فولاد هرمزگان در سال ۹۸ توانست به رکورد تولید سالیانه تختال به میزان یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۷۱۰ تن دست یابد. رکورد تعداد ذوب تخلیه شده روزانه در این مجموعه برابر ۴۹ ذوب در تاریخ پنجم آذرماه ۹۸ ثبت شد.

به گزارش ایلنا، فولاد هرمزگان با دو واحد احیای مستقیم ۸۲۵ هزارتنی با ظرفیت تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن آهن اسفنجی، تاسیسات برای انتقال و شیرین‌سازی آب دریا با ظرفیت ۳۰ هزار متر مکعب در ساعت، ایستگاه توزیع برق، دو کوره قوس الکتریک و دو کوره پاتیلی بخش ریخته‌گری، فعالیت می‌کند.

این شرکت در یکسال گذشته دستاوردهای قابل توجهی داشته است. از جمله این دستاوردها می‌توان به کسب تقدیرنامه چهار ستاره فعالیت سازمانی در جایزه ملی تعالی سازمانی در سال ۹۸، لوح تقدیر رضایت‌مندی مشتری، کسب گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، حضور در بین ۱۰۰ شرکت برتر در رتبه‌بندی IMI۱۰۰، کسب مدال زرین دومین مدیر جهادی حرفه‌ای در روابط عمومی، واحد نمونه صنعتی استان، صادرکننده نمونه استان، گواهینامه مدیریت انرژی، تندیس زرین سرآمدی روابط عمومی و ستاره طلایی روابط عمومی اشره کرد.

این شرکت در سال ۹۸ توانست به رکورد تولید سالیانه تختال به میزان یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۷۱۰ تن دست یابد. رکورد تعداد ذوب تخلیه شده روزانه در این مجموعه برابر ۴۹ ذوب در تاریخ پنجم آذرماه ۹۸ ثبت شد. رکورد تعداد ذوب ریخته‌گری شده روزانه برابر ۵۰ ذوب در تاریخ ۳۱ شهریور ماه گزارش شد. رکورد تولید روزانه مدول A واحد احیا مستقیم به میزان ۲۹۴۸ تن در تاریخ شانزدهم اسفند ماه ثبت شد.

متوسط عیوب تختال در بازرسی گرم از ۱.۸۸ درصد در سال ۹۷ به ۱.۶۳ درصد در سال ۹۸، کاهش یافت. متوسط ذوب‌های خارج از رنج آنالیزی از ۰.۴۷ درصد در سال ۹۷ به ۰.۲۶ درصد در سال ۹۸ کاهش داشت. مصرف نسوز نیز در سال گذشته کاهشی بود و از ۷.۴ کیلوگرم به‌ازای هر تن مذاب در سال ۹۷ به ۶.۹۴ کیلوگرم به‌ازای هر تن مذاب در سال ۹۸ رسید. مصرف الکترود در کوره‌های قوسی از ۱.۸۸ کیلوگرم به‌ازای هر تن به ۱.۸۵ کیلوگرم در هر تن کاهش یافت.

همچنین اقدامات لازم برای شروع پروژه‌های افزایش ظرفیت فولادسازی از ۱.۵ میلیون تن به ۲ میلیون تن انجام شده است. احداث کارخانه نورد ورق عریض نیز در مرحله انجام مطالعات مهندسی و شروع تدوین اسناد مناقصه قرار دارد. پروژه افزایش تولید فولادسازی از طریق نصب انس‌های اکسیژن، گرافیت و آهک و همچنین پروژه افزایش نرخ شارژ مواد به کوره‌های قوس الکتریکی در دست اجرا است. اسناد قراردادی پروژه‌های تصفیه‌خانه احیاو نصب سولفورزدا در واحد احیا در حال تهیه و تدوین هستند. توسعه محصولات جدید با تولید گریدهای جدید اجرایی شده است. همچنین باید خاطرنشان ساخت نخستین کنفرانس ملی ریخته‌گری کشور توسط این مجموعه برگزار شد. دستاوردهای فولاد هرمزگان  در حوزه خرید در سال گذشته از تامین کمی و کیفی موجودی مناسب برای مواد اولیه از قبیل گندله و همچنین افزایش موجودی اقلام استراتژیک که از خارج کشور تامین می‌شود (شامل اشکال ویژه نسوز، فرومنگنزها و پودر قالب) بوده است. در همین حال الکترود گرافیتی با قیمت‌های پایین‌تر از قیمت‌های بازار توسط واحد خرید مواد اولیه تامین شد. اقلام مازاد به میزان ۶۲۰ میلیارد ریال فروخته شدند. قراردادها و تفاهم‌نامه‌های پژوهشی با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان عقد شد و شرایط همکاری‌های پژوهشی در راستای بومی‌سازی مواد اولیع و قطعات یدکی تسهیل شد. موانع قراردادهای تامین برق از شبکه خصوصی رفع و قراردادی با بخش خصوصی منعقد شد که درنتیجه آن هزینه انرژی به مبلغ ۲۶۰ میلیارد ریال در سال کاهش یافت. قراردادهای بلندمدت و تجمیع شده‌ای در زمینه حمل‌های جاده‌ای و ریلی عقد شدند.

دستاوردهای این مجموعه فولادی در حوزه فروش در سال گذشته موارد متعددی را نام برد که ازجمله آنها می‌توان از کسب گواهینامه صادرکننده نمونه استانی برای پنجمین سال متوالی، حضور در جمع ۱۰۰ شرکت برتر داخلی به لحاظ کسب درآمد، رشد ۱۳ درصدی فروش تختال به بازارهای داخلی و صادراتی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، تامین پایدار نیاز نوردکاران داخلی، فروش ۷۸ هزار و ۶۵۲ تن محصولات ویژه و خاص مورد استفاده در صنایع تولید مخازن تحت فشار، کپسول CNG، سازه‌های پراستحکام، قطعات بازارهای داخلی و خارجی، توسعه بازارهای جدید صادراتی در منطقه چین و شمال آفریقا، رشد ۲۰ درصدی فروش تختال به بازارهای صادراتی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، فروش یک میلیون و ۵۵۸ هزار و ۷۳۶ تن محصول اسلب در بازارهای جهانی و داخلی و همچنین رشد ۶۴ درصدی درآمد فروش تختال به بازارهای داخلی و صادراتی در سال ۹۸ نسبت به شال ۹۷، نام برد.

مطابق با گزارش منتشر شده از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، شرکت فولاد هرمزگان به‌عنوان یکی از برترین تولید‌کنندگان فولادی توانست بیش از ۷ درصد از سهم تولید فولاد خام کشور را به خود اختصاص دهد و در رتبه چهارم فولاد خام کشور قرار گیرد.

گفتنی است شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان در این رتبه‌بندی پیش از فولاد هرمزگان قرار دارند. در ادامه باید تاکید کرد مجموع میزان تولید فولاد هرمزگان در سال گذشته برابر یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۷۱۰ تن گزارش شده است. یعنی این شرکت در سال گذشته، ۷.۰۹ درصد از تولید فولاد خام کشور را به خود اختصاص داده است.