مهندس حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه، به همراه جمعی از مدیران فولادی کشور، ضمن دیدار با رئیس جمهوری، گزارش مبسوطی از روند تولید و دستاوردهای این شرکت در چهارماهۀ نخست سال «جهش تولید» و تلاشهای صورت گرفته در فولاد مبارکه برای تأمین حداکثری نیاز بازار داخل و ثبات قیمتها ارائه کرد.

حسن روحانی در این نشست که دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد و مدیران عامل شرکت‌هایفولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، ذوب‌آهن اصفهان، گل‌گهر، چادرملو و جمعی از فعالان صنایع پتروشیمی نیز در آن حضور داشتند، با قدردانی از تلاش همۀ فعالان در  دو بخش فولاد و پتروشیمی اظهار داشت: محصولات همۀ حلقه‌های زنجیرۀ فولاد و حتی پتروشیمی کشور در دولت تدبیر و امید، تقریبا دو برابر شده است و در این دو بخش از خام‌فروشی جدا شده‌ایم. رئیس‌جمهوری تولیدکنندگان و فعالان صنایع پتروشیمی و فولاد را سربازان خط مقدم جبهۀ اقتصادی و صادرات کشور دانست و گفت: خوداتکایی و دستاوردهای این دو بخش صنعتی کشور تحولی بزرگ در این دو عرصه ایجاد کرده است. حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی از سرمایه‌گذاری 14 میلیارد دلاری برای پیشبرد گام دوم توسعه در بخش پتروشیمی خبر داد و افزود: 8 میلیارد دلار هم تاکنون برای جهش سوم که در  سال 1403 به نتیجه می‌رسد، سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

رئیس‌جمهوری اظهار کرد که این دو بخش به‌موقع ارز خود را برگردانده‌اند و اگر دولت افتخار می‌کند که در برابر آمریکا، تحریم و فشار خارجی ایستاده است، این ایستادگی در سایۀ کمک و تلاش همۀ تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان مخصوصا در زنجیرۀ فولاد و پتروشیمی امکان‌پذیر شده است. وی با بیان اینکه شرکت‌های فولاد و پتروشیمی بار سنگینی در زمینۀ تولید و همچنین صادرات غیرنفتی بر دوش دارند، گفت: خوشبختانه محصولات تولیدی ما از نظر کیفیت قابل‌رقابت در بازار جهانی است و اگر کیفیت محصول مطلوب نباشد، نمی‌توانیم در بازار با سایر تولیدکنندگان رقابت کنیم.

روحانی بر  تکمیل بودن زنجیرۀ تولید تأکید کرد  و گفت: در روند تولید محصول تا مصرف نهایی، زنجیرۀ تولید باید کامل باشد. خوشبختانه امروز در بخش اعظم محصولات بخش پتروشیمی و فولاد در کشور بی‌نیاز شده‌ایم و روی پای خود ایستاده‌ایم و خوداتکایی و خودکفایی از دستاوردهای مهم این تولیدات ارزشمند در کشور بوده است.

رئیس‌جمهوری  با اشاره به ضرورت جلوگیری از خام‌فروشی در محصولات تولیدی کشور، گفت: امروز در پتروشیمی و فولاد از خام‌فروشی جدا شده و به ارزش افزوده رسیده‌ایم و این امر می‌تواند موجب رونق اشتغال و توسعۀ صنایع پایین‌دستی شود.

روحانی دو برابر شدن میزان تولید محصولات پتروشیمی و فولادی در هفت سال گذشته را نتیجۀ اقدامات ارزشمند و هنر بزرگ تولیدگران، متخصصان، کارشناسان و کارگران کشور برشمرد و اظهار داشت: این افزایش تولید تحول بزرگی در صنایع فولاد و پتروشیمی کشور ایجاد کرده است.

رئیس‌جمهوری افزود: از همۀ تولیدکنندگان و تلاشگرانی که در شرایط سخت تحریم و فشار اقتصادی دشمن و شیوع ویروس کرونا برای توسعۀ کشور و افزایش تولید تلاش کردند، سپاسگزارم. رئیس‌جمهوری  با بیان اینکه همۀ مردم در این مدت به سهم خود در مقابل فشار اقتصادی دشمن ایستادگی کرده‌اند، گفت: تولیدگران رزمندگانِ این میدان بودند و صنعت فولاد و پتروشیمی در خط مقدم قرار داشتند که توانستیم در مقابل دشمن ایستادگی کنیم.

روحانی افزود: مردم مطلع باشند که اگر دولت به ایستادگی در برابر تحریم و فشار خارجی افتخار می‌کند، این ایستادگی منوط به تلاش همۀ مردم، تولیدکنندگان، متخصصان، کارگران، سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تلاش و کوشش برای توسعۀ کشور و جهش تولید در سال جاری و سال آینده هم ادامه خواهد داشت، افزود: با افتتاح طرح‌های جدید در بخش‌های پتروشیمی و فولاد طی هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد روند حرکت بزرگ توسعۀ کشور و جهش تولید خواهیم بود. دکتر روحانی با اشاره به اقدامات خوب انجام‌شده در دولت در زمینۀ آب افزود: رساندن آب دریا به فلات قاره از برنامه‌های مهم این دولت است که صنعت فولاد در این زمینه پیش‌قدم بوده است. رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه دولت با امید به تلاش همۀ تولیدگران، به تعهدات خود پایبند است، به مدیران شرکت‌های تولیدی پتروشیمی و فولادِ حاضر در این نشست توصیه کرد هرجا بین منافع بنگاه و مصالح کشور دوراهی ایجاد می‌شود، منافع کشور را در اولویت قرار دهند. دکتر روحانی همچنین خطاب به مدیران شرکت‌های پتروشیمی و فولاد گفت: در تولید محصولات خود نیازمندی‌های داخلی را به گونه‌ای تأمین کنید که هم علامت نادرست به بازار ارز داده نشود و هم بازار داخلی را تحت تأثیر قرار ندهد.