مدیرعامل شرکت توسعه بنادر و فرودگاه‌های منطقه آزاد کیش می‌گوید: همه ساکنینی که به جزیره کیش بازمی‌گردند، باید 14 روز قرنطینه را رعایت کنند پروازها نیز بسیار محدود و با ظرفیت کمتر از استاندارد و با حفظ موازین بهداشتی و فاصله اجتماعی انجام می‌شود.

علی عرب در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره طرح غربالگری مسافران و کیشوندانی که به این جزیره بازمی‌گردند، گفت: از اواخر فروردین ماه ۹۹ و براساس مصوبه شورای سلامت و ستاد بازکشت کیشوندان، تصمیم گرفته شد ساکنینی که از جزیره خارج شدند و قصد بازگشت به جزیره را دارند با ضوابط و دستورالعمل‌های خاصی که مصوب شده به صورت محدود و با تدابیری خاص وارد جزیره بشوند به شکلی که ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی جزیره تحت‌فشار قرار نگیرد و آمادگی پاسخگویی را داشته باشد.

وی ادامه داد: همه ساکنینی که به جزیره کیش بازمی‌گردند، باید 14 روز قرنطینه را رعایت کنند پروازها نیز بسیار محدود و با ظرفیت کمتر از استاندارد و با حفظ موازین بهداشتی و فاصله اجتماعی انجام می‌شود.

 عرب با اشاره به راه‌اندازی یک اپلیکیشن مخصوص برای ثبت مشخصات متقاضیان ورود افزود: مسافران در یک اپلیکیشن ثبت‌نام کرده و مشخصات خود را درج نمایند و پس از تایید وضعیت کیشوندی و سکونت در کیش وارد سامانه خرید بلیت هواپیما یا شناور می‌شوند. برای پروژه‌های عمرانی و صنعتی و صنوف مختلف نیز حوزه‌های مربوطه در معاونت‌های سازمان بعد از آنکه شرایط قرنطینه را بررسی و تایید نمودند، به کارفرماها دسترسی می‌دهند تا وارد سامانه سلامت شده و بتوانند بلیت ورود به جزیره را خریداری کنند.

وی افزود: از زمان ورود این عزیزان، بار و وسایل همراه آنها کاملا ضدعفونی می‌شود و خود آنها نیز از تونل ضدعفونی عبور می‌کنند و مستنداتی که توسط خودشان در اپلیکیشن وارد شده بود، مجددا چک می‌شود. عرب افزود: با همکاری نیروهای بسیج و مرکز توسعه سلامت جزیره کیش، مساحت جزیره به چند بخش تقسیم شده و نیروهای یاد شده به صورت مستمر به کسانی که در قرنطینه هستند، مراجعه وضمن بررسی حضور ایشان در قرنطینه، اگر نیازی به خرید و یا کار بانکی داشته باشند، توسط نیروهای بسیجی انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سیستم حمل و نقل عمومی کاملا ضدعفونی می‌شود، افزود: فرایند برگشت مسافران به صورت تدریجی انجام شده و به صورت پلکانی پروازها و ورودی‌ها افزایش پیدا خواهد کرد تا زمانی که همه کیشوندانی که از جزیره خارج شده‌اند، به جزیره بازگردند اما اینکه این وضعیت تا چه زمانی ادامه داشته باشد بستگی به شیوع کرونا در کشور است و امیدوارم زودتر شرایط به وضعیت عادی بازگردد.

وی ادامه داد: تمامی هواپیماهایی که وارد جزیره کیش می‌شوند قبل از مسافرگیری ضدعفونی می‌شوند و از تهران روزانه دو پرواز که هر پرواز حدود 60 مسافر دارد و از شیراز، اصفهان و مشهد هفته‌ای یک پرواز و بندرعباس نیز هفته‌ای سه پرواز داریم. تردد دریایی نیز وجود دارد و یک روز درمیان به تعداد 60 نفر به جزیره منتقل می‌شوند.

عرب افزود: شناورها نیز کاملا ضدعفونی شده و در بندرگاه کیش نیز همه مراحل ضدعفونی که برای مسافران فرودگاهی در نظر گرفته شده برای آنها نیز انجام می‌شود.