20 آبان، روز کیش؛ هفته گذشته در جزیره کیش گرامی داشته شد و به همین مناسبت از چند طرح اقتصادی و گردشگری رونمایی شد؛ غلامحسین مظفری در پیام تبریک خود به همین مناسبت؛ خاطرنشان کرد:

«20آبان روز کیش بر همه ساکنان و گردشگران جزیره زیبای کیش فرخنده و مبارک باد.  «روز کیش» مجالی کوتاه برای ارج نهادن به اندیشه زیبا، همت بلند و تلاش جمعی مردمان دریادلی است که درجهت توسعه و رونق این جزیره زیبای مرجانی همدلانه کوشیده اند. فرصت تجلیل و قدردانی از افرادی که در گذر سال‌ها به آبادانی کیش همت گمارده اند و آن را چون میراثی ارزشمند حفظ کردند.

روزی برای تکرار نام کیش زیبا در اذهان گردشگران داخلی و خارجی تا این مروارید درخشان خلیج فارس به عنوان شهری پیشرو در مسیر دستیابی به استانداردهای یک شهر ایده‌آل و مقصد مطلوب گردشگری در خاطره ها ماندگارتر شود.

کیش میزبان مهربان همه ایرانیان است. شهری که هوایش سرشار از عطر امید و امنیت است. از تلاش همه هموطنان عزیز ساکن کیش، کسبه ، بازاریان، صاحبان صنوف ، فعالان اقتصادی،تجار و بازرگانان، صاحبان مراکز پذیرایی، هتل ها، صنعت گران، کارگران زحمتکش و فعالان حمل و نقل عمومی درجهت تبدیل این جزیره به نمونه ارزنده شهری موفق درعرصه گردشگری ، تجارت ، خلاقیت و نوآوری و دارای فضایی امن و بانشاط سپاسگزارم.

اگرچه امسال به دلیل شیوع پاندمی کرونا مراسم گرامیداشت روز کیش با محدودیت های فراوان و به طورمختصربرگزار شد اما یقین دارم که ساکنان و گردشگران کیش مصمم تر ازهمیشه برای استفاده بهینه از ظرفیت های این جزیره زیبای مرجانی و تبدیل آن به قطب گردشگری و فعالیت های اقتصادی منطقه عزم خود راجزم کرده و تلاش خواهندکرد. امید که درسایه الطاف پروردگار و هم افزایی و همدلی ساکنان و گردشگران با مسئولان این اهداف به شایستگی محقق شود.

ازپروردگارسبحان سلامت، شادکامی و سرافرازی همه شما هموطنان عزتمند را خواستارم.»

رشد سرمایه های مادی و معنوی در جزیره زیبای کیش

بهره برداری از پروژه های مختلف در حوزه‌های «فرهنگی و اجتماعی، هنری، گردشگری» به مناسب گرامی داشت 20آبان«روز کیش» یکی از اقدامات مهم درمنطقه آزاد کیش بود.

مرتضی بانک، مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی؛ سه شنبه 20 آبان در حاشیه بهره برداری از پروژه های مختلف کیش، آزادسازی رینگ ساحلی منطقه و ایجاد دسترسی گردشگران و مردم به تمام زاویای جزیره زیبای کیش را یکی از اقدامات ارزشمند سازمان منطقه آزاد کیش برشمرد و اظهار داشت: با آزاد سازی 37 هکتار از سواحل کیش و اختصاص 20میلیارد تومان برای طراحی و عملیات ساماندهی سواحل و نیز اجرای طرح های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری به سرمایه های مادی و معنوی جزیره زیبای کیش، افزوده شده است.  

بانک با بیان این که در بیستم آبان هر سال روز «کیش» مراسم با شکوهی با هدف « معرفی کامل و دقیق تر از زیباترین جزایر کشور در خلیج فارس و موقعیت مهم استراتژیک جزیره کیش از نظر فرهنگ، ادب، تاریخ و سنت» این منطقه برگزار می شود افزود: مردمان بسیار هوشمندی که در طول تاریخ توانسته اند با «هنر، ادبیات، علم و دانش خود و با حضور در دریا و نگاهبانی تاریخی»  از سرمایه های کشور حفاظت کنند، قابل تقدیر و ستایش اند.  وی نقش مردم کیش در حفظ و توسعه و ارتقای جایگاه مهم «ادب و فرهنگ» این منطقه را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: با درود و سلام ویژه به مردم جزیره کیش، دست آنان را به خاطر تمام فداکاری‌ها به گرمی می فشاریم و در مقابل بزرگی، عظمت کیش و مردم این منطقه در حاشیه خلیج فارس زانو می زنیم و ادای احترام می‌کنیم.

مشاور رییس جمهور در خصوص بوم‌گردی‌هایی که مورد نیاز منطقه است و می تواند پیوند میان سنت و مدرنیته در جزیره کیش باشد افزود: به منظور استفاده مردم و آشنایی با فرهنگ بومی کیش و استفاده از ظرفیت های جدید این منطقه و آثار هنری و صنایع دستی در آینده نزدیک شاهد توسعه و تحول خوبی در این حوزه ها خواهیم بود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در رابطه با بهره برداری از «پارک بهارستان و آرین» واقع در فاز 1و2 شهرک نوبنیاد و سه اسکله تفریحی و گردشگری، باغ مجسمه گفت: اقدامات موثری در حوزه اجتماعی، فرهنگی، گردشگری و مردمی در این منطقه از جمله سه اسکله تفریحی و گردشگری که به نام مشاهیر کشور نام گذاری شده به انجام رسیده است. جالب آن که قرار است در سالگرد هر یک از این شعرا مراسم به خصوصی در این اسکله ها برگزار شود.  مرتضی بانک در خصوص مجموعه آثار شماری از هنرمندان تجسمی کشور در باغ مجسمه با هدف پیوند فرهنگ عمومی و فرهنگ کیش با هنرمندان بزرگ کشور افزود: این اقدام مهم یک نمونه ارزشمندی است که می تواند برای احیای فعالیت های فرهنگی و هنری جزیره کیش تاثیرگذار باشد.

بانک تصریح کرد: در ادامه با افتتاح  پروژه‌های «هتل 5 ستاره آرامیس پلاس و پارلمان زنان کیش» که یکی از کارهای بسیار ارزشمند گردشگری، فرهنگی و اجتماعی است. تمام مقدمات لازم برای آغاز فعالیت پارلمان زنان در جزیره کیش فراهم شده  و آغاز پارلمان در چارچوب اساسنامه و آیین نامه خاص که مورد تصویب قرار گرفته است از این مجموعه رونمایی خواهد شد.

به گفته دبیر شورای عالی مناطق آزاد، زنان جامعه و کشور حضور ساختارمندی در فعالیت‌های کشور از طریق منطقه آزاد کیش خواهند داشت و می تواند نمونه و الگوی ارزشمندی برای کشور بوده و پیوند بیشتری میان فعالیت اجتماعی زنان با پیشرفت کشور فراهم شود.

غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در آیین گشایش پروژه های مختلف در این منطقه  از تاکسی دریایی که قابلیت تردد به جاهای مختلف جزیره و جا به جایی مسافران را برعهده خواهد داشت گفت: اقدامات خوبی در خصوص فراهم کردن زیر ساخت‌های مورد نیاز در این حوزه انجام شده است.

مظفری با بیان این که شرکت مارینا پیشنهاد طرح«قایق تاکسی دریایی» را داده است که از مارینا تا شرق جزیره به گردشگران خدمات ارائه دهد، اظهار داشت: ایر تاکسی که قابلیت ارائه خدمات هوایی و دریایی را دارد؛ با سازمان هوا و فضا نهایی شده و با خریداری 4 هواپیما در آینده نزدیگ مقدمات لازم در این خصوص انجام خواهد شد که هم در داخل جزیره و هم برای اطراف از جمله هندورابی خدمات با کیفیتی به گردشگران و ساکنین کیش ارائه شود.   

شایان ذکر است انجام تمام این فعالیت ها در شرایط گسترش شیوع بیماری کرونا، سختی های کار را دوچندان کرده است. با این حال برای حفظ سلامتی افتتاح طرح ها به صورت برنامه ریزی شده با کمترین اجتماع مردمی برگزار خواهد شد و برای آگاهی افکار عمومی اخبار و گزارش‌ها در بستر مجازی به صورت گسترده ارائه می شود تا نشان داده شود که با وجود بیماری در کشور، فعالیت های توسعه ای، اجتماعی و عمرانی کشور ادامه دارد و با ایستادگی در مقابله با کرونا، گام های استواری در این مسیر برداشته شده است.

ساحل شرقی جزیره کیش به بهره برداری رسید

ساحل شرقی جزیره کیش در گرامی داشت ۲۰ آبان«روز کیش» با حضور مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش افتتاح شد.

ساحل شرقی جزیره کیش در ادامه پارک مرجان و محدوده مارینا در زمینی به مساحت بالغ بر ۱۶/۸ هکتار، احداث و تامین راه دسترسی ۹۰۰متر از طول ساحل برای کیشوندان و گردشگران توسط مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی  به بهره برداری رسید.

پروژه ساحل شرقی کیش با همت شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش به منطور بهره مندی کیشوندان و گردشگران در  این منطقه فراهم شده است.

همچنین ساحل جنوب شرقی مجاور پارک دلفین ها در زمینه به مساحت ١٤ هکتار و تامین راه دسترسی به طول ١١٠٠ متر افتتاح شد.

در منطقه شمال جزیره نیز با افتتاح ساحل کرانه ضمن احداث 400 متر مسیر جدید موجب تامین دسترسی مسیر ساحلی به طول 700 متر و همچنین امکان دسترسی عموم به حدود 8 هکتار از اراضی ساحلی فراهم آمده است.

افتتاح سه اسکله تفریحی و رستوران مارینا

همچنین رستوران مارینا و اسکله های تفریحی و گردشگری در ساحل شرقی جزیره کیش و محدوده مارینا توسط مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی افتتاح شد.

 در این مراسم؛‌ رستوران مارینا و سه اسکله تفریحی در ساحل شرقی و محدوده مارینای کیش با ظرفیت دو موج شکن ٢٠٠ متر، یک موج شکن ١٠٠ متر طول و دارای عرض بالغ بر ١٠ متر، سه شنبه ٢٠ آبان «روز کیش» توسط مرتضی بانک به بهره برداری رسید.

رستوران مارینا کیش توسط شرکت «مکین دریا و بهمبر» که شرکای تجاری این پروژه هستند تحت عنوان شرکت «مارینا دریای تابان» در حوزه دریا فعالیت خود را آغاز کرده و اسکله های شناوری که در حوضچه فعالیت می کنند به مبلغی بالغ بر 2 و نیم میلیون یورو با سرمایه بخش خصوصی در سال 93 خریداری و نصب شده است. این مجموعه دارای 2 کشتی اقیانوس پیما است.

با همت شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش با ظرفیت موج شکن های موجود در ساحل شرقی که بدون استفاده رها شده بود نسبت به طراحی و اجرای روکش،نورپردازی و مبلمان شهری در سه موج شکن اقدام شده است.

بهره برداری از پارک های بهارستان و آرین

با حضور مشاور رئیس جمهور و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش پارک های بهارستان و آرین واقع در فازهای ١و٢ شهرک نوبنیاد به بهره‌برداری رسید.

پارک بهارستان در زمینی به مساحت ٤٠٠٠متر مربع و پارک آرین در زمینی به مساحت ١٦ هزار مترمربع فضای سبز توسط مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی افتتاح شد.

همچنین پارک بهارستان با کاشت ٦٦ درخت و ٤٠١ اصله درختچه، ٣١٢ پرچین و کاشت پوششی٥٠٠ متر مربع و پارک آرین با کاشت ٨٥ اصله درخت،١٣٠ اصله درختچه ، ٧٥ متر پرچین،٣١٠٠متر پوششی پذیرای عموم مردم و گردشگران است.

مجموعه باغ مجسمه نیز با هدف ایجاد فضایی تازه در زمینه گردشگری فرهنگی پس از برگزاری دو دوره سمپوزیوم «مجسمه و طبیعت» و با تجمیع ۲۲ اثر از ۲۲ هنرمند مجسمه‌ساز توسط شرکت عمران، آب و خدمات کیش امسال تاسیس شده است که توسط مشاور رییسی جمهور افتتاح شد.

فضاهای بازی کودکان و امکانات ورزشی و مسیرهای پیاده متناسب در چارچوب الزامات طراحی های پارک های محلی تامین شده است و پیش بینی می شود با توجه به تراکم جمعیتی و نیاز این مناطق؛ بتواند بخش عمده ای از نیاز ساکنین این منطقه را برطرف کند

همچنین حفاظت کاتودیک اسکله 35 هزار تنی بندر تجاری کیش نیز با مبلغی بالغ بر 34.5میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

شایان ذکر است بهره برداری از پروژه‌های عمرانی، ساحل پارک دلفین ها، حفاظ کاتودیک و دو پارک در منطقه نوبنیاد ۲و۳، حفاظت کاتودیک در بندرگاه تجاری، گشایش رسمی پارلمان زنان، رو نمایی از طرح مسکن ملی، سوگند نامه محیط زیست کیش، رونمایی از دومین ویژه نامه معماری ساختمان جزیره کیش، رونمایی از طرح جامع و رویداد نوآورانه «اینجا فردا است»، افتتاح دوچرخه های هوشمند از جمله برنامه های ویژه ۲۰ آبان « روز کیش» بود.

در آیین افتتاح پروژ‌ه‌های یاد شده،  غلامحسین مظفری رییس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، محمدعلی وکیلی سرپرست معاونت فرهنگی و گردشگری مناطق آزاد، سید محمدرضا مداح مشاور و مدیرکل حوزه ریاست، ابوالفضل طیبی مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات، معاونین و برخی از مدیران سازمان منطقه آزاد کیش و مسئولان محلی حضور داشتند.