رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران می‌گوید، کرونا مهار نمی‌شود چون باید درآمدی برای امرار معاش افراد وجود داشته باشد و کسبه، اجاره مغازه‌ای را که دارند، بپردازند مگر اینکه حمایت‌های بیشتری از مشاغل آسیب‌دیده و نیروهای بیکار شده صورت گیرد وگرنه با تعطیل کردن و قرنطینه کردن جواب نمی‌گیریم.

ناصر چمنی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: معتقدم قرنطینه کردن شهرهایی که کرونا در آنها از مرز قرمز گذشته و بحرانی شده باید در همان روزهای اول اتفاق می‌افتاد تا روزبه‌روز افزایش فوت هموطنان را شاهد نباشیم ولی چون اقتصاد ما توانایی مقابله با این تعطیلی‌ها را ندارد و از زیرساخت لازم برخوردار نیست به‌رغم همه تلاش‌ها هنوز نتوانسته‌ایم در مهار کرونا موفق باشیم به همین دلیل با سرعت کامل به قرنطینه شهرها ورود نکردیم.

وی افزود: در جریان کرونا بسیاری از مجموعه‌های تولیدی، مشاغل خدماتی، رستوران‌ها و صنوف مستقیما درگیر کرونا شدند ولی آیا با بستن آنها کرونا مهار شد؟ امروز هم با وجود مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا که ساعت فعالیت مشاغل غیرضرور را کاهش داده، همچنان عده بسیاری مقاومت می‌کنند و حاضر به تعطیلی نیستند. دلیلش این است که باید اجاره مغازه‌ای که عقب‌افتاده بپردازند و با این وضعیت بازار درآمدی برای امرار معاش خانواده داشته باشند، بنابراین قبل از آنکه به تعطیلی فکر کنیم باید خیال خانوارها، مشاغل، نیروهای کار و کسانی که با تعطیل شدن به مشکل می‌خورند و نگران اجاره مغازه یا کرایه خانه‌هایشان هستند را راحت کنیم.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ادامه داد: منظور از حمایت یعنی معیشت و بیمه بیکاری کارگران ساختمانی، کارگران روزمزد، رانندگان تاکسی، کسبه و صاحبان صنوف خدماتی که به دلیل کرونا شدیدا آسیب‌دیده و خانه‌نشین شده‌اند یا به دلیل هزینه‌ها حاضر نیستند کرکره مغازه‌ها را پایین بکشند. آنها کارمند دولت نیستند که حقوق سر ماه‌شان تامین باشد. ما تا چه زمان می‌توانیم بسته معیشتی به خانواده‌های آسیب‌دیده بدهیم؟

چمنی با بیان اینکه بدون حمایت مالی در مهار کرونا موفق نخواهیم بود، تصریح کرد: مجموعه دولت زحمات زیادی برای مقابله با کرونا کشید و نباید اقدامات دولت در حمایت از کارگران و مشاغل آسیب‌دیده و اعمال معافیت‌ها یا بخشودگی‌ها و دادن وام و تسهیلات حمایتی را نادیده گرفت ولی معتقدم این حمایت‌ها کافی نبوده لذا در صورتی که تعطیل کردن آخرین راه باشد باید قبل از آن امکانات لازم را در اختیار شهروندان و کسبه قرار بدهیم. بدون حمایت مالی و معیشتی، تعطیلی جواب نمی‌دهد.