سنگ آهن به عنوان ماده اولیه مورد نیاز فولادسازان در ماه‌های اخیر به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی فولادسازان مطرح شده است. امروزه یکی از بزرگترین تهدیدات که سرمایه گذاری صورت گرفته در حوزه فولاد کشور را در خطر جدی قرار داده است، عدم مدیریت صحیح در توزیع مواد اولیه این شرکت‌هاست.

حجم انبوه صادرات مواد مصرفی در سال‌های اخیر و همچنین عدم توازن در سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در کشور، نگرانی جدی در استفاده بهینه از سرمایه‌گذاری‌های کشور ایجاد کرده است. نگرانی وقتی بیشتر می‌گردد که تصمیمات کلان کشوری جای خود را به اعمال سلیقه‌های قومی و محلی بدهد. در شرایطی که سال 98 با بیم و امید فراوان و با کاهش تولید فولادسازان رو به اتمام است؛ اما ابلاغ دیرهنگام جدول توزیع مواد معدنی در سال 98، هرچند دیر اما توانست بر آشفتگی توزیع مواد معدنی در سال 98 نظمی هرچند محدود دهد؛ اما به نظر می‌رسد تجربه سالیان گذشته قرار است مجدد تکرار گردد.

تعلل در تصمیم گیری وزارت صنعت، معدن و تجارت در ابلاغ جدول توزیع مواد در سال 99، نگرانی‌های جدی برای فعالان این حوزه فراهم کرده است. در حال حاضر فعالان بازار در حال بررسی تاثیرات این موضوع در تولید فروردین و اردیبهشت ماه فولادسازان هستند. به اعتقاد برخی از کارشناسان این بلاتکلیفی، کاهش تولید و سوءاستفاده دلالان از التهاب بازار را باعث خواهد شد.

زمان زیادی تا پایان سال باقی نمانده است. باید دید آیا تجربه مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 99 دوباره تکرار خواهد شد و یا اینکه آرامش به فضای توزیع و تولید مواد معدنی باز خواهد گشت.