دومین نمایشگاه بین‌‌‌المللی پتروشیمی با حضور 164 شرکت، روزهای27، 28 و 29 بهمن در مرکز نمایشگاه‌های بین‌‌‌المللی کیش برگزار شد.

به گزارش ایلنا، این نمایشگاه در فضایی به مساحت 18هزار مترمربع با حضور 164 شرکت داخلی و با هدف «انتقال دانش فنی و خدمات مهندسی، مواد شیمیایی، کاتالیست‌ها و تجهیزات، حمایت و بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت از صنایع پایین دستی صنعت، توسعه پژوهش و فناوری‌های نو، ارتقای جایگاه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در توسعه صنعت پتروشیمی و تامین مالی پروژه‌ها» برگزار شد.

در طول دومین نمایشگاه بین‌‌‌المللی پتروشیمی کیش 19 نشست تخصصی و همایش جانبی در مرکز همایش‌های بین‌‌‌المللی کیش با محوریت معرفی محصولات ساخت داخل در صنعت پتروشیمی و تامین مالی پروژه‌های پتروشیمی و نقش بازار سرمایه در صنعت پتروشیمی برگزار شد.

حمایت و بهره گیری حداکثری از توان داخلی در زمینه‌های مشاوره، مهندسی، تولید محصولات و خدمات، خرید حداکثری محصولات ایرانی در راستای حمایت از تولد کنندگان داخلی، حضور پر رنگ حوزه مالی و پولی جهت تامین مالی پروژه‌ها و شرکت‌ها، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، توجه به تقویت زنجیره تولید در صنعت پتروشیمی و راه‌اندازی نهضت ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، حضور بسیاری از مدیران پتروشیمی‌های سراسر کشور، جهت بازدید و مذاکره با شرکت‌ها، برنامه ریزی برگزاری بیش از 300قرار ملاقات تجاری میان تولیدکنندگان داخل و مدیران مجتمع‌های پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس، رونمایی از‌هاب جدید پتروشیمی ایران در قالب پاویون قشم از جمله برنامه‌ها و ویژگی‌های عمده این رویداد مهم در جزیره کیش بود.

ارائه راهکارهای نوآورانه   4بانک بزرگ در نمایشگاه

نشست تخصصی تامین مالی از طریق بخش خصوصی و نقش بانک‌ها در توسعه این صنعت با هدف بررسی نیازهای متنوع صنعت پتروشیمی کشور برگزار شد.

در نخستین روز از نشست تخصصی بانک‌های «ملت، تجارت، صادرات و اقتصاد نوین» که سه شنبه 28 بهمن در سالن خلیج فارس مرکز همایش‌های بین‌‌‌المللی کیش برگزار شد، جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به ضرورت نقش مهم بازار پول و سرمایه در جهت تامین نیازهای متنوع صنعت پتروشیمی کشور بر ضرورت ارائه راه کارهای نوآورانه بانک‌ها به عنوان ابزار جدید تامین مالی این صنعت تاکید کرد.

ربیعی با بیان اینکه با حضور مدیران عامل 4 بانک بزرگ کشور به عنوان حامیان صنعت پتروشیمی می توان در نشست‌های تخصصی دومین نمایشگاه بین‌‌‌المللی کیش گام‌های موثری برای توسعه کشور برداشت تصریح کرد: هدف اصلی بانک‌ها تامین مالی صنعت پتروشیمی کشور است و شرکای تجاری صنعت پتروشیمی کشور می توانند با بهره گیری از ظرفیت‌های ارزشمند سیستم بانکی نقش تعیین کننده ای در توسعه کشور داشته باشند.

به گفته مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس سیستم بانکی کشور با استفاده از روش‌های نوین بانکی و دریافت مجوزهای لازم طرح‌هایی را برای توانمند سازی بخش خصوصی ارائه خواهند کرد.

ربیعی تاکید کرد: صنعت پتروشیمی کشور کم ریسک ترین صنعت فعال در سطح کشور است که به سوددهی خوبی رسیده و تمام بانک‌های کشور نیز علاقمند به سرمایه‌‌گذاری در این صنعت هستند.

لازم به ذکر است بررسی «ابزارهای متعدد تامین مالی، نیازهای مشتریان، تعریف ابزارهای جدید بانکی، تامین مالی کوتاه مدت برای واحدهای تولیدی، ال سی ریالی داخلی، اختصاص تسهیلات برای سازندگان و طرح سامانه سامیار» از جمله مباحث مطرح شده در این نشست تخصصی بود.

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان رشد تولیدات داخلی را تضمین می‌کند

مشاور عالی معاون توسعه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری از رشد 6 برابری منابع بانکی برای تامین مالی طرح‌های صنعت پتروشیمی در دومین نمایشگاه بین‌‌‌المللی پتروشیمی کیش خبر داد.

مهدی وطنی در نشست تخصصی «نقش حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در توسعه فناوری‌های صنعت پتروشیمی فناور»که صبح سه شنبه 28 بهمن درسالن ملاصدرای مرکزهمایش‌های بین‌‌‌المللی کیش برگزار شد، بر توسعه فناوری‌های صنعت پتروشیمی با محوریت تولیدات داخلی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه سال گذشته سنگ بنای برگزاری نخستین همایش حمایت از ساخت داخل درصنعت پتروشیمی در منطقه آزاد کیش گذاشته شد و بستر برپایی دبیرخانه دائمی این رویداد در جزیره کیش را فراهم کرد افزود: دومین همایش از نظر کیفیت و کمیت و ابعاد مختلف دستاوردهای مهمی دارد که یکی از آنها زیست بوم فناوری و حمایت از بخش عرضه ی شرکت‌های دانش بنیان، پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های سنتی و مهندسی کشور می باشد.

مشاور عالی معاون توسعه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه یک نهضت حمایت از ساخت داخل در کشور شکل گرفته اظهار داشت: بر اساس آمار‌ها در مرداد 1392 تنها 56 شرکت دانش بنیان داشتیم و امروز پس از 7 سال این تعداد به 5 هزار و722 شرکت یعنی بیش از 100 برابر رسیده است.

وطنی در بخش دیگر سخنان خود افزود: هر شرکتی به راحتی نمی تواند خود را دانش بنیان معرفی کند و معاونت علمی ریاست جمهوری به شدت و با حساسیت تمام درخواست متقاضیان را در این زمینه بررسی می کند.

به گفته وی پذیرش شرکت‌های دانش بنیان بر اساس معیار‌ها و شاخصه‌هایی خاص به دقت رصد می شود و مجوز‌ها به صورت یکساله بوده و بعد از این بازه شرکت‌ها مجدد ارزیابی خواهند شد تا معاونت علمی ریاست جمهوری نقش خود را در حراست وپاسداری از جایگاه شرکت‌های دانش بنیان به خوبی ایفا کند.

وی با بیان اینکه فضایی در کشور در حال شکل گیری است که سنگ بناهای گذاشته شده در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان آینده ای درخشان را با حضور 12صندوق‌های جسورانه و بانک‌ها برای کشور عزیزمان رقم می زند گفت: با افتخار عنوان می کنم که شرکت‌های دانش بنیان بورسی ما نیز تا کنون بیش از 200 هزار میلیارد تومان آورده داشته اند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب و انرژی در این نشست در تشریح مسئولیت ستادهای معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: چند ستاد در معاونت ما فعالیت می کنند که به عنوان بازوی تخصصی معاونت زیر نظر مستقیم دکتر ستاری اداره می شوند.

مهدی شریف‌زاده گسترش مرجعیت علمی و ایجاد قطب‌های علمی در ایران، شناسایی فناوری‌های موجود در کشور با هدف تقویت زیرساخت‌ها و تلاش برای بومی سازی و تبادل آنها، دستیابی به فناوری‌های جدید، ترویج فرهنگ کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان، ترویج تبادلات فناوری در سطح بین‌‌‌المللی را ماموریت ستادهای مختلف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برشمرد.

وی کارگروه‌های نفت و گاز و پالایش و پتروشیمی و کارگروه برق و نیروهای‌های تجدید پذیر را بال‌های اصلی ستاد عنوان کرد و گفت: تبادل اطلاعات و تعامل و همفکری‌ها در این کارگروه‌ها به صورت فراشرکتی انجام می شود و ما در این زمینه سیاست گذار نیستیم اما سعی می کنیم سیاست ساز باشیم و زمینه پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان را فراهم کنیم .

معاون دفتر ارزیابی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز حمایت از ایجاد زمینه تعامل بین بخش‌های مختلف را از وظایف مهم این معاونت و صندوق شکوفایی عنوان کرد و گفت: ترویج دانش و فناوری و توسعه بازار از اهداف ما در بهم رسانی محسوب می شود که موجب ارتقاء صنایع بزرگ و جریان ساز بوسیله تعامل با شرکت‌های دانش بنیان می شود.

جواهر دشتی افزود: معاونت علمی ریاست جمهوری علاوه بر حمایت‌های مالی، حمایت‌های سیاستگذارانه قانونمدار نیز انجام می دهد و خوشبختانه در دوره جدید جایگاه‌هایی در نهادهای فرا دستی از جمله شورای امنیت، شورای اقتصاد، دبیرخانه رفع موانع تولید وزارت صمت، جایگاه رای قانون حداکثری استفاده از توان ساخت داخل در بخش تولید کشور را به خود اختصاص داده است که برای رفع موانع اداری در حوزه‌های مالی و تجاری و ایجاد جهش برای شرکت‌های دانش بنیان در سیاست‌‌گذاری‌های کلان حضور دارد و پیشقدم است.

همچنین مدیرعامل اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری با بیان اینکه صندوق در راستای اجرای قوانین حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و ساخت داخل شکل گرفته است گفت: ماموریت ما حمایت از تجاری سازی فناوری‌ها و نوآوری‌ها و به طور خاص بحث تامین مالی اکوسیستم نوآوری کشور می باشد که صندوق ما با 3 هزار میلیارد تومان سرمایه اولیه فعالیت خود را شروع کرد و تا امروز رقمی بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان از موسسات و شرکت‌ها حمایت کرده است به طوریکه ما امروز پربارترین اکوسیستم نوآوری را در کل منطقه داریم.

حمیدرضا فرهادی افزود: اکوسیستم نوآوری تنها به شرکت‌های دانش بنیان محدود نمی شود و بخش قابل توجهی از آن را نیز استارتاپ‌ها به عنوان شرکت‌های نوپا با ریسک پذیری و ارزش افزوده‌های بالا برای حل معضلات بسیاری از صنایع تشکیل می دهند.

لازم به ذکراست در این نشست راهکارهای تسهیل امور در مسیر توسعه بازار‌های صنعت پتروشیمی، فعالان و شرکت‌های خرد و کلان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مسائلی از جمله پیگیری مشکلات شرکت‌های دانش بنیان، ایجاد مراکز صدور مجوز برای ارائه محصولات تولید شده در شرکت‌ها و موسسات، ایجاد لینک ارتباطی شرکت‌های مورد تایید معاونت علمی با هلدینگ خلیج فارس و شناسایی و بازدید از شرکت‌هایی که نیاز به حمایت دارند، رفع مشکلات در زمینه برگزاری مناقصات و ایجاد لیست فروشندگان شناخته شده و فعال در این صنعت مطرح شد.

گفتنی است مسئولان امور پژوهش و فناوری پتروشیمی نوری و پتروشیمی البرز و معاون سرمایه‌‌گذاری صندوق پژوهش نوآوری ماندگار نیز در این جلسه حضور داشتند.

تسهیل در خرید مواد اولیه با رونمایی از طرح طراوات توسعه

نایب رئیس بانک صادرات ایران از رونمایی طرح طراوات توسعه با هدف ایجاد شرایط خرید مواد اولیه برای تولید کنندگان کشور خبر داد.

نشست تخصصی «نوآوری بانک صادرات ایران در مدل زنجیره‌ای تامین مالی پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی و هم اندیشی شیوه جدید مدیریت تامین در صنایع پتروشیمی» در دومین نمایشگاه بین‌‌‌المللی صنعت پتروشیمی، سه شنبه 28 بهمن در سالن خلیج فارس مرکز همایش‌های بین‌‌‌المللی کیش برگزار شد.

نایب رئیس بانک صادرات ایران در این نشست تخصصی؛ ارائه «ال سی ریالی» را یکی از مزیت‌های تامین مالی و حمایت از انجمن سازندگان صنعت نفت ایران بر شمرد و اظهار داشت: صنعت پتروشیمی به عنوان یک صنعت پیشران در اقتصاد کشور می تواند در ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و حمایت از تولید کنندگان نقش بسزایی ایفا کند.

امیر یوسفیان با بیان این که نیمی از تورم موجود در کشور به دلیل نرخ تسهیلات ارائه شده به متقاضیان است گفت: در شرایط اعمال تحریم‌ها، کشور با مشکل واردات و ارز مواجه شده است و از سوی دیگر نیز شاهد افزایش قیمت تمام شده کالاها هستیم.

به گفته نایب رئیس بانک صادرات فروش نسیه محصولات تولیدی توان خرید تولید کنندگان را کاهش داده و در نتیجه نمی توانند در حوزه فعالیتی خود سرمایه‌‌گذاری کنند و با مشکل نقدینگی مواجه می شوند.

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در ادامه این نشست بر اهمیت نقش صنعت پتروشیمی برای توسعه کشور اشاره کرد و اظهار گفت: برای توسعه و پیشرفت کشور باید بر فلسفه فرایند توسعه ملی تمرکز کنیم.

بهرام بارانی نقش شرکت‌های بزرگ را به عنوان یک توسعه هم زیستی برای پیشرفت کشور مثبت ارزیابی کرد و گفت: انجمن سازندگان ایران با بیش از ۷۰۰ شرکت توانمند در صنعت نفت و گاز فعالیت می‌کنند، این شرکت‌ها ضمن آسیب‌شناسی موضوعات مختلف اهتمام ویژه ای به نقش کالا و خدمات در صنعت پتروشیمی و بهره وری حداکثری از منابع موجود دارند.

وی تامین نیازهای فعالان صنعت پتروشیمی کشور را یک نیاز ملی عنوان کرد و اظهار داشت: تامین مالی داخلی از طریق بانک‌ها می تواند به پیشرفت و توسعه کشور کمک کند.

شایان ذکر است مجموعه زنجیره تامین مالی، نقش صندوق پژوهش و فناوری صنعت پتروشیمی برای دریافت تسهیلات، شناسایی پیچیدگی تامین مالی و تضادهای میان شرایط حاکم بر این صنعت و کارفرمایان، پیچیدگی‌های شبکه، فرایند‌ها، تنوع کالا،تولیدات، مشتری، تامین کننده‌ها و بررسی نقش شرکت‌های بزرگ و کوچک با پارک‌های علم و فناوری کشور از جمله مباحث مطرح شده در این نشست تخصصی بود.

برگزاری 21نشست تخصصی در دومین روز نمایشگاه

در دومین روز نمایشگاه بین‌‌‌المللی پتروشیمی کیش، مرکز همایش‌های بین‌‌‌المللی این جزیره میزبان ١١ نشست تخصصی است.

بر اساس این گزارش نشست‌های تخصصی کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی، نقش حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در توسعه فناوری‌های صنعت پتروشیمی فناور، بیمه تجارت نو، هم‌اندیشی شیوه جدید مدیریت تامین در صنایع پتروشیمی و نوآوری بانک صادرات ایران در مدل زنجیره ای تامین مالی طرح‌های نفت، گاز و پتروشیمی از ساعت ٩ صبح سه شنبه ٢٨ بهمن در سالن‌های مختلف مرکز همایش‌های بین‌‌‌المللی کیش آغاز شده و تا ساعت ١١ ادامه خواهد داشت .

بخش دوم این نشست‌ها نیز از ساعت ١١ و سی دقیقه آغاز شد و تا ١٣ و سی دقیقه ادامه داشت و کارشناسان و متخصصان و فعالان عرصه پتروشیمی کشور، بانک‌ها و موسسات بیمه‌ای و مناطق آزاد کیش و قشم در خصوص مباحث تخصصی از جمله تجهیزات دوار، برق و ابزار دقیق، معرفی آخرین دستاوردهای تکنولوژیک در حوزه مواد شیمیایی مورد نیاز در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و نقش شتاب‌دهنده‌های حوزه انرژی در زمینه پتروشیمی نوآور بحث و تبادل‌نظر کردند.

معرفی جزیره قشم به عنوان‌ هاب جدید نفت، گاز و پتروشیمی کشور(سلخ) نیز عنوان یکی دیگر از نشست‌های تخصصی سه شنبه ٢٨ بهمن در جزیره کیش بود.

شایان ذکر است این نمایشگاه به همت شرکت بهاران تدبیر کیش، سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت سرمایه‌‌گذاری و توسعه کیش برگزار شد و شرکت صنایع پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس، انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران(استصنا) و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حامیان اصلی برگزاری دومین نمایشگاه بین‌‌‌المللی پتروشیمی بودند.