از اوایل آبان ماه و به دنبال تصمیمات ستاد مرکزی کرونا برای پروازها و لزوم رعایت سقف حداکثر 60 درصدی پروازها که متعاقبا منجر به افزایش هزینه‌های سفر شد، آمار مسافران ورودی کمتر شد.

معاون گردشگری منطقه آزاد کیش در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تاثیر شیوع کرونا بر روند ورود گردشگران به کیش و آثار آن در خصوص چگونگی برگزاری جشنواره‌های فصلی کیش گفت: منطقه آزاد کیش تمرکز و برنامه‌های خود را بر اصل چابک بودن در برخورد با شرایط ناپایدار و تصمیم‌گیری سریع و عاقلانه باتوجه به تمام جوانب و با هدف حمایت حداکثری از کسب و کارهای گردشگری کیش و حداقل ریسک تنظیم کرده است و معاونت گردشگری نیز برای هر شرایطی آماده است. ما برای تمام سال برنامه‌ریزی لازم را در خصوص اقدامات در حوزه رویدادها انجام داده‌ایم که البته اجرای آنها به شرایط موجود بستگی دارد و امروز تمام صنعت گردشگری تحت تاثیر شرایط ناپایدار پاندمی ویروس کرونا هستند.

خسرو نشان ادامه داد: خوشبختانه جزیره کیش وضعیت خوب و قابل قبولی در مبارزه با ویروس کرونا دارد اما در بسیاری از موارد لازم است تابع تصمیمات اتخاذ شده در سطح ملی باشیم که برای همه کشور لازم‌الاجراست و ما نیز باید تبعیت کنیم به همین دلیل برگزاری رویدادهای پاییزی در حال حاضر با وقفه همراه شده است.

نشان ادامه داد: البته وظایف معاونت گردشگری به برگزاری رویداد خلاصه نمی‌شود و فعالیت‌های متداول و زیرساختی بسیاری در حال انجام و پیگیری می‌باشند. بسیاری از تاسیسات گردشگری کیش فعالیت‌ معمول خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه می‌دهند لکن برخی از فعالیت‌ها و بخصوص رویدادهای گردشگری که حضور و تجمع گردشگران بیشتری را طلب می‌کنند فعلا غیر قابل اجرا هستند. ما امروز شاهد افت ورود مسافر به کیش هستیم و هتل‌های ما نسبت به سال‌های قبل ظریب اشغال پایین‌تری را ثبت می‌کنند و این امر در سایر تاسیسات گردشگری نیز صادق است.

وی ادامه داد: باتوجه به اقدامات خوب منطقه آزاد کیش در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارت مستمر بر آن با همکاری و همراهی تمامی بهره‌برداران تاسیسات گردشگری اقبال نسبتا خوبی در اوایل پاییز به جزیره کیش صورت گرفت و تعداد مسافران و پروازها در شهریور ماه و مهر ماه افزایش پیدا کرد اما از اوایل آبان ماه و به دنبال تصمیمات ستاد مرکزی کرونا برای پروازها و لزوم رعایت سقف حداکثر 60 درصدی پروازها که متعاقبا منجر به افزایش هزینه‌های سفر شد، آمار مسافران ورودی کمتر شد و در ادامه با تصمیمات اتخاذ شده در سطح ملی و محدودیت‌های بیشتر بر روی تعداد مسافران نیز اثر مستقیم گذاشته است همچنین با توجه به محدودیت‌های تعطیلی دو هفته‌ای اخیر در کشور، تعداد مسافران به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرد.

معاون گردشگری منطقه آزاد کیش ادامه داد: گردشگران علاقمند به سفر به کیش امروزه نیازمند تفریح و سرگرمی در کنار احساس ایمن بودن در سفر هستند. عدم امکان استفاده از برخی امکانات مانند کلوپ‌های دریایی و کنسرت‌های موسیقی مسلما منجر به کاهش کیفیت سفر و درنهایت کاهش تقاضا خواهد شد و این اتفاقی است که با تعطیلی‌های اخیر، گردشگری کیش را متاثر کرده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ظرفیت فرودگاه و اقامتگاه‌ها در حال افزایش است و به تناسب باید ظرفیت تفریحات نیز افزایش پیدا کند زیرا هم‌اکنون علاوه بر ۵۲ هتل فعال در کیش 63 پروژه هتلی نیز  در حال ساخت هستند که مسلما ظرفیت پذیریش سالانه گردشگر را افزایش خواهند داد لذا جاذبه‌های گردشگری نیز به همان اندازه نیازمند افزایش و تنوع هستند.

معاون گردشگری منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه باید در شرایط موجود که ورود گردشگر به جزیره از حالت نرمال فصلی کمتر است، توازن عرضه و تقاضا مدیریت شود و سیاست‌هایی جهت کنترل و مدیریت واسطه‌هایی که قیمت تمام شده کیش برای گردشگر را افزایش می‌دهند، اتخاذ شود، افزود: اگر تقاضای سرمایه‌گذاری ایجاد فعالیت‌های گردشگری برای حوزه‌ای از فعالیت‌ها در جزیره کیش زیاد و دارای عدم تطابق با اصل توازن عرضه و تقاضا باشد، با رعایت ضوابط و مقررات و برخی سیاست‌های تشویقی می‌توانیم به دلیل تکمیل ظرفیت برخی‌ مجوزها را صادر نکنیم یا به تعویق بیاندازیم اما از لحاظ قانونی نمی‌توان انحصار در واگذاری مجوزها ایجاد کرد. عمده فعالیت و رویکرد معاونت گردشگری بررسی طرح‌های پیشنهادی و راهنمایی علاقمندان به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری است. پیشنهادهایی ارائه می‌کنیم و سعی می‌کنیم سرمایه‌ها و پیشنهادها را به سمت توسعه متوازن جزیره هدایت کنیم.

معاون گردشگری منطقه آزاد کیش ادامه داد: در پایان امیدواریم به زودی با تثبیت شرایط و رفع پاندمی کرونا شاهد شکوفایی مجدد فعالیت‌های گردشگری در جزیره و ورود حداکثری گردشگران به این جزیره زیبا باشیم.