فولاد سنگان، پیشتاز بومی سازی صنایع در شرق کشور

معاون توسعه و تکنولوژی فولاد سنگان از رویکرد جدید این شرکت در بومی سازی قطعات استراتژیک خط تولید خود با استفاده از توانمندی داخلی و استفاده از ظرفیت های شرکتهای دانش بنیان خبر داد و گفت: این فعالیت علاوه بر پیشتازی در بومی سازی در بین صنایع شرق کشور، صرفه جویی قابل ملاحظه ای را نیز برای شرکت به همراه داشته است.

نیک‌فرجام در ادامه افزود: با برنامه‌ریزی و تدوین نقشه راه متناسب، گام نخست با انتخاب مشاور برداشته شد و با شناسایی قطعات موردنیاز واحدهای تولیدی، تعمیراتی و دفتر فنی با اخذ اطلاعات کامل از شرکت‌های مرتبط با حوزه مورد فعالیت بالغ‌بر، 5 هزار مدرک در بخش گندله و 6 هزار مدرک در بخش کنسانتره بدون حضور مشاوران و شرکت‌های سازنده خارجی شناسایی و استخراج گردید.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه نتایج حاصل از این کار تیمی در سال اول منجر به ساخت «رولر اسکرین» با استخراج تکنولوژی متفاوت با دیگر سازندگان و متناسب با متد روز و نیاز خط تولید گندله و بسیار نزدیک به مشابه خارجی بومی‌سازی شد.

نیک‌فرجام رویکرد اساسی بومی‌سازی در مرحله اول را اعتماد به متخصصین داخلی استان عنوان کرد و افزود: در این خصوص با استفاده از توانمندسازی تولیدکنندگان و سازندگان بومی در استان خراسان رضوی، مبادرت به ساخت پاروهای میکسر و ممبران‌های فیلتر پرس، که جزء قطعات پرمصرف و بااهمیت در تولید است، نمودیم. پس‌ازآن در سال جاری بومی‌سازی 50 قطعه استراتژیک فولاد سنگان در دستورکار قرار گرفت و در بخش مهندسی ساخت داخل و در کمیته مذکور، تجهیز استراتژیکی مانند، یاتاقان بابیتی فن‌های پروسس و سیلندر جک هیدرولیک بومی‌سازی شد.

وی ساخت خاص‌ترین «رولر فیدرهای» گندله‌سازی در کشور را یکی دیگر اقدامات مؤثر در راستای بومی‌سازی در فولاد سنگان دانست و ابراز داشت: رول‌های مصرفی تجهیز رولر فیدر قبل از کوره‌های پخت جزء تجهیزات و قطعات مصرفی گلوگاهی، پر استهلاک و پرهزینه بودند که با موفقیت بومی‌سازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

نیک‌فرجام خاطرنشان کرد: همچنین بومی‌سازی لاینرهای بال میل و سگ میل بوده که با همکاری مهندسی ساخت داخل و با استفاده از تکنولوژی اسکن سه‌بعدی در دستور کار قرار گرفت و درنهایت برای ساخت این لاینرها با دو شرکت سازنده داخلی توانمند و دارای تجربیات مشابه مبادرت به عقد قرارداد شدیم.

معاون توسعه و تکنولوژی فولاد سنگان تأکید کرد: واحد کنسانتره شرکت با سرلوحه قرار دادن استراتژی‌های کلان فولاد سنگان در زمینه مسائل زیست‌محیطی، کنسانتره را در قالب با باطله خشک تولید نمود.

نیک‌فرجام افزود: ظرف مدت یک ماه با شناسایی چند تولیدکننده برتر در حوزه‌های برزنت و فیلتر پرس و پس از ساخت نمونه‌های اولیه و پایش‌های مستمر و تعریف پروژه‌های بهبود، نیاز و وابستگی به خرید خارج در این خصوص برطرف شد.

وی اظهار امیدواری کرد: با روند رو به رشد بومی‌سازی قطعات در این شرکت، در آینده‌ای نه‌چندان دور با اعتماد بیشتر به توانمندی داخلی شاهد قطع وابستگی کامل به کشورهای خارجی باشیم.