علیرضا محجوب:

دستمزد کارگران زودتر از حقوق کارمندان تعیین می‌شود

رئیس فراکسیون کارگری مجلس، در جمع کارگران قیام‌دشت با اشاره به تعلل تامین اجتماعی در اجرای قانون همسان‌سازی مستمری‌بگیران گفت: چندی پیش سازمان اعلام کرد برای اجرای این قانون، به 22هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد در حالی‌که تامین اجتماعی تا اواخر دهه 80، بین 8 تا 10هزار میلیارد تومان از این بابت دریافت کرده بود. به گزارش ایلنا، علیرضا محجوب افزود: در بودجه سال 99 برای سازمان، از بابت اجرای این قانون ردیفی را اختصاص نداده‌ایم و تنها برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، در سه صندوق کشوری، لشکری و فولاد بودجه اختصاص داده‌ایم. تامین اجتماعی اگر واقعا می‌خواهد قانون را اجرا کند، باید منابع آن را از محل 50هزار میلیارد تومان تهاتر اموال دولت با سازمان، تامین کند.  دبیرکل خانه کارگر همچنین با اشاره به عدم همکاری تامین اجتماعی در اجرای قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، گفت: این قانون دست کارگران را برای پیگیری و شکایت از کسانی که مانع از اجرای آن می‌شوند، باز گذاشته، بنابراین تامین اجتماعی باید همکاری کند و مقرری بیکاری کارگران ساختمانی را بیهوده قطع نکند. وی با اشاره به مخالفت‌های کارفرمایان برای افزایش حداقل دستمزد متناسب با هزینه‌های سبد معیشت و تورم، گفت: کارفرمایان می‌خواهند حداقل دستمزد، ناچیز افزایش یابد که ما این را نمی‌پذیریم. حداقل دستمزد سال 99 باید متناسب با واقعیت‌های معیشتی تعیین شود و نمایندگان کارگران در شورای‌عالی کار باید بی‌تعارف این موضوع را به کارفرمایان بقبولانند.  رئیس فراکسیون کارگری مجلس افزود: البته امسال دستمزد کارگران زودتر از حقوق کارمندان تعیین می‌شود چرا که با توجه به برگزاری انتخابات مجلس بررسی، لایحه بودجه سال 99 به عقب افتاده است.

    

کارگران شهرداری منطقه ۳ بندرعباس:

چهار ماه است حقوق نگرفته‌ایم

کارگران شهرداری منطقه 3 بندرعباس که چهار ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند، برای گرفتن حق و حقوق خود به استانداری مراجعه کردند. به گزارش ایلنا، این کارگران که برای یک شرکت پیمانکاری کار می‌کنند، چهار ماه است که دستمزد و مزایا نگرفته‌اند و در عین حال نگران واریز حق بیمه‌های خود هستند. آنها می‌گویند: هر چه به پیمانکار و مجموعه شهرداری مراجعه کردیم، پاسخی نگرفتیم. این کارگران در عین حال از کمبود لباس، کفش و ابزار ایمنی انتقاد دارند و می‌گویند: شهرداری و پیمانکار، امکانات کار در اختیار ما نگذاشته‌‌اند. کارگران شهرداری منطقه 3 بندرعباس، روز چهارشنبه به استانداری هرمزگان مراجعه کردند و خواستار رسیدگی به اوضاع بد معیشتی خود شدند. آنها از استاندار درخواست کردند که شب عید صدای کارگران بی‌پناه شهرداری را بشنود و آنها را در گرفتن مطالبات مزدی خود یاری دهد. یکی از این کارگران به نمایندگی از جانب همکارانش گفت: در این شرایط اقتصادی، وقتی چهار ماه حقوق نگرفته باشی، حتی نان خالی هم در سفره نداری! دیگر مغازه‌دارها هم به ما نسیه نمی‌دهند. توقع ما این است که شب عید ما را دست خالی نگذارند و معوقات مزدی ما را پرداخت کنند تا شرمنده خانواده‌هایمان نباشیم.

    

کاهش ۱۹درصدی آسیب‌های شغلی در ۱۰ ماهه امسال

معاون روابط کار وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی گفت: در ۱۰ ماهه امسال ۳۷۰هزار مورد از واحدهای تولیدی بخش صنعتی بازرسی شده و نتایج نشان می‌دهد که آسیب‌های شغلی ۱۹درصد کاهش یافته است. به گزارش روابط عمومی وزارت کار، حاتم شاکرمی تاکید کرد: باید موضوع صیانت و سلامت نیروی کار توسط همه دستگاه‌های دولتی و انجمن‌های صنفی در اولویت قرار گیرد. وی افزود: نگرش‌ها به موضوع ایمنی و بهداشت کار متناسب با شرایط جدید و تغییر فرایند کار باید از نگرش سنتی به نگرش نوین تغییر پیدا کند و این امر از طریق اقدامات فرهنگی ممکن است. معاون وزیر کار با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ ایمنی گفت: باید با آموزش‌های نوین و توسعه مشارکت شرکای اجتماعی برای تحقق این امر از همه ظرفیت‌های در اختیار به نحوی مطلوب استفاده کنیم تا موضوع ایمنی کار در اولویت‌های اساسی کارفرمایان و کارآفرینان قرار گیرد.