری خصوصی با محمدباقر قالیباف بلکه در دیداری علنی و طی اظهاراتی صریح و شفاف خطاب به نمایندگان مجلس اصولگرا، بیان کردند.

روابط مجلس با دولتمردان باید مطابق قانون و شرع باشد، یعنی سؤال و تفحص به عنوان حق مجلس وجود داشته باشد، اما توهین و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان به هیچ وجه جایز نیست و برخی از این نسبت‌ها حرام شرعی است

آیت‌الله خامنه‌ای، در ارتباط تصویری با صحن مجلس شورای اسلامی، نه تنها نظر خود درباره کنار رفتن دولت را تصریح کردند، بلکه تلویحا به جلسه توهین‌آمیز نمایندگان با محمدجواد ظریف نیز اشاره کرده و فرمودند: «روابط مجلس با دولتمردان باید مطابق قانون و شرع باشد، یعنی سؤال و تفحص به عنوان حق مجلس وجود داشته باشد، اما توهین و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان به هیچ وجه جایز نیست و برخی از این نسبت‌ها حرام شرعی است.»

مجلس یازدهم جلسه با وزرای دولت را در دستور کار خود قرار داده و تاکنون یک به یک وزرا در مجلس حاضر شده‌اند. اولین حضور ظریف در این مجلس اما توأم بود با فریاد و خشونت و «دروغگو» خطاب کردن وزیر امور خارجه از سوی نمایندگان.

رهبر انقلاب دیروز در این خصوص تصریح کردند: «حضور وزرا در یک ماه اول آغاز به کار مجلس و ارائه گزارش از شرایط کشور، کار بسیار خوبی بود اما نباید به وزرا توهین و یا تهمتی زده شود.»

ایشان به نمایندگان توصیه کردند از برخوردهای احساسی و غیرمنطقی پرهیز شود و بیان دیدگاه و نظر مخالف، متین، خردمندانه، قوی و قابل توجیه باشد.

سال آخر دولت‌ها، سال حساسی است

آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر پرهیز از تنش میان قوا، تصریح کردند: «مردم از مجلس و دو قوه دیگر انتظار بیان حق و پیگیری آن را دارند و به شدت با مجادله و گریبان‌گیری و تشنج میان قوا مخالف هستند و همه بدانند فضای منازعه در رئوس دستگاه‌ها برای افکار عمومی زیان‌بخش و ناراحت‌کننده است.»

ایشان بر ایفای نقش مجلس به دور از حاشیه و با متانت و خردمندانه نیز تاکید کردند و در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به سال آخر دولت گفتند: «سال آخر دولت‌ها معمولاً سال حساسی است و باید مراقبت شود که پیگیری امور به هیچ وجه سست نشود و بر همین اساس اعتقاد راسخ دارم که دولت‌ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند و بعد از پایان دوره قانونی خود، امانت را با ارائه صورت وضعیت، به دولت بعدی تحویل دهند.»

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: «در شرایط حساس سال آخر دولت و همچنین سال اول مجلس، باید دو قوه فضا را به گونه‌ای مدیریت کنند که به کار مهم کشور لطمه نخورد.»

بدین ترتیب به نظر می‌رسد تمام آن امضاها و البته تلاش‌های پشت پرده برای رقم زدن عزلی به مانند بنی‌صدر برای روحانی، اکنون دیگر عملا از حیز انتفاع ساقط است، چراکه مطابق اصل 89 قانون اساسی، در صورتی که مجلس رأی به عدم کفایت رئیس جمهوری دهد، باز هم این تنها مقام معظم رهبری است که حق عزل را دارد و رهبری نیز دیروز برای دومین بار در طول ریاست جمهوری حسن روحانی به صراحت اعلام کردند که دولت باید تا روز آخر وظایفش را انجام دهد.

رهبری نه تنها بر این امر تاکید کردند، بلکه بر پرهیز از توهین به وزرا و حاشیه‌سازی‌ها نیز صریحا  اشاره کردند.

تابع نظر رهبری هستیم

جواد نیک‌بین، نماینده کاشمر که از محرکان استیضاح روحانی و اعلام عدم کفایت وی بود و چند روز پیش خبر آن را داده بود، پیش از این اظهارات رهبر انقلاب، گفت: «اگر مقام معظم رهبری در خصوص استیضاح رئیس‌جمهور نظری داشتند ما باید تابع امر ایشان باشیم؛ در صورتی که رهبر انقلاب فرمودند که فعلا مصلحت کشور به استیضاح نیست ما حتما اطاعت خواهیم کرد اما تا زمانی که منعی از سمت ایشان نیامده ما باید کار خود را انجام دهیم.»

حال باید دید آیا این رهنمودهای مقام معظم رهبری، تغییری در رویه تندروها در مجلس فعلی ایجاد خواهد کرد یا نه.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس،‌ جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی چندی پیش طرح سوال از رئیس‌جمهور را به دلیل مسائل اقتصادی موجود در کشور امضا و تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردند.

امضاهای بسیار پای طرح سوال از رئیس‌جمهوری

البته به نظر می‌رسد طرح سوال از رئیس‌جمهوری همچنان به قوت خود باقی است. دیروز خبرگزاری فارس نوشت که طی روزهای اخیر، تعداد بیشتری از نمایندگان پای این طرح را امضا زده‌اند.

به نوشته این خبرگزاری، نمایندگانی که این طرح را امضا کرده‌اند، به این شرح است:  منصور آرامی، جعفر قادری، احمد امیرآبادی فراهانی، حسین خسروی، سیدمرتضی خاتمی، ابراهیم عزیزی، سیدلفته احمدنژاد، نصرالله پژمان‌فر، رسول فرخی، پرویز اوسطی، یوسف داوی، عباس گل‌رو، سید سلمان ذاکر، جعفر راستی، پروین صالحی، وحید جلال‌زاده، مرتضی آقاطهرانی، محمد صفری، سیدصادق طباطبایی‌نژاد، حسین بامیری، اردشیر مطهری، حسین حق‌وردی،  مهدی سعادتی، روح‌الله حضرت‌پور، مرتضی محمودوند، جلیل مختار، سیدمجتبی محفوظی، علی‌اکبر کریمی، علی کریمی فیروزجایی، حسین محمدصالحی، حسن محمدیاری، محمد کعب‌امیر، حسین حاتمی، حسین نوش‌آبادی، ابراهیم متینیان، سیدنظام‌الدین موسوی، حمیدرضا  حاجی‌بابایی، احد آزادی‌خواه، علی آذری، حسین جلالی، ابراهیم رضایی، صمدالله محمدی، علی‌اکبر علیزاده، محمد صفایی، رضا تقی‌پور، عباس مقتدایی، فرهاد بشیری، محمدمهدی مفتح، محسن پیرهادی، بیژن نوباوه، فاطمه مقصودی، علی بابایی‌کارنامی، ‌مهدی عینی‌زاده، حسن نوروزی، رضا آریان‌پور، سیدمحمد مفتح، محمدطلا مظلومی و معین‌الدین سعیدی.

وعده قالیباف

همزمان با این اقدامات مجلس، دیروز محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در ارتباط تصویری با رهبر انقلاب، اطمینان داد که مجلس یازدهم از حاشیه پرهیز می‌کند و به جای حرف و شعار، در عمل، کارآمدی خود را نشان خواهد داد.

او در عین حال با توجه به اشارات مکرر رهبر انقلاب درباره توجه مجلس به مسائل معیشتی مردم، عنوان کرد که مجلس یازدهم با همفکری و همراهی همه نمایندگان «بسته اقتصاد مردمی» را برای «تحول اقتصادی به نفع مردم» در پنج محور در دستور کار خود دارد که ذیل هر محور مجموعه‌ای از طرح‌ها و اقداماتِ تقنینی و نظارتی تعریف می‌شود.

اعتقاد راسخ دارم که دولت‌ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند و بعد از پایان دوره قانونی خود، امانت را با ارائه صورت وضعیت، به دولت بعدی تحویل دهند

وی به تشریح جزئیات این بسته پرداخت و درباره آن اظهار کرد: «اصلاح ساختار بودجه‌ریزی»، «نوسازی نظام مالیاتی»، «حمایت از قشرهای ضعیف»، «رفع موانع جهش تولید» و «تحول در حوزه تجارت خارجی» از جمله‌ محورهای بسته تحولی مجلس یازدهم برای اقتصاد است.

اظهارات دیروز رهبر معظم انقلاب، فصل‌الخطابی برای مجلس یازدهم بود و وعده‌ای که محمدباقر قالیباف درباره پرهیز از حاشیه و اقدامات اصلاحی برای وضعیت اقتصادی داد، مسئولیتی بزرگ بر دوش مجلس نهاد. روزهای آینده نشان خواهد داد که آیا واقعا مجلس با بسته پیشنهادی خود توانی برای حل گوشه‌ای از مشکلات اقتصادی کشور را دارد و آیا می‌تواند تعامل به دور از حاشیه و ناسزاگویی با دولت را پیش گیرد یا اینکه در همچنان بر همان پایه خواهد چرخید.