بـــاشـــگاه خبرنگاران‌جوان- معاون صنایع وزارت صمت  گفت: در بیلت‌ها با ۸ تا ۱۰ میلیون تن مازاد تولید مواجه هستیم، اما در ورق‌های فولادی با مشکل کمبود مواجهیم.

مهدی صادقی نیارکی ، درباره تاثیر قیمت فولاد محصولات صنعتی اظهار کرد: فولاد را می‌توان به دو بخش بیلت و اسلب تقسیم بندی کرد. بیلت‌ها عموما به میلگرد، کلاف و تیر آهن تبدیل می‌شود که عمدتا کاربرد عمرانی دارد، اما اسلب‌ها به ورق گرم، ورق سرد و در نهایت به ورق‌های گالوانیزه و رنگی تبدیل می‌شود که عمده مصرف آن‌ها به بخش‌های صنعتی مربوط می‌شود.

او ادامه داد: عمده ورق‌های گرم در صنایع لوله و پروفیل مورد استفاده قرار می‌گیرید ورق‌های سرد هم در خودرو سازی، قطعه سازی، بشکه سازی و صنعت لوازم خانگی و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نیارکی گفت: اگر میزان فولاد به کار رفته در هر خودرو را حدود ۸۵۰ کیلو گرم و در لوازم خانگی بزرگ بین ۱۵ تا ۲۵ کیلو گرم در نظر بگیرید. در کمترین حالت حدود ۲۲ میلیون تومان از هزینه تمام شده هر خودرو هزینه فولاد آن خواهد بود. این قیمت تنها هزینه فولاد به کار رفته در بدنه بوده و با محاسبه قطعات به کار رفته در خودرو هزینه بیشتری اعمال خواهد شد. ورق به عنوان یکی از مواد اصلی و حجیم به کار رفته در تولید محصولات مختلف تاثیر گذار خواهد بود.