مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه بومی‌سازی قطعات حرف نویی برای فولاد مبارکه نیست، گفت: باید شرکت فولاد مبارکه در جایگاه بالاتری قرار بگیرد و از مرحله قطعه‌سازی به مرحله فرایندسازی و یا ماشین‌سازی ارتقا پیدا کند.

به گزارش ایلنا، مهندس حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه در دومین جشنواره ملی فولاد ایران با بیان اینکه الزام بومی‌سازی به خاطر اراده فولادسازان برای ادامه تولید و بقاء است، گفت: تحریم‌های پیاپی، این الزام را قوت می‌دهد.

وی با اشاره به فعالیت‌های بومی‌سازی شرکت فولاد مبارکه گفت: 3880 قطعه به کمک سازندگان، بومی‌سازی شده، این تعداد در 20 سال گذشته باعث صرفه‌جویی 5600 میلیارد تومان شده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: سازمان مربوط به بومی‌سازی سالهاست که در شرکت فولاد مبارکه طراحی و فعال شده است. در حال حاضر در سال جاری در نظر داریم رویکرد را تغییر داده و بعد از 30 سال با تولید ورق حرف جدیدی داشته باشیم.

عظیمیان با بیان اینکه بومی‌سازی قطعات حرف نویی برای فولاد مبارکه نیست، افزود: باید مبارکه در جایگاه بالاتری قرار بگیرد و از مرحله قطعه‌سازی به مرحله فرایندسازی یا ماشین‌سازی ارتقاء پیدا کند.

وی ادامه داد: برای ماشین‌سازی باید قطعات فراوانی کنار هم قرار بگیرند و با کمک چند تخصص، خروجی ایجاد شود که این کار بسیار سخت و ویژه است. با جمع کردن چند تخصص کنار هم، ماشین‌آلات ساخته می‌شود که بسیار فراتر از ساخت قطعات است. این کار ویژه و سختی است که ما را در مرحله بهتری قرار می‌دهد. ما سازمان را برای این رویکرد، مجدد بازیابی کردیم و نقشه راه 5 تا 7 ساله برای بومی‌سازی A تا Z مراحل تولید، تدوین کرده‌ایم که در آن جای ویژه‌ای برای پژوهشگران، شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علمی فناوری، استارت آپ‌ها و همه کسانی که دل در گرو بومی‌سازی دارند، در نظر گرفته‌ایم.

عظیمیان با بیان اینکه فولادمبارکه در بومی سازی پیشرو بوده و هست، گفت: با همکاری تیم‌های فنی و تخصصی، در شرکت فولادمبارکه، مرحله مهندسی پروژه اسکین پاس به اتمام رسیده و در حال توزیع بخشی از انجام پروژه در بین سازندگان هستیم تا تجهیز خودطراحی شده را در نورد سرد بسازیم و به کشور ارائه کنیم.

وی افزود:  انجام این پروژه فنی مهندسی، آزمایش و امتحان جدی برای مهندسان فولادمبارکه است تا هم به خود باوری برسند و هم خود را به جامعه فولادی کشور ارائه و اثبات کنند که‌ «ما حتما می‌توانیم.»

وی اظهار کرد: ما در شرکت فولادمبارکه حرکت به سمت شرکت‌های دانش بنیان و شهرکهای علمی تحقیقاتی را پاس می‌داریم.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به برگزاری جشنواره ملی فولاد ایران گفت: اقدام خوبی از سوی انجمن فولاد از سال گذشته شروع شده است؛ اما به آنها توصیه می‌کنیم نگذارند انحرافی در آن ایجاد شود. آفت این جشنواره‌ها کم‌اثر و بی‌بهره بودن آنهاست. انجمن فولاد باید عملکردی از قراردادهایی که در این نمایشگاه منجر به نتیجه می‌شود را ارائه دهد تا سال دیگر این نمایشگاه پربارتر شود.

عظیمیان اظهار کرد: تیم بزرگی از کارشناسان فولاد مبارکه در این نمایشگاه حضور داشته و قرار است هر یک به طور مجزا با شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاهیان و ... مذاکره کرده و تولید آنها را ارزیابی کنند تا بتوان از آنها در جهت دستیابی به اهداف استفاده کرد.

با همکاری تیم‌های فنی و تخصصی، در شرکت فولادمبارکه، مرحله مهندسی پروژه اسکین پاس به اتمام رسیده و در حال توزیع بخشی از انجام پروژه در بین سازندگان هستیم تا تجهیز خودطراحی شده را در نورد سرد بسازیم و به کشور ارائه کنیم

وی افزود: ارزیابی میزان موفقیت این سمینار هفته آینده در مبارکه انجام خواهد شد. عظیمیان در پایان افزود: دست همکاری به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری دراز می‌کنیم تا با همکاری آنها به یک تکنولوژ تبدیل شویم.